tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Grafenowe baterie mog± zrewolucjonizowaæ motocykle
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Grafenowe baterie mog± zrewolucjonizowaæ motocykle

Autor: Beavis 2014.10.17, 09:18 6 Drukuj

Materiał sto razy silniejszy od stali może mieć ogromny wpływ na przemysł motoryzacyjny, w tym motocykle.

W 2004 roku naukowcy z Uniwersytetu w Manchesterze wyizolowali materiał o nazwie grafen, o którym teoretyzowano od lat, za co zostali nagrodzeni w 2010 roku Nagrodą Nobla. W sporym uproszczeniu grafen to węgiel w czystej formie w postaci przestrzennej siatki o grubości jednego atomu. Grafen dzięki swojej niezwykłej budowie ma wiele niespotykanych właściwości i zastosowań. Pracuje się nad wykorzystaniem go chociażby przy produkcji ogniw słonecznych (gdzie wielokrotnie można zwiększych ich wydajność), lekkich materiałów kompozytowych (grafen pokonuje karbon w przedbiegach), materiałów do drukarek 3D, farb czy w końcu produkcji baterii.

NAS Analytics TAG

Dwóch włoskich naukowców, Vittorio Pellegrini i Bruno Scrosati z Włoskiego Instytutu Technologii w Genui, znalazło sposób na usprawnienie procesu ładowania baterii litowych. Tworzyli swego rodzaju farbę, którą pokrywają baterie, dzięki czemu proces ładowania zostaje wielokrotnie skrócony, a możliwości przechowywania energii zwiększają się o 25%. Mówi się o skróceniu czasu ładowania (np. baterii miejskiego skutera) z kilku godzin do kliku minut. Włoskie media podają, że technologia jest gotowa do użycia w przemysłowej skali. Jak do tej pory grafen nie miał komercyjnego zastosowania, choć to tylko kwestia czasu bez względu na zastosowanie wynalezione przez Włochów.

To nie koniec ciekawostek. Dosłownie kilka dni temu popularnonaukowe portale podały, że Chen Xiaodong z Technologicznego Uniwersytetu Nanyang opatentował inne rozwiązanie usprawniające dostępne na rynku baterie. Dzięki zastosowaniu żelu składającego się z nanorurek z tlenku tytanu, żywotność baterii wzrasta dziesięciokrotnie przy czasie ładowania zmniejszonym do kilku minut (oczywiście, w zależności od pojemności baterii, ale w obydwu przypadkach mowa była o zastosowaniach w motoryzacji). Profesor Xiaodong zaznacza także, że dzięki zwiększeniu żywotności baterii ich ceny by spadły, a odcisk na środowisku byłby wielokrotnie mniejszy.

Naukowcy twierdzą, że są w stanie wprowadzić obydwa rozwiązania jeszcze przed 2016 rokiem. Oczywiście, przyciągnęli największe zainteresowanie ze strony przemysłu motoryzacyjnego, w tym wielkich koncernów samochodowych. Pojazdy elektryczne to przyszłość transportu, choć nie można zapominać o tym, że bez ropy naftowej nawet najlepszy elektryczny samochód nie zrobi kilometra. Z prostej przyczyny - nigdy nie zostanie wyprodukowany.

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 2
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê