tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Mały człowiek na bardzo dużym motocyklu - Harley-Davidson Ultra Limited Low
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
Advertisement
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Mały człowiek na bardzo dużym motocyklu - Harley-Davidson Ultra Limited Low

Autor: Michał Mikulski 2015.08.18, 15:01 11 Drukuj

65 kg, 173 cm wzrostu kontra 414 kg i 260 cm długości. Sprawdzamy jak niedużych rozmiarów osoba poradzi sobie na jednym z najcięższych motocykli z oferty Harley-Davidsona.

Moje nieduże rozmiary mają swoje plusy. Podczas europejskiej premiery KTM-a RC125 w Linz na moje 65 kg wagi nie było mocnych i bez względu na wszystko byłem szybszy od kolegów. Dodatkowo mogę wygodnie spać w samolocie, autobusie i na tylnym siedzeniu w samochodzie. Nie wyrastam z ciuchów (które opcjonalnie można kupować na działach młodzieżowych), mało jem i upijam się dwoma piwami - z ekonomicznego puntu widzenia bycie małym ma sens. Z drugiej jednak strony na większości motocykli nie dosięgam nogami do ziemi, nie mogę grać w NBA i regularnie proszę kumpli o zdejmowanie mi kasku z wysokich półek redakcyjnej szafki.

Advertisement
NAS Analytics TAG

Mimo powyższego zostałem oddelegowany do testowania jednego z najcięższych motocykli w ofercie Harley-Davidsona, modelu Ultra Limited (najbogatsza Electra) w wersji Low. Motocyklem pokonałem sporo ponad 1600 km, w tym w ruchu miejskim, na dolnośląskich winklach, w trasie i w końcu na torze kartingowym. Czy w takim razie radzenie sobie z 414-kilogramowym sprzętem jest tak trudne, jak mogłoby się wydawać?

Wzbudzisz szacunek

Ultra już na parkingu wzbudza poszanowanie całej okolicy i osoby niezwiązane w żaden sposób z motocyklami są w stanie określić, że to ogromny sprzęt. W H-D wszystko jest duże, ciężkie (ale nie toporne) i wydaje się, że to pojazd dla gościa “z jajami”. Pewnikiem europejskie marki bez większych trudności obcięły by z wagi 50 kg, ale przecież nie o to chodzi. Wszyscy w koło mają wiedzieć, że - jak każdy prawdziwy mężczyzna - jeździć ciężkim motocyklem. Wizualnie Elektrownia nawet jeśli się nie podoba, to robi wrażenie (i oczywiście posiada 100% uwielbienia mężczyzn w wieku 50+). Nie do końca przypadł mi do gustu metaliczny, pomarańczowy lakier. Wolałbym grafit albo czerń, lepiej kontrastującą z wszędobylskimi chromami.

Do motocykla podchodzę ja. 173 cm wzrostu jak się wyprostuję, 65 kg wagi jak dużo zjem, w miejskiej kurtce i integralnym kasku. Już samo dźwignięcie Elektry z bocznej nóżki wymaga sporo siły i nie można przesadzić - gdy sprzęt przechyli się wahadłowo na drugą stronę, jest punkt zza którego już nie da się wrócić. Na postoju waga wydaje się ogromna, myśląc racjonalnie wręcz uniemożliwiająca przemieszczanie się. Na szczęście korzystamy z wersji Low, która posiada o 4,5 cm niżej ulokowane siedzenie i obniżona na zawieszeniu. Te 4,5 cm w moim przypadku są zbawienne, ponieważ mogę spokojnie położyć całą stopę na ziemi, co podbudowuje niemetaforycznie zachwianą pewność siebie.

Duży, 6,5-calowy, kolorowy ekran wita kierowcę po przekręceniu stacyjki. Kluczyk można trzymać w kieszeni kurtki. Ekran jest dotykowy i posiada bardzo prosty i przejrzysty interfejs. Do niedużego schowka w masywnej konsoli chowam telefon, po sparowaniu go z systemem audio za pomocą technologii Bluetooth. Zanim ruszę dodaję sobie animuszu muzyką z telefonu. Całość możemy sterować z niedużych joystików pod kciukami, więc nie ma potrzeby grzebania w ustawieniach poprzez dotykowy ekran. System audio jest świetny i automatycznie zwiększa głośność wraz ze wzrostem prędkości. Do 140 km/h spokojnie można słuchać ulubionych kawałków. Nawigacja także radziła sobie wyjątkowo dobrze z polskimi drogami. Zbędnym gadżetem dla mnie było CB radio, którego istnienia nie chcę zrozumieć.

Pojedziesz szybko… jak się uprzesz

Zaprezentowany w 2014 roku podczas Projektu Rushmore, wyposażony w system dochładzania głowic silnik Twin Cam o pojemności 1690 ccm pięknie pracuje na niskich obrotach, przenosząc przy tym ogromne wibracje na kierownicę i owiewki. Jedni to kochają, drudzy się śmieją, mi nie przeszkadzało. Wrzucam pierwszy bieg i nieśmiało ruszam do podbój dolnośląskich tras.

Jak często w tego typu motocyklach bywa, problem z wagą mija po starcie. Elektrą można manewrować przy niskich prędkościach, elastyczny silnik pozwala mniej lub bardziej bezstresowo toczyć się na półsprzęgle.

1625 mm rozstawu osi (ponad 2,5 m długości!) sprawia, że Elektra jest oazą spokoju podczas jazdy przy turystycznych prędkościach. Zmiana kierunku wymaga oczywiście wielokrotnie większej siły niż “normalne” motocykle, ale dająca dużą dźwignię, szeroka kierownica pomaga na wejściu w zakręt. H-D bez problemów trzyma założoną linię, przyzwoicie radzi sobie ze zmianą obciążenia i neutralnie reaguje na poprzeczne nierówności w złożeniu. Należy mieć jednak na uwadze, że wszystko dzieje się wolniej, także do zakrętu czy hamowania trzeba przygotować się odpowiednio wcześniej. Siła standardowo wyposażonego w ABS, zintegrowanego układu hamulcowego nie jest zaskakująca, ale na tyle dobra by rozwiać mity o “niehamujących” Harley’ach.

A co się stanie, gdy Electrę nieco smagniemy biczem? Jednostce napędowej wyraźnie brakuje mocy w górnym zakresie obrotów, ale to nie maksymalna moc jest najważniejsza, a moment obrotowy. 138 Nm przy 3,750 obr./min to teoretycznie sporo, w praktyce wystarczająco dużo by ruszyć Electrę, nie wystarczająco by czymkolwiek zaskoczyć. Electrą da się pojechać szybko, ale wszystko w tym motocyklu nie chce tego robić. Podwozie gubi się przy agresywnych zmianach kierunku, hamulce najzwyczajniej w świecie nie radzą sobie przy hamowaniach z wysokich prędkości, a silnik dostaje zadyszki. I bardzo dobrze! To nie sprzęt do sportowej jazdy.

Na koniec dnia: będziesz dobrze się bawił

Po kilku dniach za sterami motocykla o najdłuższej nazwie w historii motocyklizmu doszedłem do kilku, dla mnie wręcz szokujących, wniosków. Przede wszystkim Electra w wersji Low to niesamowicie przyjemny motocykl, nawet dla tak niskiej i drobnej w budowie osoby jak ja. Pokładowa elektronika jest łopatologicznie prosta, ale dzięki temu przejrzysta. Jednostka napędowa elastyczna, pięknie brzmiąca i zachęcająca do powolnego połykania kolejnych kilometrów. W topcase’ie mieszczą się dwa integralne kaski, a na tylnym siedzisku na moje oko z trzy osoby. Właściwości jezdne na są tyle dobre by nie zrobić sobie krzywdy, chociaż do europejskich czy japońskich motocykli z segmentu Electrze daleko.

Najważniejsze jednak, że nawet osoba mojego wzrostu może poradzić sobie na ważącym 414 kg sprzęcie. Oczywiście, obniżone siedzisko i zawieszenie mocno w tym pomagało, ale ostatecznie nie wydaje mi się, że było tak ważną składową w pozytywnym odbiorze motocykla. Standardowa wersja posiadałaby większy prześwit i bardziej komfortowo zestrojone zawieszenie, a ostatecznie do wagi i tak można się przyzwyczaić.

Największy problem Electry? To fakt, że ten motocykl jest wyznacznikiem statusu, a jak każdy wyznacznik statusu - posiada bezsensownie wysoką cenę. Musimy sobie jasno zaznaczyć jedną kwestię: Electra to świetny motocykl, ale nic nie usprawiedliwia ponad 125,000 zł za wersję Limited. W tej cenie można kupić co najmniej dwa, jak nie trzy, inne nowe motocykle, w tym jeden z nich może być Harley’em. Stąd mimo mojej szczerej miłości do Electry, to sprzęt który raczej nie pojawi się w moim garażu bez względu na zasobność portfela.

CENY
Vivid Black 125,820 PLN
Dostępne kolory 126,880 PLN
Opcja dwubarwna 129,250 PLN
Opcja kolorów custom 132,410 PLN
ABS Standard
WYMIARY 
Długość 2,600 mm
Wysokość siedzenia (bez obciążenia) 7 740 mm
Prześwit 135 mm
Kąt pochylenia główki ramy 26
Wyprzedzenie 170 mm
Rozstaw osi 1,625 mm
Opony, przód BW 130/80B17 65H
Opony, tył BW 180/65B16 81H
Pojemność zbiornika paliwa 22.7 l
Objętość oleju 3.8 l
Masa (bez płynów) 398 kg
Masa (gotowy do eksploatacji) 414 kg
Bagażnik - pojemność 0.132 m3
INFORMACJE I ROZRYWKA 
EKRAN 
Rozmiar 4.3 cala
Typ Kolor
Kolory Pomarańczowy (domyślny), niebieski, brązowy, zielony, szary, fioletowy, czerwony
Regulacja natężenia dzień/noc Standard
WYJŚCIE AUDIO 
W na kanał 25
Głośniki 4
Rozmiar głośników 5,25 cala 6,5 cala – rozbudowa P&A
Tylne głośniki z kanałem basowym Standard
Zniekształcenia (THD) 1%
Wzmacniacz wewnętrzny Standard
Wzmacniacz zewnętrzny Rozbudowa P&A
Słuchawki przewodowe Standard
Słuchawki (jeśli są) 16-64 ohms
ŹRÓDŁA AUDIO 
AM W zależności od obszaru
FM Standard
Kanał pogodowy (WB) W zależności od obszaru
MW W zależności od obszaru
LW W zależności od obszaru
MP3 – połączenie USB Standard
Karta SD – za pośrednictwem USB Standard
Pamięć Flash – za pośrednictwem USB Standard
KONFIGURACJA AUDIO 
Ustawienia CB 6
Ustawienia AM/MW/LW 6
Ustawienia FM 15
Ustawienia SiriusXM  
Ustawienia iPoda 20
Ustawienia urządzeń pamięci USB 20
Ustawienia WB 6
Ustawienia odtwarzacza 20
Ustawienia globalne Do wyboru, do 20 ustawień
Ulubione 1 klawisz fizyczny plus 6 ustawień systemowych
Tryb klasyczny Do wyboru
Wyszukiwanie/skanowanie Standard
JĘZYKI INTERFEJSU 
Języki Angielski (USA/Wielka Brytania), niemiecki, hiszpański (Meksyk/Hiszpania), francuski (Kanada/Francja), włoski, europejski portugalski
SYSTEM ROZPOZNAWANIA MOWY 
Zestaw głośnomówiący – za pośrednictwem Bluetooth Standard
Języki rozpoznawania mowy: tylko funkcje telefonu Angielski (USA/Wielka Brytania), niemiecki, hiszpański (Meksyk/Hiszpania), francuski (Kanada/Francja), włoski, europejski portugalski
Języki rozpoznawania mowy: Tuner/Media/Nawigacja Angielski (USA/Wielka Brytania), niemiecki, hiszpański (Meksyk/Hiszpania), francuski (Kanada/Francja), włoski, europejski portugalski
INNE FUNKCJE 
"Ekran informacji o pojeździe (temp. powietrza, ciśnienie oleju i temp. silnika)" Standard
Aktualizacja oprogramowania za pośrednictwem USB Standard
Języki syntezy mowy (TTS) Angielski (USA/Wielka Brytania), niemiecki, hiszpański (Meksyk/Hiszpania), francuski (Kanada/Francja), włoski, europejski portugalski
USB USB/MTP/iPod/iPhone
Bluetooth Telefon/audio
SILNIK 
Silnik 2 Twin-Cooled™ Twin Cam 103™ o podwyższonej mocy
Średnica cylindra 98.4 mm
Skok tłoka 111.1 mm
Pojemność skokowa 1,690 cc
Stopień sprężania 10:01
Układ paliwowy Elektroniczny sekwencyjny wtrysk paliwa (ESPFI)
PRZENIESIENIE NAPĘDU 
Wstępne przeniesienie napędu Łańcuch, przełożenie 34/46
Przełożenie 1 bieg 9593
Przełożenie 2 bieg 6.65
Przełożenie 3 bieg 4938
Przełożenie 4 bieg 4.0
Przełożenie 5 bieg 3407
Przełożenie 6 bieg 2875
PODWOZIE 
Wydech Chromowany, w układzie 2-1-2 z dwoma zwężającymi się tłumikami
Koła, przód 9 Czarne, 10-ramienny odlew aluminium
Koła, tył Czarne, 10-ramienny odlew aluminium
Hamulce 32 mm, 4-tłoczkowe stałe z przodu i z tyłu
OSIĄGI 
Metoda testowania momentu obrotowego EEC/95/1
Moment obrotowy silnika 3 138 Nm
Moment obrotowy silnika (obr/min) 3,75
Przechył boczny, prawy (°) 31.9
Przechył boczny, lewy (°) 31.8
Zużycie paliwa (średnie) 5.6 l/100 km
UKŁAD ELEKTRYCZNY 
Lampki kontrolne 8 Światła drogowe, światła pozycyjne, światła przeciwmgielne, bieg jałowy, niskie ciśnienie oleju, diagnostyka silnika, kierunkowskazy, system zabezpieczający, 6. bieg, niski poziom paliwa, ABS, tempomat
Wskaźniki Nowe wskaźniki: prędkościomierz i obrotomierz większe o 10% z cyframi szerszymi o 68%; większe o 28% wskaźniki paliwa i napięcia, z cyframi szerszymi o 30%; wyświetlacz z funkcjami: licznik przebiegu, dzienny przebieg A, dzienny przebieg B, zasięg, wskaźnik biegu - obsługiwany, nowym, ergonomicznym przełącznikiem; oraz większe lampki kontrolne LED. Elektroniczny tempomat z przyciskami ustawiania i przywracania prędkości oraz przyśpieszania i zwalniania. Wskaźniki z czarnymi tarczami
Advertisement
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
harley ultra limited w zlozeniuharley ultra limited karing
Advertisement
NAS Analytics TAG
harley ultra limited torharley ultra limited na torze
h d electra 2015 drogah d electra 2015 na drodze
h d electra 2015 pelne zlozenieh d electra 2015 podczas jazdy
h d electra 2015 winkleh d electra 2015 zakret
h d electra 2015 zlozeniepalenie gumy ultra limited 2015
h d electra 2015 kanapah d electra 2015 kawal maszyny
h d electra 2015 lowh d electra 2015 motocykl
asfaltowa droga ultra limited lowbok ultra limited low
dolny slask ultra limited 2015duzy motocykl maly kierowca
gory ultra limited 2015h d electra 2015 bok
lampy ultra limited 2015low ultra limited 2015
od tylu ultra limited 2015statyka ultra limited 2015
statyka ultra limited lowz przodu ultra limited 2015
hamulce ultra limited lowh d electra 2015 kufer
h d electra 2015 kufer kaskih d electra 2015 limited
h d electra 2015 manetkah d electra 2015 przepustnica
h d electra 2015 twin camh d electra 2015 twin cam 103
kufer ultra limited lownawigacja ultra limited low
pozycyjne ultra limited lowswiatla ultra limited low
twin cam 103 ultra limited lowzegary ultra limited low
Komentarze 5
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG
Zobacz również

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górę