tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Brytyjscy motocykliści kontra autonomiczne taksówki. Kto wygra ten wyścig?
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Brytyjscy motocykliści kontra autonomiczne taksówki. Kto wygra ten wyścig?

Autor: Andrzej Sitek 2025.06.23, 08:06 Drukuj

W Wielkiej Brytanii znów wrze, a powód może przyprawić motocyklistów o gęsią skórkę. Rząd chce przyspieszyć testy samojeżdżących taksówek i busów, które miały pojawić się na drogach dopiero w 2026, potem przesunięto to na 2027, a teraz… chcą je wprowadzać wcześniej.

Wszystko w imię postępu i rozwoju. Problem w tym, że w tym całym technologicznym pędzie ktoś zapomniał o motocyklistach.

NAS Analytics TAG

Krajowa Rada Motocyklistów w UK (NMC) nie zamierza jednak grzecznie przyklaskiwać i jasno mówi: jeśli rząd odpali te testy bez wcześniejszego wdrożenia porządnych zasad bezpieczeństwa, to może się to źle skończyć. Szczególnie dla tych, którzy na co dzień poruszają się na dwóch kółkach. Bo o ile taki komputer potrafi rozpoznać ciężarówkę czy autobus, to czy poradzi sobie z motocyklistą, który nagle zmienia pas, wyprzedza czy przeciska się w korku? No właśnie.

Władze niby coś tam próbują konsultować. Ministerstwo Transportu ogłosiło zbieranie opinii w sprawie zasad, które mają zapewnić, że autonomiczne pojazdy będą przynajmniej tak bezpieczne jak porządny, ogarnięty kierowca z krwi i kości. Ale NMC zwraca uwagę, że wszystko idzie zbyt szybko i zbyt jednostronnie. Mówi się głównie o zyskach dla gospodarki, a nie o tym, czy taki pojazd zauważy motocykl przy skrzyżowaniu albo czy zareaguje na lekkie stuknięcie, kiedy coś pójdzie nie tak.

Motocykliści nie rzucają słów na wiatr. NMC razem z Brytyjską Federacją Motocyklistów przygotowali konkretne stanowisko, co powinno się znaleźć w dokumencie o bezpieczeństwie. Przekazali je już rządowi i cały czas biorą udział w rozmowach. Nie są przeciwni nowym technologiom, ale stawiają sprawę jasno: żadna maszyna nie powinna zwiększać ryzyka dla innych uczestników ruchu. A szczególnie dla tych, którzy nie mają wokół siebie setek kilogramów stali i poduszek powietrznych.

Szef NMC, Craig Carey-Clinch, powiedział to, co wielu z nas myśli: rozwój to fajna rzecz, ale nie może się odbywać kosztem życia i zdrowia ludzi. Rząd powinien najpierw dopracować wszystkie zasady, zanim pozwoli tym pojazdom wyjechać na drogi. I lepiej nie powtarzać błędów z e-hulajnogami, które miały być nowoczesne i wygodne, a zamieniły się w chaotyczny bałagan, z którym władze nie radzą sobie do dziś. Swoją drogą, to zupełnie jak na naszym podwórku, chociaż ostatnio coś w tej materii próbuje się robić.

Motocykliści znów muszą walczyć o swoje. W świecie pełnym nowinek technicznych, różnych instytucjom i organom łatwo się zapomina, że na drogach motocykliści nie tylko statystyką - są żywymi ludźmi. Właściciele motocykli nie mają trybu autonomicznego, który uratuje przed bezmyślną decyzją urzędników.

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę