tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Branża elektryków w odwrocie: Co to oznacza dla polskiego przemysłu?
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Branża elektryków w odwrocie: Co to oznacza dla polskiego przemysłu?

Autor: Andrzej Sitek 2024.09.23, 11:38 Drukuj

Branża motoryzacyjna, szczególnie segment samochodów elektrycznych, przeżywa obecnie poważny kryzys, który ma szerokie reperkusje na wielu rynkach, w tym w Polsce.

Spadający popyt na auta elektryczne wpływa nie tylko na producentów samochodów, ale także na polskich eksporterów baterii, kluczowych dla funkcjonowania tej branży. Jak wynika z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów (ACEA), sprzedaż samochodów elektrycznych w Europie odnotowała drastyczny spadek.

NAS Analytics TAG

Udział pojazdów elektrycznych w sprzedaży nowych samochodów osobowych wyniósł w sierpniu 2024 roku zaledwie 14,4%, podczas gdy rok wcześniej wynosił 21%. Sierpień był już czwartym miesiącem z rzędu, w którym odnotowano zmniejszenie popytu na elektryki, co kontrastuje z rokiem 2023, kiedy zainteresowanie tym segmentem systematycznie rosło.

Szczególnie duże spadki odnotowano na największych rynkach europejskich. W Niemczech sprzedaż aut elektrycznych zmniejszyła się aż o 69%, we Włoszech o 40%, we Francji o 33%, a w Szwecji o 30%. W Hiszpanii natomiast spadek wyniósł 25%. Średnio w całej Unii Europejskiej sprzedaż aut elektrycznych zmalała o 44%, co stanowi wynik dwukrotnie gorszy niż spadek sprzedaży wszystkich nowych samochodów osobowych.

Producenci aut reagują na tę trudną sytuację. Volkswagen planuje zamknięcie dwóch zakładów produkcyjnych, a Volvo odsuwa w czasie plany pełnej elektryfikacji swojej oferty. Kryzys w branży dotyka nie tylko producentów samochodów, ale także dostawców kluczowych komponentów, takich jak baterie. Polska, będąca jednym z głównych eksporterów akumulatorów litowo-jonowych, szczególnie odczuwa skutki załamania rynku.

Polski Instytut Ekonomiczny (PIE) podał, że w pierwszych siedmiu miesiącach 2024 roku eksport baterii z Polski osiągnął wartość 3,2 miliarda euro, co oznacza spadek o ponad 58% w porównaniu do analogicznego okresu w 2023 roku. Szczególnie dotkliwe są spadki eksportu do Niemiec, które są kluczowym odbiorcą polskich baterii. W ciągu roku dostawy do tego kraju zmniejszyły się o 48,6%.

Kryzys w branży samochodów elektrycznych ma więc charakter globalny i wpływa na wiele sektorów gospodarki, w tym na polskich producentów baterii. Spadki popytu na rynku międzynarodowym, zwłaszcza w krajach takich jak Niemcy, stanowią poważne wyzwanie dla polskiego eksportu i całej gospodarki, która mocno związana jest z produkcją komponentów dla sektora motoryzacyjnego. Czy branża elektryczna "odbije od dna"? Bez wątpienia, ale to może zająć bardzo dużo czasu. 

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę