tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 KTM Duke 125 w mieście - mały może szybciej
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

KTM Duke 125 w mieście - mały może szybciej

Autor: Lovtza 2012.08.23, 11:34 16 Drukuj

Za nami cztery miesiące obecności małego Duka w naszym redakcyjnym garażu. W tym czasie przeżyliśmy Euro 2012, gorączkę wakacyjnych wyjazdów, a ostatnio nawet drogowe reperkusje związane z zalaniem budowy metra. To dość czasu i sytuacji, aby wyrobić sobie zdanie o KTMie jako o pojeździe typowo miejskim.

NAS Analytics TAG

Mały motocykl w dużym mieście

Tak, słusznie się domyślacie – to znakomita kombinacja. Dzięki niewielkim gabarytom Duke jest w stanie spenetrować każdy korek, zaparkować go można między latarnią, a przypiętym do niej koszem na śmieci. Jednocześnie dzięki dopracowanej ergonomii bez trudu za kierownicą mieści się kierowca wzrostu 185 cm, co uprzyjemnia poruszanie się w ulicznej dżungli. Zwrotność motocykla poraża, jego stabilność przy wszelkich manewrówkach pomiędzy stojącymi autami po prostu inspiruje, możliwości jakie daje kombinacja porządnych hebli, lekkości i chętnego do pracy jednocylindrowca musi się podobać.

Sztywno zestrojone zawieszenia wymagają uwagi na dziurawych miejskich arteriach o zmiennej przyczepności. Podwozie przy szybkich najazdach na krawężniki, torowiska czy też studzienki po prostu nie jest w stanie wybrać wszystkich nierówności, co sprawia, że kierowca dostaje mocne strzały w kręgosłup przez twarde, choć wygodne siedzenie. Warto także mieć na uwadze opony o obliczu trudnym do ustalenia. Indyjskie gumy po rozgrzaniu (które w ich wypadku jest po prostu absolutnie kluczowe) na suchej nawierzchni potrafią zaskoczyć precyzją prowadzenia i bardzo dobrym czuciem tego co dzieje się na styku opony z asfaltem. Jeszcze bardziej potrafią zaskoczyć w chłodny dzień na mokrej nawierzchni tracąc gwałtownie przyczepność bez jakiejkolwiek zapowiedzi.

Motocykl pokonuje na baku około 300 kilometrów co rzecz jasna w dużym stopniu zależne jest od stylu jazdy. Przy typowo miejskim użytkowaniu na krótkich dystansach oznacza to konieczność tankowania raz na dwa tygodnie, co nam bardzo się podoba.

15KM

Czy silnik wprasowany w ramy wymagań kategorii prawa jazdy A1 poradzi sobie z 90 kilogramowym kierowcą w miejskim środowisku, gdzie ciągle trzeba hamować i przyspieszać? Tak i nie. Z jednej strony 125-tka jest o wiele dynamiczniejsza niż np. małe skutery i pozwala na sprawne przyspieszanie spod świateł. Z drugiej jednak strony ta sama 125-tka dostaje zadyszki przy prędkościach rzędu 80-90 km/h, czyli takich z jakimi (niestety) jeździ się w Polsce po mieście. Oznacza to, że w wielu wypadkach wyprzedzenie samochodu ciągnie się w nieskończoność, brakuje także nieco mocy, aby chociażby wyrwać się z jakiejś niebezpiecznej sytuacji na drodze. 15KM to także nieco za mało do tego, aby sprawnie pokonywać dłuższe odcinki z podmiejskich sypialni do rubieży miasta. Pozostaje nam mieć nadzieję, że w przypadku nastolatków, którzy z natury rzeczy ważą o wiele mniej niż nasz kierowca testowy, oblicze dynamiki pojazdu będzie inne.

Musisz być precyzyjny

Duke 125 to nie tylko zalety i superlatywy. Od ogólnego poziomu motocykla odstaje przede wszystkim przekładnia, z której w miejskim środowisku zmuszeni będziecie korzystali przecież bez przerwy. Wymaga ona bardzo precyzyjnego operowania dźwignią zmiany biegów oraz sprzęgłem. Każde działanie „na odwal” jest karane wypadnięciem biegu, lub koniecznością poprawki. Sytuację nieco ratuje fakt, że skrzynia pracuje bardzo lekko i cicho.

Jeżdżąc KTMem trzeba być także precyzyjnym ze sterowaniem. Motocykl jest bardzo lekki i zwrotny, przez co oddziaływanie jeźdźca na kierownicę jest natychmiast przekładane na zmianę kierunku jazdy. Przy mocnym przeciwskręcie motocykl natychmiast składa się w złożenie, często nawet szybciej, niż nieprzygotowany na to kierowca. To z kolei może budować wrażenie niestabilności podwozia, szczególnie że siły na kierownicy są bardzo małe.

Całościowo

Najmniejszy Duke w środowisku miejskim czuje się jak ryba w wodzie, choć jeśli mielibyśmy określić jego docelowych użytkowników wskazalibyśmy na młodzież dysponującą prawem jazdy kategorii A1. Fajnie wyglądający i budzący ciekawskie spojrzenia pojazd poza ograniczoną ilością mocy dysponuje wszystkim, co potrzebne jest do sprawnego poruszania się po zatłoczonych aglomeracjach – ergonomią, hamulcami, podwoziem i bardzo dobrą ekonomiką eksploatacji.

Motocykliści z większym doświadczeniem (i większą masą…), którzy mogą pozwolić sobie na jazdę większymi maszynami wcale nie muszą rezygnować z zalet Duka 125. Wystarczy, że zaopatrzą się w model Duke 200, będący klonem mniejszego brata, tyle że z większym silnikiem. A jak się jeździ 200-tką? O tym już wkrótce.

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
jazda uliczna ktm 125 dukejazda przechyl ktm 125
NAS Analytics TAG
ulica ktm 125ulica miasto ktm 125 duke
uliczka ktm 125w ruchu ktm duke 125
zakret miasto ktm duke 125miasto ktm 125
pochylenie ktm 125zatrzymanie ktm 125
osiedle miejskie ktm 125 dukepochylenie w prawo ktm duke 125
stop ktm 125ruch uliczny ktm duke 125
przejscie ktm 125tyl ktm duke 125
nawrot ktm 125przod ulica ktm 125
zakret ktm 125lewy bok ktm 125
od prawej ktm 125lewy tyl ktm 125
lewy tyl ktm dukeprawy bok ktm duke 125
prawy tyl duke 125prawy tyl ktm duke 125
przod ktm 125profil tyl ktm 125
prawy przod ktm 125tyl ktm 125
przechodnie ktm 125
Komentarze 5
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG
Zobacz również

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górę