tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Ca³y Kraków obszarem czystego transportu. System za prawie milion z³otych bêdzie ¶ledzi³ i weryfikowa³ pojazdy
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Ca³y Kraków obszarem czystego transportu. System za prawie milion z³otych bêdzie ¶ledzi³ i weryfikowa³ pojazdy

Autor: Andrzej Sitek 2023.11.10, 09:55 2 Drukuj

Od 1 lipca 2024 roku, przy wjeździe do stolicy województwa małopolskiego, konieczne będzie zarejestrowanie się w nowym systemie elektronicznym. Został opracowany w taki sposób, aby stale nadzorował ruch pojazdów w strefie oznaczonej jako obszar czystego transportu. Miasto Kraków zapłaci za to rozwiązanie 900 tysięcy złotych.

Kraków nie jest pierwszy miastem w Polsce, które forsuje takie rozwiązanie, ale w przeciwieństwie do Warszawy, Katowic czy Wrocławia, strefa czystego transportu obejmie cały obszar administracyjny miasta. Dla porównania we Wrocławiu strefa dotyczy głównie Starego Miasta i pomniejszych fragmentów jak Plac Grunwaldzki, część osiedla Szczepin, Przedmieście Świdnickie, w sumie obszar, który zamieszkuje 22 proc. mieszkańców dolnośląskiej metropolii.

NAS Analytics TAG

Władzie Krakowa podjęły decyzję o objęciu strefą całego miasta już w listopadzie 2022 roku. Niedawno Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie ogłosił przetarg na budowę systemu, w którym wzięło udział dziesięć firm. Wybór ostatecznie padł na przedsiębiorstwo z Białegostoku, które zaoferowało swoje usługi za kwotę niespełna miliona złotych. Jak będzie działał krakowski system?

Przede wszystkim osoby zmotoryzowane wjeżdżające do miasta zostaną zobowiązane do wprowadzenia numeru rejestracyjnego swojego pojazdu do systemu. Algorytm automatycznie sprawdzi zgodność normy emisji z aktualnymi wymaganiami strefy, korzystając z bazy CEPiK. W celu uniknięcia potencjalnych oszustw wjazd do strefy będzie monitorowany przez kamery rozpoznające tablice rejestracyjne.

Przez pierwsze dwa lata działania krakowskiej Strefy Czystego Transportu rygor będzie dotyczył jedynie najstarszych, mniej więcej 30-letnich pojazdów, których liczba szacowana jest na zaledwie 2 proc. samochodów. Są to przede wszystkim przestarzałe i kopcące diesle. Ale od 1 lipca 2026 wymogi zostaną zaostrzone.

Do SCT nadal będą mogły wjechać jednakowo samochody z silnikami benzynowymi, diesla, hybrydy czy z instalacjami LPG. Warunkiem wjazdu będzie to, aby silnik spełniał odpowiednią normę emisji spalin. Zapisy będą miały też wiele wyjątków.

Wymogi obwiązujące w strefie:

• Do 30 czerwca 2026 r. pojazdy zarejestrowane po raz ostatni przed 1 marca 2023 r. będą podlegały bardzo łagodnym ograniczeniom:

 w przypadku pojazdów zasilanych benzyną (LPG) - minimum norma Euro 1/ Euro I lub odpowiadające im daty produkcji,

 w przypadku pojazdów z silnikami Diesla - minimum norma Euro 2/ Euro II lub odpowiadające im daty produkcji.

• Do 30 czerwca 2026 r. pojazdy zarejestrowane po raz ostatni po 1 marca 2023 r. będą podlegały następującym ograniczeniom:

 w przypadku pojazdów zasilanych benzyną (LPG) - minimum norma Euro 3/ Euro III lub odpowiadające im daty produkcji,

 w przypadku pojazdów z silnikami Diesla - minimum norma Euro 5/ Euro V lub odpowiadające im daty produkcji.

• Od 1 lipca 2026 r. wszystkie pojazdy, niezależnie od daty ostatniej rejestracji, podlegać będą tym samym wymogom:

 w przypadku pojazdów zasilanych benzyną (LPG) - minimum norma Euro 3/ Euro III lub odpowiadające im daty produkcji,

 w przypadku pojazdów z silnikami Diesla - minimum norma Euro 5/ Euro V lub odpowiadające im daty produkcji.

Rada Miasta Kraków podjęła również decyzję o wprowadzeniu wyjątków od nowych regulacji. Osoby powyżej 70 roku życia, pojazdy specjalne (służące transportowi medycznemu i sanitarnemu), pojazdy zabytkowe (oznaczone żółtymi tablicami rejestracyjnymi) oraz pojazdy osób niepełnosprawnych (oznaczone) nie będą objęte ograniczeniami.

Dla nas najważniejszy jest fakt, że wśród pojazdów zwolnionych z wymogów strefy są również motocykle.

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 2
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

NAS Analytics TAG
Zobacz równie¿

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê