tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Ile kosztuje porządny custom?
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Ile kosztuje porządny custom?

Autor: Lovtza 2015.11.30, 16:01 12 Drukuj

W tym tygodniu wracamy do tematu customów. Po ostatnich publikacji traktującej o tym jak powstają najlepsze customy trafiło do nas kilka bardzo ciekawych maili od Was z prośbą o wskazówki na temat tego zabrać się do pracy nad takim sprzętem. Dlatego też dziś zajmiemy się rzeczą od której należy zacząć - planowaniem kosztów…

Punkt wyjściowy

Budowa każdego customa rozpoczyna się od znalezienia odpowiedniej bazy. Tutaj liczba możliwości jest praktycznie nieograniczona. Tak jak w przypadku projektu Custom Rumble, któremu kibicujemy można użyć nowego motocykla prosto z pudełka. Można także użyć starego, wyciągniętego z szafy klasyka, który ostatni raz jeździł 20 lat temu. Nie ma także problemu, aby wybrać którąś z opcji pośrednich. Która z nich opłaca się najbardziej? Nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi, ale doświadczenie podpowiada, że taniej jest zaczynać od motocykla w dobrym stanie, a najlepiej – od nowego. Dlaczego?

Kompleksowy pojazd, jakim jest motocykl kryje w sobie wiele podzespołów, które z czasem (wiekiem i przebiegiem) wymagać będą napraw i remontów. Stara Honda CB750 z lat 70-tych najczęściej wymaga kapitalnego remontu silnika, rozbiórki całego motocykla i malowania jego poszczególnych elementów z ramą włącznie. Do tego regeneracji wymagają zawieszenia, hamulce, instalacja elektryczna oraz opony. Jeśli chcemy doprowadzić starszy motocykl do pełnej sprawności technicznej i jednocześnie zależy nam na tym, aby maszyna prezentowała się znakomicie (co w przypadku customów ma przecież niebagatelne znaczenie)  musimy liczyć się z kosztami remontu, które mogą sięgać ceny zakupu nowego motocykla. Wasz czas i praca włożona w odbudowę wozu (wielu nowych części nie da się już kupić w ASO, tylko trzeba ich szukać na portalach aukcyjnych po całym świecie) również mają swoją wartość. Osobną sprawą pozostaje przypadek, gdy chcecie mieć koniecznie starszy sprzęt jako bazę wyjściową. Wtedy po prostu koszty i czas remontu należy uwzględnić w planach prac nad motocyklem. 

Oczywiście nowy motocykl nie oznacza, że praca będzie tania. Największe koszy w nowych i młodych pojazdach wiążą się z przeróbkami instalacji elektrycznej, próbami radzenia sobie z wyłączeniem z użytku niektórych elementów pojazdu (ABS, niektóre czujniki) w taki sposób, alby fura chciała jeszcze pracować. W przypadku współczesnych maszyn koszty można ograniczyć w sposób radykalny, poprzez szukanie używanych części na portalach aukcyjnych. Nawet jeśli przeróbka okaże się nietrafioną, nie będzie powodów do płaczu. Dość powiedzieć, że ceny wahaczy do japońskich motocykli sportowych oscylują w sieci w przedziale 100-150zł… Z wieloma innymi elementami, typu zawieszenia, czy układy wydechowe jest niewiele gorzej. Do tego bawiąc się motocyklem współczesnym możecie natrafić na wiele fajnych gotowych rozwiązań, które siłą rzeczy będą tańsze, niż części i podzespoły wytwarzane w jednej sztuce.  

Do czego ma służyć motocykl?

Przy okazji wyboru bazy do budowy customa warto zastanowić się także, do czego motocykl ten ma służyć. Jeśli do regularnej eksploatacji, to wybór roku produkcji motocykla staje się kwestią szalenie istotną nie tylko z uwagi na koszty. Maszyny produkowane w latach 70’, 80, a nawet w latach 90’ wykorzystywały zupełnie inne technologie i rozwiązania techniczne, niż maszyny współczesne. Zasilane gaźnikiem motocykle potrafiły się zalać, albo zmostkować świecę. Przydarzały się im większe lub mniejsze usterki w czasie jazdy. Wymagały o wiele lepszej znajomości budowy motocykla, niż maszyny obecnie produkowane, tym samym wymagały umiejętności posługiwania się kluczami i śrubokrętami. Przebudowa maszyny na customa nie sprawi, że nagle z klasyka żywcem przeniesionego z lat 80’ otrzymacie bezobsługową maszynę, taką jak te produkowane po roku 2000, która nie kaprysi, nie wymaga regulacji i którą odpala się bez użycia ssania w każdych warunkach pogodowych. Dodajmy do tego możliwości opon i zawieszeń, które również przemawiają bardziej za współczesnymi maszynami. Mówiąc krótko – im częściej chcecie używać swojego customa, tym młodsza powinna być baza do jego budowy… 

