tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 BMW F 800 GS - gdzieś pomiędzy
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
Advertisement
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

BMW F 800 GS - gdzieś pomiędzy

Autor: Michał Mikulski 2010.08.17, 15:01 33 Drukuj

W momencie, gdy F 650 GS to motocykl skierowany do mniej wymagającego użytkownika, można powiedzieć sprzęt idący w stronę podkreślenia cech uniwersalnych, F 800 GS stawia na bezkompromisowe podejście do tematu turystyki.

Z małymi GS-ami od całkiem niedawna jest sporo zamieszania. W sumie czym tak naprawdę różni się F 650GS od F 800GS? Od razu rozwiewam naturalnie przychodzące do głowy skojarzenia – nie pojemnością. Wiem, wiem, że to niektórych zaskakujące. Obydwa motocykle są wyposażone w popularną w BMW dwucylindrową jednostkę o pojemności 789 ccm. I jeden i drugi to turystyczne enduro. W czym tkwią różnice?

Advertisement
NAS Analytics TAG

Przede wszystkim w założeniach. W momencie, gdy F 650 GS to motocykl skierowany do mniej wymagającego użytkownika, można powiedzieć sprzęt idący w stronę podkreślenia cech uniwersalnych, F 800 GS stawia na bardziej bezkompromisowe podejście do tematu turystyki. „Osiemsetka” jest nie tylko inaczej zestrojona, ale także dużo bardziej bogato wyposażona. Posiada widelec USD z przodu o większym skoku, w 650 zastosowano klasyczny układ. Zwiększenie skoku z przodu i z tyłu powiększyło prześwit motocykla. Nie przeszkodziło to w zamontowaniu solidne wyglądającej płyty pod silnik. Z offroadowych detali w oczy rzucają się także seryjnie mocowane handguardy, dualsportowe opony i masywne osłony chłodnic. Żadnej z tych rzeczy nie uświadczycie w F 650 GS. A co powiecie na to, że silnik jest o 14 KM mocniejszy?

Ergonomia i jednostka napędowa

Za sterami w BMW można poczuć się jak w domu. O ile nikomu nie przeszkadza szeroka kierownica. Najważniejsze jednak, że niskie osoby nie są rozciągnięte pomiędzy manetkami, a podnóżkami. Szeroko rozstawione dłonie i racjonalnie ustawione stopy, można zaryzykować stwierdzenie, że w linii środkowej motocykla, generują wyprostowaną i wygodną pozycję. Duży plus. Zestaw przyrządów w testowanej przez nas wersji był okazały. Możliwość wyłączenia ABSu, podgrzewane manetki i... zapalniczka? Kto to widział, żeby globtrotter palił papierosy? Oczywiście chodzi o gniazdo zasilania, do którego można podłączyć np. GPS. Całość dobrze rozmieszczona na kierownicy, w zasięgu kciuków kierowcy (zapalniczka w zasięgu kciuka nie była). Do tego przyciski są duże, a ilustrowane oznaczenia ich funkcji czytelne. Szkoda tylko, że F 800 GS zastosowano pokrętny system włączania kierunkowskazów. Prawym kciukiem w prawo, lewym w lewo. Okej, można się do tego przyzwyczaić, ale gryzie się to z ogólną ergonomicznością motocykla i dobrym feelingiem. Może to kwestia mojego intelektualnego rozgarnięcia, ale często zdarzało się, że w momencie wyłączania kierunkowskazu zamykałem sobie nagle przepustnice. Kiedy jest mokro, a jest się aktualnie w mocnym złożeniu, pojawia się problem.

Dwucylindrowa jednostka, szeroko opisywana przy okazji naszego testu BMW F800S , cicho burczy pod zadupkiem. Silnik to ostoja spokoju i przewidywalności. W tym momencie powinien pojawić się tekst, że w chwilach potrzebnych „pokazuje pazur”. To nieprawda. On nie pokazuje pazura, bo to nie jest typ motocykla, który miałby to robić. Ten sprzęt płynie. Lekko wchodzące biegi, precyzyjnie pracujące sprzęgło. Przewidywalne przyspieszanie w połączeniu z elastycznością rzadko spotykaną w tym przedziale pojemnościowym - nic dodać nic ująć.

Zawieszenie i heble

Jedziemy w zestawie kierowca, „plecaczek” (chodź ciężko mi opisywać tym słowem redakcyjnego fotografa) i zapakowany zestaw kufrów. Sytuacja teoretycznie taka, w której najczęściej będzie znajdował się ten pojazd. Kocie łby, popękane betonowe płyty – nic nie poruszy F 800 GS. Motocykl jak lodołamacz przedziera się przez typowe polski drogi. Dynamiczne hamowanie i złamanie jednośladu w ostry prawy łuk, na nieco lepszej nawierzchni. Układ hamulcowy spisuje się świetnie. Opcjonalny ABS można oczywiście wyłączyć, ale nie jest on przesadnie czuły i interweniuje tylko w ekstremalnych momentach.

W testowanym przez nas egzemplarzu założono nieco lepsze, bardziej szosowe opony, co czuć. BMW neutralnie łamie się w zakręt, trzymając obraną przez szofera linię. Tendencje do niespodziewanych ruchów występują tylko wtedy, kiedy pasażer ma dość i próbuje się ewakuować.

Brzydal

Bla, bla o gustach się nie dyskutuje. Dyskutuje się. Jeżeli komuś podoba się GS (którykolwiek), to tak jakby powiedzieć, że leżący przy drodze szop, przed którym w nocy lekko przyspieszyła czeska ciężarówka, jest piękny. Ok, może u naszych zachodnich sąsiadów ktoś by z tego zrobił sztukę. Tak czy inaczej, F 800 GS jest brzydki. Kanciasty, niesymetryczny, jakby trochę chory. Nawet perłowa biel nie odwraca od tego uwagi. Tyle tylko, że ten typ jednoślad wcale nie musi się podobać. Musi być funkcjonalny, a tutaj na każdym kroki widać staroszkolne „form follows function”. Czy to w wielkości świetnie chroniących przed brudem błotników, czy w jakości działania świateł, czy wreszcie w łatwości obsługi (opcjonalnego) zestawu kufrów.

Sumując

Denerwujące kierunkowskazy, lekkie nurkowanie przy hamowaniu i nudny silnik nie powinny przysłonić ważnej informacji – to na prawdę dobry motocykl. GS jest wygodny, dobrze wykończony i posiada multum właściwości, głównie tych turystycznych. Jestem w stanie uwierzyć, że tym sprzętem da się objechać świat. Więcej – nie mam pomysłu jak wytłumaczyć to, że ludzie wolą objeżdżać świat R1200GS, aniżeli tym.

Jedno „ale” pojawia się podczas bardziej uniwersalnego użytkowania. Czy rzeczywiście te offroadowe bajery są potrzebne? I wtedy w odpowiedzi pojawia się F650GS, zwłaszcza, że jest prawie 6 tysięcy złotych tańszy. Teraz już wiecie, po co BMW tak namieszało z modelami?

Silnik
Rodzaj Chłodzony cieczą, dwucylindrowy 4-suwowy, czterozaworowy, z dwoma wałkami rozrządu w głowicy, układ smarujący z suchą miską olejową
Średnica cylindra/skok tłoka 82 mm x 75.6 mm
Pojemność 798 cm3
Moc znamionowa 63 kW (85 KM) przy 7,500 obr/min (opcjonalnie wersja 91 RON: 61 kW (83 KM) przy 7,500 obr/min.)
Maks. moment obrotowy 83 Nm przy 5,750 obr/min (opcjonalnie wersja 91 RON: 81 Nm przy 5,750 obr/min.)
Stopień sprężania 12.0 : 1
Sporządzanie mieszanki/sterowanie silnikiem Elektroniczny wtrysk w kanale wlotowym/System sterujący silnikiem BMW, zapłon twin-spark
Kontrola emisji spalin Trójdrożny katalizator z zamkniętym obiegiem, zgodny ze standardem EU-3
Osiągi/Zużycie paliwa
Prędkość maksymalna Ponad 200 km/h
Zużycie paliwa przy stałej prędkości 90 km/h 3.8 l/100 km
Zużycie paliwa przy stałej prędkości 120 km/h 5.2 l/100 km
Rodzaj paliwa Benzyna bezołowiowa, o minimalnej LO 95
Instalacja elektryczna
Alternator trójfazowy 400 W
Akumulator Typ 12 V/14 Ah
Przeniesienie napędu
Sprzęgło Wielotarczowe mokre, sterowane mechanicznie
Skrzynia biegów 6-stopniowa z kołami zębatymi o stałym zazębieniu zintegrowana ze skrzynią korbową
Napęd Zamknięty łańcuch O-ring z amortyzatorem wstrząsów w piaście tylnego koła
Zawieszenie/Hamulce
Rama Rurowa rama przestrzenna z silnikiem przenoszącym obciążenie
Mocowanie/zawieszenie przedniego koła Widelec teleskopowy Upside-down, średnica 41 mm
Mocowanie/Zawieszenie tylnego koła Odlewany wahacz aluminiowy z tłumieniem progresywne,z regulacją napięcia wstępnego sprężyny pokrętłem. Regulowane tłumienie odbicia.
Skok zawieszenia przód/tył 230 mm/215 mm
Rozstaw kół 1578 mm
Wyprzedzenie sworznia zwrotnicy 117 mm
Kąt nachylenia główki ramy 64°
Koła szprychowe
Rozmiar obręczy, przód 2.15 x 21"
Rozmiar obręczy, tył 4.25 x 17"
Opony, przód 90/90 - 21 54V
Opony, tył 150/70 - 17 69V
Hamulce, przód Dwie pływające tarcze, średnica 300 mm, pływający zacisk dwutłoczkowy
Hamulce, tył Jedna tarcza, średnica 265 mm, pływający zacisk dwutłoczkowy
ABS Jako opcjonalne wyposażenie dodatkowe: System ABS BMW Motorrad (wyłączany)
Wymiary/masy
Długość 2320 mm
Szerokość (z lusterkami) 945 mm
Wysokość (bez lusterek) 1350 mm
Wysokość siedzenia, masa bez obciążenia 880 mm (obniżone zawieszenie 850 mm)
Szerokość kanapy, masa bez obciążenia 1940 mm (obniżone zawieszenie 1900 mm)
Masa bez obciążenia, gotowość do jazdy, pełny zbiornik paliwa 1) 207 kg
Masa sucha 2) 185 kg°
Dopuszczalna masa całkowita 443 kg
Dopuszczalne obciążenie (z wyposażeniem standardowym) 236 kg
Użytkowa pojemność zbiornika paliwa 16.0 l
Rezerwa paliwa Około 4.0 l
Advertisement
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia

Podczas testów jeździmy na paliwach BP Ultimate

ultimate helios

szybka jazda f800gs bmw test a mg 0124szybka jazda po asfalcie f800gs bmw test a mg 0200
skrecanie f800gs bmw test a mg 0215zlozenie f800gs bmw test a mg 0222
zakret f800gs bmw test a mg 0206jazda w pozycji stojacej f800gs bmw test a mg 0114
zlozenie w lewo f800gs bmw test b mg 0127za kierownica f800gs bmw test b mg 0186
droga przez las f800gs bmw test a mg 0097jazda po kamieniach f800gs bmw test a mg 0167
jazda terenowa f800gs bmw test a mg 0145jazda w lesie f800gs bmw test a mg 0083
lesna droga f800gs bmw test a mg 0108szyba przednia f800gs bmw test b mg 0062
przod f800gs bmw test a mg 0021tyl f800gs bmw test a mg 0061
wyprzedzanie f800gs bmw test b mg 0118enduro f800gs bmw test a mg 0043
bagaze f800gs bmw test b mg 0014teren f800gs bmw test a mg 0037
lewa strona f800gs bmw test a mg 0017las motor f800gs bmw test a mg 0005
prawa strona f800gs bmw test a mg 0058kufry f800gs bmw test b mg 0022
oslona pod silnikiem f800gs bmw test b mg 0086przednia lampa f800gs bmw test b mg 0060
przednia tarcza hamulcowa f800gs bmw test b mg 0046przedni blotnik f800gs bmw test b mg 0080
centralna podstawka f800gs bmw test b mg 0073gniazdo zapalniczki f800gs bmw test b mg 0027
hamulec przod f800gs bmw test b mg 0047handbar f800gs bmw test b mg 0078
lampa tylna f800gs bmw test b mg 0064manteka gazu f800gs bmw test b mg 0023
przelaczniki f800gs bmw test b mg 0031przod uklad abs f800gs bmw test b mg 0069
torba centralna f800gs bmw test b mg 0067sprzeglo f800gs bmw test b mg 0024
tyl abs f800gs bmw test b mg 0076zacisk brembo f800gs bmw test b mg 0052
oslona blotnika f800gs bmw test b mg 0059wlew paliwa f800gs bmw test b mg 0056
kufer lewy f800gs bmw test b mg 0066kufer prawy f800gs bmw test b mg 0065
silnik prawa strona f800gs bmw test b mg 0054silnik lewa strona f800gs bmw test b mg 0050
zegary f800gs bmw test b mg 0043podgrzewane manetki f800gs bmw test b mg 0032
Komentarze 16
Pokaż wszystkie komentarze
Autor: motyl 30/11/2015 10:19

Jakie ??

Odpowiedz
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG
Zobacz również

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górę