Honda CBR300R - przygoda sportowA2

Autor: Lovtza 2015.06.11, 10:35 13 Drukuj

Chcesz zacząć przygodę z motocyklami sportowymi, ale jesteś początkującym kierowcą, lub drobną dziewczyną i boisz się, że nie opanujesz zbyt mocnego konia? A może posiadasz prawo jazdy kategorii A2 i chcesz budować podstawy właściwej techniki jazdy poruszając się legalnie po ulicy? Dla każdego z powyższych przypadków dedykowana jest tegoroczna nowość Hondy, którą testowaliśmy na torze Pannoniaring. Jak sprawdza się japoński jednocylindrowiec w czasie szybkiej, sportowej jazdy? Zapraszamy do naszego materiału.

Powrót do korzeni

O tym, że przeżywamy renesans motocykli sportowych o mniejszych pojemnościach nie musimy Was specjalnie przekonywać. Ogromne moce, kosmiczne osiągi i zaawansowane technologie wykorzystywane we współczesnych maszynach klasy supersport i superbike wywindowały ceny pojazdów i koszty ich eksploatacji do poziomu wręcz absurdalnego. Aby powstrzymać odwrót normalnych zjadaczy chleba od motocykli sportowych i sportowego z nich korzystania wielu producentów postanowiło wrócić do korzeni, czyli do małych, przystępnych cenowo maszyn. Co ważne, wszyscy podeszli do tego bardzo poważnie. Dzięki temu klienci mogą dziś wybierać wśród bardzo fajnych koni sportowych typu Yamaha YZF-R3, Kawasaki Ninja 300R, czy też KTM RC390. W tym roku do tego grona dołącza Honda z modelem CBR300R, zastępującym na naszym rynku sprawdzoną i lubianą CBRkę 250R.

Stary dobry znajomy

Model CBR300RR bazuje na 250-tce i jest to bardzo dobra wiadomość, bo ćwiartka prezentowała wysoki poziom niezawodności i kultury pracy. W silniku 300-tki zwiększono o 8mm skok tłoka uzyskując wzrost pojemności skokowej z 249cc na 286cc. Konfiguracja techniczna silnika jest dokładnie taka sama jak w poprzedniku. Dwa wałki rozrządu, kompaktowa budowa, najnowsze technologie użyte przy jego budowie, irydowa świeca zapłonowa - to podstawowe wyróżniki na tle konkurencji. Unikatowość konstrukcji silnika Hondy polega na przesunięciu osi cylindra przed oś wału korbowego. W trakcie suwu pracy siły oddziaływujące na tłok lepiej pokrywają się wtedy z osią cylindra, co daje mniejsze opory pracy i większą trwałość. Pokryty związkami molibdenu tłok ma teraz gładko i bez oporów ślizgać się w cylindrze.

Chodzi jednak nie tylko o wytrzymałość, ale także o wydajność, kulturę pracy, niską emisję spalin. O to wszystko dba układ wtryskowy PGM-Fi. W połączeniu z nowymi ustawieniami map zapłonu i zwiększoną pojemnością skokową silnik produkuje o blisko 5KM więcej od poprzednika, bo aż 30,8KM przy 8500 obr/min. Tak jak w „ćwiartce” niezmienne pozostały łatwy start, bardzo płynna praca jednostki napędowej oraz symboliczne zużycie paliwa. Napęd przekazywany jest na 6-biegową skrzynię przez lekko pracujące, mokre sprzęgło wielotarczowe. To co odróżnia oba modele to inny układ wydechowy. Ten w 300-tce jest większy i wyposażono go w klasycznie wyglądający cylindryczny tłumik.

Od strony podwoziowej również nie ma większych zmian. CBR 300R wyposażona została z stalową, sztywną ramę, która spina solidny wahacz o prostokątnym przekroju z klasycznym widelcem teleskopowym z przodu motocykla. Wahacz wykorzystuje system dźwigni Pro-Link, a tylny centralny amortyzator dysponuje regulacją napięcia wstępnego sprężyny. W rezultacie podczas dynamicznej jazdy nie dokuczało mi ani dobijanie, ani przesadne nurkowanie maszyny. Zwrotność motocykla nie budzi żadnych zastrzeżeń, pojazd jest stabilny i do maksymalnej prędkości nie mąci spokoju kierowcy. Bardzo dobrą trakcję zapewniają przy tym 17-calowe koła obute w opony spotykane raczej w dużo większych pojazdach: przód 110/70-17 i tył 140/70-17. W tym rozmiarze bez większego problemu znaleźć możecie wyczynowe opony i sprawić, że właścicielom sportowych sześćsetek na torze kartingowym zrobi się przykro.

Pewność ugruntowują porządne hamulce. Przednia duża tarcza z dwutłoczkowym zaciskiem radzi sobie znakomicie. Tylna tarcza z jednotłoczkowym zaciskiem stanowi idealne uzupełnieniem przedniego układu. Warto, naprawdę warto przemyśleć zakup wersji z układem ABS. Wykorzystanie tego systemu Honda opanowała niemal do perfekcji i także w tym motocyklu sprawdza się on dokładnie tak, jakbyśmy chcieli. System przeciwpoślizgowy działa naprawdę znakomicie, interweniując precyzyjnie i bez straszenia kierowcy agresywnym pompowaniem dźwigni. Duży plus po stronie bezpieczeństwa jazdy.

Torowo

Dlaczego małe motocykle sportowe są tak przyjemne w wykorzystaniu torowym? Honda jest tego znakomitą ilustracją. Przede wszystkim dlatego, że są przewidywalne i bezpieczne. Mocy nie ma tutaj zbyt wiele, można przez to poświęcić więcej uwagi temu co dzieje się na ulicy, bądź na torze. Lekki i zwrotny motocykl znakomicie ułatwia naukę tak podstawowych umiejętności jak szybkie skręcanie, właściwa praca gazem, czy też wybór punktów referencyjnych. Z czasem 31 konna maszyna zacznie uczyć swojego kierowcę tego, aby szanował prędkość i nie hamował zbyt mocno do zakrętów, bo utraconej prędkości nie sposób odbudować ograniczoną mocą silnika. Zawieszenie jest wystarczająco stabilne do szybszej jazdy, nawet jeśli możliwości jego regulacji są ograniczone. Hamulce znakomicie dają sobie radę nawet pod dużym obciążeniem. Jedyna rzecz, które brakuje to prześwit. Motocykl szybko zaczyna trzeć podnóżkami i podstawką. Podniesienie podnóżków będzie pierwszą rzeczą do zmodyfikowania w motocyklu przeznaczonym do częstego użytku torowego.

Zupełnie osobną kwestią jest fakt, że CBRka jest po prostu bardzo przyjemna w obejściu i aż nie chce się z niej zsiadać po sesji na torze. Radość z jazdy będzie miał tutaj zarówno kierowca początkujący, jak i ten, który ma za sobą wiele lat sportowej jazdy.

W Polsce

Przy cenie katalogowej 21200 zł Honda nie będzie jednak miała łatwego życia na polskim rynku. Kawasaki Ninja 300R kosztujące podobne pieniądze oferuje dwucylindrowy silnik i wyższą moc. Podobnie sprawa wygląda w przypadku Yamahy YZF-R3, która kosztuje 22900 i austriackiego KTMa RC390, który co prawda ma jednocylindrową jednostkę napędową, ale szczyci się najlepszym stosunkiem mocy do masy w segmencie małolitrażowych maszyn sportowych.

Jeśli jednak potencjał sportowy ma dla Was drugorzędne znaczenie, a na plan pierwszy wychodzą takie aspekty jak przyjazność maszyny w stosunku do użytkownika, trwałość i oszczędność – Honda będzie wtedy znakomitą propozycją.

Za pomoc w realizacji materiału dziękujemy firmie Grandys Duo, dystrybutorowi akcesoriów motocyklowych i organizatorowi treningów motocyklowych na torach wyścigowych!

Dane techniczne:

Model Honda CBR300R 2015
Układ napędowy 
Średnica x skok tłoka (mm) 76 x 63
Dawkowanie paliwa Elektroniczny wtrysk paliwa PGM-FI
Stopień sprężania 10,7:1
Pojemność skokowa (cm³) 286
Typ silnika Chłodzony cieczą, 1-cylindrowy, 4-suwowy, 4-zaworowy, DOHC
Moc maksymalna (KM) 30,9 KM przy 8500 obr/min
Maks. moment obrotowy (Nm) 27 Nm przy 7250 obr/min
Rozrusznik Elektryczny
Sprzęgło Mokre, wielotarczowe
Przełożenie końcowe łańcuch O-ring
Skrzynia biegów 6-stopniowa
Podwozie 
Hamulec przedni 296 mm pojedynczy tarczowy, 2-tłoczkowy zacisk, ABS
Hamulec tylny 220 mm pojedynczy tarczowy, 1-tłoczkowy zacisk
Zawieszenie przednie 37 mm widelec teleskopowy, skok 130 mm
Zawieszenie tylne Pojedynczy amortyzator, Pro-Link, skok osi 107 mm
Opona przednia 110/70-17M/C (54S)
Opona tylna 140/70-17M/C (66S)
Wymiary i Waga 
Pojemność akumulatora (VAh) 12 V / 6 Ah
Kąt pochylenia główki ramy 25°05'
Wymiary (dł. x szer. x wys.) (mm) 2035 x 720 x 1120
Typ ramy Stalowa, typu "Diamond"
Pojemność zbiornika paliwa (litry) 13
Zużycie paliwa (l / 100 km) 3,3
Prześwit (mm) 145
Masa własna pojazdu (kg) 164
Wysokość siedzenia (mm) 785
Wyprzedzenie (mm) 98
Rozstaw osi (mm) 1380
Cena 21 200 zł
Zdjęcia
Nowa Honda CBR300R jazdaNowa Honda CBR300R na kolanie
Tor Nowa Honda CBR300RNowa Honda CBR300R racetrack
Nowa Honda CBR300RNowa Honda CBR300R Pannoniaring
Nowa Honda CBR300R na torzeNowa Honda CBR300R 2015 tor
Nowa Honda CBR300R 2015Nowa Honda CBR300R 2015 z bliska
Nowa Honda CBR300R 2015 na torzeNowa Honda CBR300R 2015 statycznie
Przod Honda CBR300RLampy Honda CBR300R
Honda CBR300Rowiewki Honda CBR300R
Naped Honda CBR300RZa sterami Honda CBR300R
Honda CBR300R kierownicaKierownica Honda CBR300R
Kierunkowskaz Honda CBR300RHonda CBR300R tlumik
Dzwignia biegow Honda CBR300RHonda CBR300R dzwignia hamulca
Siodlo pasazera Honda CBR300RSilnik Honda CBR300R
Zegary Honda CBR300RTlumik Honda CBR300R
ABS Honda CBR300RHonda CBR300R ponozki
Zacisk Honda CBR300RTarcza Honda CBR300R
Tylny hamulec Honda CBR300RZestaw napedowy Honda CBR300R
Komentarze 6
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Aktualności

reklama

sklep Ścigacz

    na górę