Suzuki GSX-R1000 2012 - szybki, mocny, ekscytujący

Autor: Lovtza 2012.05.23, 12:53 11 Drukuj

Najnowsza litrowa wyścigówka z Hamamatsu to owoc blisko trzech dekad sportowego zaangażowania Suzuki i kontynuacja legendy GSX-R750. Warto przejrzeć się jej uważnie z kilku powodów. Przede wszystkie dlatego, że to ostatnie „tego typu” litrowe Suzuki. Klasyczne, bez nadmiernej ingerencji elektroniki, a przy tym piekielnie mocne i szybkie – ekscytujące. Słowem takie, jak wielu z nas lubi.

Zmiany, zmiany, zmiany

W przypadku dużego Gixxa modyfikacji jest w tym roku niewiele, ale są. Koncentrują się one na dalszej redukcji masy. Odchudzanie rozpoczęto od wnętrza silnika, gdzie pracują lżejsze tłoki. Pomiędzy cylindrami wycięto większe okna, co zmniejsza wagę bloku silnika i ułatwia przepływ gazów wewnątrz silnika. Zupełnie nowy jest układ wydechowy, teraz zakończony pojedynczym tłumikiem. Poza obniżeniem masy pojazdu, ma on wraz z nowymi ustawieniami zaworów sterujących przepływem spalin ponieść moc w dolnym i średnim zakresie obrotów.

Dla poprawy osiągów zmieniono także wałki rozrządu. Aby zapanować nad mocą Gixxera, kierowca wyposażony został w sterowanie ustawieniami silnika. Moc i jej dostarczanie można teraz dopasować do warunków na drodze. Wprowadzone zmiany wraz z nową elektroniką oznaczają dla użytkowników także niższe o kilka procent spalanie.

To nie koniec zmian. Dla poprawy skuteczności hamowania Japończycy zdecydowali się wykorzystać zaciski hamulcowe Brembo. Są one skuteczniejsze, lżejsze i dają lepszą informacje zwrotną dla kierowcy. Cieńsze tarcze hamulcowe redukują masę nieresorowaną, którą ograniczają dodatkowo lżejsze opony Bridgestone S20.

Tutaj rodzi się pytanie, czy zakres przeróbek jest wystarczający? Czy tak zmodernizowany GSX-R będzie w stanie zagrozić swojej zaopatrzonej w elektronikę konkurencji? Przekonajmy się.

Stary dobry GSX-R

Siadając na nowe litrowe Suzuki poczujecie się dokładnie tak jak na poprzednim modelu. Znakomita ergonomia, dużo miejsca nawet dla wysokiego kierowcy, to standard znany już z poprzedniego modelu. Przejrzysty panel z instrumentami, uzupełniony funkcjonalnym sterowaniem trybami pracy silnika uzupełnia to bardzo dobre wrażenie.

Poprzednie generacje GSX-Ra okazały się wyjątkowo praktycznymi motocyklami na co dzień. Choć mieliśmy możliwość jeździć tą maszyną wyłącznie po torze, to z dużym prawdopodobieństwem można przepowiedzieć chlubną turystyczną i dojazdową przyszłość nowej maszynie. Tak dobrze przeczytaliście – turystyczną. Znamy wiele przypadków, gdy właściciele GSX-Rów 1000 pakowali mnóstwo gratów i wybierali się na dalekie wyprawy wykorzystując wygodną i zrelaksowaną pozycję za sterami motocykla. Jako że nowy model jest kontynuatorem poprzednika, ten dalekodystansowy potencjał powinien pozostać niezmienny.

Na torze

Na torze Suzuki pozostaje wymagającym sportowym motocyklem klasy 1000cc. W zestawieniu z poprzednim modelem nie można mówić o rewolucyjnych zmianach, ale z pewnością kilka aspektów udało się poprawić. Silnik jest wulkanem energii, dostarczającym moc w pełnym zakresie obrotów. Czterocylindrowiec błyskawicznie wkręca się na obroty, zmiana biegów jest szybka i bezproblemowa. GSX-R oferuje wszystko czego potrzeba najszybszemu nawet kierowcy. Sztuką jest zapanowanie nad całym tym dostatkiem.

W zawieszeniu mamy inne ustawienia, które są wynikiem korekty środka ciężkości (dzięki redukcji masy). Generalnie rzecz biorąc nastawy są bardziej miękkie, co sprzyjać ma lepszej trakcji. Suzuki zachowuje najkrótszy rozstaw osi w klasie. Jest to jedna ze składowych bardzo dobrej zwrotności. Siła potrzebna do wprowadzenia motocykla w złożenie jest relatywnie niewielka, Gixxer stabilnie i posłusznie przejeżdża zmianę kierunku, pewnie wychodzi z zakrętów. Mnie osobiście Suzuki urzekło stabilnością w pełnym złożeniu i świetną informacją zwrotną o dostępnej przyczepności.

Hamowania dzięki nowym zaciskom i widelcowi BPF są pewne i stabilne, motocykl nie ma tendencji do nadmiernego unoszenia tyłu czy jego wężykowania. Dzięki temu opóźnienia, nawet z dużych prędkości nie straszą kierowcy, pozwalają skupić się na precyzyjnym wejściu w zakręt.

Garść wniosków

Suzuki twierdzi, że ich litrowa wyścigówka jest tak dopracowana, że nie potrzebuje kontroli trakcji, a właściwy kierowca okiełzna zainstalowaną moc. Jest w takim stwierdzeniu dużo prawdy, ale działania innych producentów i wybory dokonywane przez klientów zdają się jednak wskazywać na inny kierunek rozwoju motocykli sportowych. To kierunek elektronicznego wspomagania kierowcy, gadżetów i jeszcze większej mocy. Na chwilę obecną Suzuki GSX-R1000 to prawdziwa rakieta, ale pełnię swoich kosmicznych możliwości jest ona w stanie zaoferować jedynie wąskiemu kręgowi wybrańców. Jak widać po wynikach wyścigów odpowiednio przygotowane Suzuki dosiadane przez odpowiedniego kierowcę jest w stanie walczyć z każdym rywalem.

Kolejna generacja GSX-R1000 będzie jednak zupełnie inna i to dopiero czas pokaże czy zmiany te będą się nam podobały. Inżynierowie z Hamamatsu, podobnie jak Honda ze swoim modelem CBR1000RR (to dwie ostatnie w stawce litrowe wyścigówki bez TC) zaoferowali świetny pakiet, który nie obejmuje kontroli trakcji. Japończycy wiedzą, że prędzej czy później będą musieli zainstalować ją w swoich maszynach, bo w chwili obecnej zwiększanie mocy dostępnej dla amatorów na ulicy, bez wsparcia elektroniki jest po prostu bez sensu. Podejrzewam jednak, że zrobią to dopiero wtedy gdy będzie to uzasadnione ekonomicznie i gdy sami uznają że oferowana przez nich kontrola trakcji działa tak, jak powinna.

My tymczasem możemy cieszyć się ostatnim takim litrowym GSX-Rem. Bez nadmiernej ingerencji elektroniki, a przy tym piekielnie mocnym i szybkim. Motocyklem takim, jaki wielu z nas lubi najbardziej.

Dane Techniczne

Typ silnika 4-suwowy, 4-cylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą, DOHC
Pojemność skokowa 999 cm3
Średnica x skok tłoka 74,5 mm x 57,3 mm
Stopień sprężania 12,9:1
Moc maksymalna 185 KM / 11500 obr/min (bez doładowania SRAD)
Moment obrotowy 116,7 Nm / 10000 obr/min
Układ zasilania wtrysk paliwa
Rozrusznik elektryczny
Skrzynia biegów 6-stopniowa
Długość całkowita 2045 mm
Szerokość całkowita 705 mm
Wysokość całkowita 1130 mm
Rozstaw osi 1405 mm
Prześwit 130 mm
Wysokość siedzenia 810 mm
Masa własna 203 kg
Zawieszenie przód Odwrócony widelec teleskopowy, sprężyny spiralne, tłumienie olejowe, pełna regulacja napięcia wstępnego sprężyny, tłumienia siły dobicia i odbicia. Regulacja szybko i wolno zmiennego układu tłumienia
Zawieszenie tył Wahacz wleczony, sprężyna spiralna, tłumienie olejowe, pełna regulacja napięcia wstępnego sprężyny, tłumienia siły dobicia i odbicia. Regulacja szybko i wolno zmiennego układu tłumienia
Hamulce przód / tył podwójny tarczowy / tarczowy
Opony Przód: 120/70 ZR17 M/C 58W

Tył: 190/50 ZR17 M/C 73W
Zbiornik paliwa 17,5 L
Cena 57 900 zł
Zdjęcia
GSX-R1000 2012 PannoniaringSuzuki GSX-R1000 2012 zejscie na kolano
Suzuki GSX-R1000 gumazakret Suzuki GSX-R1000
GSX-R1000 Pannoniaringnowy model suzuki gsxr 1000 scigacz pl
nowy suzuki gsxr 1000 scigacz plprawy przod suzuki gsxr 1000 scigacz pl
padoc suzuki gsxr 1000 scigacz plpit suzuki gsxr 1000 scigacz pl
prawy tyl suzuki gsxr 1000 scigacz pltyl suzuki gsxr 1000 scigacz pl
suzuki gsxr 1000 scigacz plpitlane suzuki gsxr 1000 scigacz pl
lapma przednia suzuki gsxr 1000 scigacz pllapma tylna suzuki gsxr 1000 scigacz pl
liczniki test suzuki gsxr 1000 scigacz pllewa manetka suzuki gsxr 1000 scigacz pl
dzwignia zmiany biegow suzuki gsxr 1000 scigacz pllusterko suzuki gsxr 1000 scigacz pl
podnozka kierowcy suzuki gsxr 1000 scigacz plpodnozka pasazera suzuki gsxr 1000 scigacz pl
pokrywa sprzegla suzuki gsxr 1000 scigacz plprawa manetka suzuki gsxr 1000 scigacz pl
regulacja zawieszenia suzuki gsxr 1000 scigacz plstacyjka suzuki gsxr 1000 scigacz pl
tarcza przod suzuki gsxr 1000 scigacz plzebatka suzuki gsxr 1000 scigacz pl
chlodnice suzuki gsxr 1000 scigacz plhamulec tylny suzuki gsxr 1000 scigacz pl
pompa hamulcowa suzuki gsxr 1000 scigacz plstopka suzuki gsxr 1000 scigacz pl
przod suzuki gsxr 1000 scigacz pltlumik suzuki gsxr 1000 scigacz pl


Konkurenci:
Panigale tor statyka
BMW S1000RR test Portimao prawy bok przod
prawy profil RSV4 Factory APRC SE
w cywilu Kawasaki ZX10R
honda gama kolorystyczna
bok yamaha r1 scigacz 140px
Komentarze 7
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Aktualności

reklama

sklep Ścigacz

    na górę