tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Yamaha MT-125 i R125. Hyper naked i supersport w ma³ej pojemno¶ci. Czy to siê sprawdza? [TEST]
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Yamaha MT-125 i R125. Hyper naked i supersport w ma³ej pojemno¶ci. Czy to siê sprawdza? [TEST]

Autor: Marlena Dudek 2023.12.20, 09:44 Drukuj

Motocykle o pojemności 125 cm3 zyskują coraz większą popularność, stwarzając doskonałą okazję na rozpoczęcie motocyklowej przygody osobom posiadającym prawo jazdy kategorii A1 lub B od co najmniej trzech lat. Producenci starają się sprostać wymaganiom i umiejętnościom nowych użytkowników, a Yamaha robi to bardzo dobrze.

Yamaha R125 oraz MT-125 to wizualnie dwa światy, jednak łączy je wnętrze. Oba modele napędzane są przez 4-suwowy silnik o pojemności 125cm3 z układem zmiennych faz rozrządu (VVA - Variable Valve Actuation). Oznacza to, że Yamaha nie idzie na kompromisy między mocą, momentem obrotowym i zużyciem paliwa. Zmienny układ faz rozrządu umożliwia dostosowanie czasu otwarcia i zamknięcia zaworów do aktualnych warunków pracy silnika i jego obciążenia. Dzięki temu uzyskujemy większą moc i moment obrotowy, przy jednoczesnym obniżeniu zużycia paliwa. Są to najszybsze motocykle 125 cm3 jakimi miałam okazję jeździć i jako jedyne zaoszczędziły mi mokrych pleców podczas wyprzedzania ciężarówki.

NAS Analytics TAG

R125 i MT-125 są chłodzone cieczą, a rama Deltabox i aluminiowy wahacz zapewniają łatwe prowadzenie, co zwiększa pewność siebie początkujących motocyklistów i tym samym zwiększa przyjemność z jazdy. Kolejnym, ważnym elementem ułatwiającym stawianie pierwszych kroków na motocyklu jest sprzęgło antyhoppingowe z funkcją docisku, które ułatwia redukcję biegów oraz zapobiega blokowaniu się tylnego koła. W wielu przypadkach uchroni to jednoślad i ridera przed skutkami błędów tego drugiego. Nieumyślnie miałam okazję to sprawdzić podczas kręcenia filmu w hali, gdzie nawierzchnia była niesamowicie śliska, a system uchronił mnie i MT przed spektakularną glebą. Co więcej, w R125 zmieniono kąt główki ramy z 25 na 26 stopni oraz zmniejszono skok tylnego zawieszenia, ze 114mm na 110mm.

Testy odbywały się w Barcelonie, pierwszy dzień był "czasem dla fotoreporterów". Czekała na nas ekipa foto i wideo, aby zrobić sesję zdjęciową oraz nagrać przebitki do filmu. Drugi dzień był bardzo ekscytujący i intensywny - test dwóch motocykli podczas jednego dnia.

Na pierwszy ogień poszedł MT-125. Mieliśmy okazję przetestować go w mieście, na drodze szybkiego ruchu i obłędnych górskich drogach z nieustającym widokiem na morze. Model MT ma długą historię i wszystko w tym motocyklu jest takie, jakie powinno być. Pozycja jest wyprostowana, wygodna, a po dłuższej jeździe żadna z moich kończyn nie prosiła o powrót do domu. W mieście jest bardzo zwinny i prosty w prowadzeniu, przestawianie go nie stanowi problemu (co nie przy każdym motocyklu jest oczywiste posiadając moje gabaryty). Czasem, duże, katalońskie ronda wymagały mocniejszego dodania gazu, żeby się z nich wydostać, a drogi szybkiego ruchu wymagały utrzymania prędkości przynajmniej 100 km/h. W żadnej z powyższych sytuacji nie czułam się zagrożona. Zdarza się, że testując motocykle o pojemności 125 cm3 odradzam wycieczki po polskich drogach krajowych ze względów bezpieczeństwa. W sytuacji kiedy większość ciężarówek porusza się z prędkością 90km/h możemy stać się ruchomą przeszkodą lub wykończyć swój jednoślad walczący o przetrwanie przy prędkości 100 km/h. Z MT jest inaczej, bo nawet dłuższa jazda tym motocyklem to przyjemność i bezpieczeństwo, a moc jest wystarczająca, aby dokończyć manewr wyprzedzania z sukcesem.

Jazda katalońskimi serpentynami to niezapomniana przygoda, po raz kolejny otrzymałam wszystko, a nawet więcej niż oczekuje każdy motocyklista. Słoneczna pogoda, przyczepność, łatwość prowadzenia, zapierające dech widoki i jeśli myślicie, że nie można chcieć nic więcej, pojawia się uprzejmość kierowców samochodów, którzy robią miejsce do spokojnego wyprzedzenia nawet w miejscach, gdzie chciałoby się krzyczeć "Uważaj! Wystająca skała!". MT-125 i R125 posiadają  widelec upside down z lagami o średnicy 41 mm KYB oraz zawieszenie o skoku 130 mmm. Skuteczne hamowanie gwarantuje radialny zacisk przedniego hamulca i duża przednia tarcza hamulcowa o średnicy 292 mm, które przetestowałam na torze, przesiadając się na R125.

Wsiadając na R125 i czekając na tor pomyślałam "jaka dziwna i niewygodna pozycja". Kobieta zmienną jest, bo zmieniłam zdanie po pierwszych metrach okrążenia. W ten sposób rozpoczęła się moja miłość do R125 i biorąc pod uwagę przeważającą ilość torów kartingowych w Polsce podejrzewam, że nie będę odosobniona w tych uczuciach. Pozycja, do której nie byłam przekonana okazała się idealną, gdy zaczynamy jechać tym motocyklem i mu nie przeszkadzamy. Biegi działały płynnie i bez zarzutu, a przy takiej pojemności trzeba się liczyć z tym, że będziemy z nich korzystać częściej. Tor był wymagający pełen zakrętów, krótszych, dłuższych z dwoma mini prostymi na złapanie głębszego oddechu. To była najlepsza część tego wyjazdu i chętnie bym została tam dłużej. Jak na rodzinę R przystało, pozycja jest sportowa i łatwo ją doskonalić, bo motocykl swoją budową "wymusza" na nas dobre nawyki (jak robimy coś źle, to jest nam niewygodnie). Nie dyskwalifikuje to przyjemności z jazdy również poza torem.

Czas na wisienkę na torcie - motocykle mają kontrolę trakcji. Tak, motocykl o pojemności 125 cm3 i mocy 14 KM ma kontrolę trakcji. Tak, również byłam w szoku. Kontrola trakcji zwiększa zaufanie do motocykla i jego kontrolę, bo przy wykryciu najmniejszego uślizgu tylnego koła, w ułamku sekundy jednoślad zmniejszy moc trafiającą na nie. Część osób może się z tego udogodnienia śmiać, ale trzeba wziąć pod uwagę, że są to motocykle skierowanie do osób rozpoczynających przygodę z jednośladami. Deszcz, który postanowił nam towarzyszyć w drodze powrotnej, podczas jazdy R125 jest jednym z przykładów sytuacji, podczas których kontrola trakcji może się przydać.

Nie da się ukryć, że wizualnie te motocykle się różnią. MT-125 z przesuniętym środkiem ciężkości do przodu wygląda agresywnie. Efekt podbijają dwa światła pozycyjne, które w nocy wyglądają jak oczy drapieżnika. Przednia lampa LED ma sprawić, że w ciemności będziemy widzieć dobrze. Nie mieliśmy okazji jeździć po zmroku, jednak poprzednia wersja tego modelu miała dość słabe światła drogowe, nie różniły się w sposób znaczący od świateł mijania. Kolorowy, 5-calowy wyświetlacz TFT z możliwością połączenia się z telefonem za pośrednictwem aplikacji My Ride to nowość. Dzięki niej otrzymujemy informacje o połączeniach, wiadomościach tekstowych, które są dla mnie zbędne podczas jazdy motocyklem. Byłam zachwycona innymi możliwościami aplikacji, po zalogowaniu się możemy zapisywać dane z podróży, jaką trasę zrobiliśmy, z jaką prędkością, jakie mieliśmy kąty nachylenia, co daje nam namiastkę motocyklowego pamiętnika. DNA serii R zobowiązuje - mocny, centralnie umieszczony reflektor i podwójne światła pozycyjne w kształcie litery M nadają agresywnego wyglądu. Nowa górna półka i przełączniki kierownicy nawiązują do R1 i ułatwiają zachowanie sportowej pozycji podczas jazdy po torze.

MT-125, jak i R125 wyglądają jak "dorosłe" motocykle, ich oddawanie mocy pozwala na bezpieczne poruszanie się poza miastem, a ich zwinność ułatwia jazdę w mieście. Mają wszystkie udogodnienia i ułatwienia. Minusem dla młodych osób, które będą powoli wkraczać w dorosłość może być cena. Reszta zależy od oczekiwań przyszłego użytkownika. MT-125 to uniwersalny motocykl zarówno do miasta, jak i na krótkie weekendowe wycieczki. R125 pokazała, że można spędzić na niej wiele godzin doskonaląc swoje umiejętności torowe (jeśli jest to tor kartingowy) i najważniejsze - taki motocykl nie znudzi się po jednym sezonie. Jakbym była osobą, która ma prawo jazdy kategorii A1 lub B to poszłabym pieszo do Barcelony, żeby sprawdzić jak one jeżdżą. Nie wszyscy są gotowi na takie poświęcenia, dlatego możecie iść do salonu Yamahy, usiąść, umówić na jazdę próbną i zobaczyć jak powinno się tworzyć motocykle klasy 125, które nie tylko będą środkiem transportu ale i zapewnią frajdę z jazdy.

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górê