Koszt pracy

W większości kuźni customowych ich właściciele nie będą liczyli was za godzinę pracy, tak jak ma to miejsce w ASO. W większości przypadków ludzie budujący customy rozliczają się za efekt końcowy. Tutaj każdy projekt będzie wyceniany indywidualnie. Zupełnie inną kwotę będziecie musieli zapłacić za restylizację błotników, lamp i baku, a zupełnie inną za gruntowną przebudowę motocykla połączoną z jego remontem. Fajną rzeczą w przypadku większości warsztatów jest fakt, że klienci nie muszą płacić za same prace koncepcyjne i przygotowanie projektu. To niejako wchodzi w cenę wykonania projektu. Tutaj koszty mogą zaczynać się od 1000 zł, a kończyć na 100 000 zł jeśli mówimy o kompleksowo przebudowanej maszynie, gdy realizacja projektu obejmuje projektowanie, specjalistyczną obróbkę, tuning i realizację indywidualnych zachcianek klienta.

Komunikacja

Szalenie istotnym punktem pracy nad customem i rzeczą, która będzie miała bezpośredni wpływ na koszty projektu, jest komunikacja pomiędzy klientem, a budowniczym customa. Im więcej ustaleń zapadnie zanim w ruch pójdą narzędzia, tym sprawniej i taniej przebiegały będą prace. Wielokrotne poprawki, przeróbki, zmiana zdania i brak zdecydowania ze strony klienta prowadzić będą do zagęszczenia atmosfery i wzrostu kosztów. Mówimy tutaj przecież o ręcznej pracy, a nie o produkcji masowej. Dobry warsztat customowy będzie w stanie z bardzo dużą dokładnością poinformować Was o wszystkich kosztach i ewentualnie kosztogennych problemach jakie mogą pojawić się w trakcie budowy motocykla. Warto wtedy słuchać dokładnie i najlepiej robić notatki!

Przykładowe koszty związane z budową customów:

  • remont silnika (wraz z jego malowaniem) – 10 000 zł (silnik 4 cylindrowy, gaźnikowy)
  • przygotowanie instalacji elektrycznej – od 1 500 zł w górę
  • remont nadwozia (z malowaniem ramy i innych oryginalnie lakierowanych elementów) – od 3000 zł
  • regeneracja siodła – 800-1500 zł
  • regeneracja koła szprychowego – od 1000 zł
  • licznik akcesoryjny 50-2500 zł
  • malowanie baku – 1000-2500 zł
  • tłumiki pod zamówienie – od 1000 zł

Okazją do stworzenia tego materiału jest budowany w kooperacji ze Swanski, 86 Gear Motorcycles i Ducati Polska customowy Scrambler, który został zgłoszony jako jedyny polski reprezentant do konkursu Custom Rumble.

Custom Rumble to globalny konkurs organizowany przez Ducati na najlepszego customa zbudowanego na bazie Scrambler Ducati. W polskiej budowie bierze udział trzech partnerów, z których każdy reprezentuje inne podejście do tematu.

Ducati Polska dostarczyło motocykl, Christian z 86 Gear w mistrzowski sposób zajmuje się kreatywną i mechaniczną stroną projektu, pod koniec Paweł Swanski tchnie trochę swojej wyjątkowej przyprawy w ten sprzęt, pokrywając go swoją sztuką.

Gorąco zachęcamy Was do zapoznania się z tym wyjątkowym projektem na oficjalnej stronie ScramblerDucati.pl oraz na stronach Ścigacz.pl.

Nie miej gorąco zachęcamy Was do głosowania na polski projekt na oficjalnym konkursowym profilu Instagram - każdy oddany głos się liczy więc nie zwlekajcie!

Prace Ducati Scramble Rumble
Scramble Rumble tylne kolo
Tlumik Scramble Rumble
NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
Silnik Scramble Rumble
W czesciach Ducati Scramble Rumble
Decorolka Ducati Scramble Rumble
Ducati Scramble Rumble blotnik
Elektryka Ducati Scramble Rumble
Ogumienie Scramble Rumble
Oslona chlodnicy Scramble Rumble
Rama Scramble Rumble
Scramble Rumble amortyzator
Scramble Rumble Christian Boosen
Scramble Rumble kolo
Skladowe Ducati Scramble Rumble
Wydech Scramble Rumble
Ducati Scramble Rumble
Ducati Scramble Rumble widelec
Lampa Scramble Rumble
Oslona terminczna Scramble Rumble
Komentarze 9
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę