tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Doskonalenie umiejêtno¶ci jazdy na motocyklu
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Doskonalenie umiejêtno¶ci jazdy na motocyklu

Autor: 2004.11.15, 02:41 18 Drukuj

Po wybraniu odpowiedniego ośrodka kształcenia kierowców i odbyciu kursu przystępujemy do egzaminu na prawdo jazdy kategorii A1 lub A. Egzamin możemy odbyć w jednym z ośrodków egzaminacyjnych, które znajdują się w byłych miastach wojewódzkich (w momencie pisania tego artykułu na jedno byłe miasto wojewódzkie przypada dokładnie jeden ośrodek). Egzamin jest dwuczęściowy. Najpierw w odpowiedniej sali należy zdać egzamin teoretyczny (odpowiadając poprawnie na kilkanaście losowo wybranych pytań, z czego 5 pytań dotyczy motocykli). Następnie należy zdać egzamin praktyczny na placu manewrowym.

Po zdanym egzaminie uzyskujemy prawo jazdy kategorii A1 lub A i możemy rozpocząć przygodę z motocyklem.

NAS Analytics TAG

Zanim jednak na poważnie zaczniemy wykorzystywać możliwości motocykla, powinniśmy odbyć kurs doszkalający. Na torze „Poznań” lub w okolicach Modlina. Pierwszy rodzaj kursu – na torze wyściowym – pozwoli nam przyzwyczaić się do dużych prędkości, z jakimi potrafią poruszać się, na przykład, ścigacze. Kurs w terenie pozwala doskonalić technikę jazdy.

Dlaczego rekomendujemy zajęcia właśnie na torze Poznań i w Motoszkole, której zajęcia są prowadzone w okolicach twierdzy Modlin?

Otóż tor w Poznaniu jest aktualnie jedynym, na którym są organizowane zajęcia dla amatorów. Inne tory do wyścigów motocyklowych, na przykład tor w Miedzianej Górze, nie umożliwiają jazdy amatorom. Alternatywą są tory kartingowe, jednak w praktyce są one za krótkie. W szczególności odcinki prostej są krótsze, a same tory są bardziej kręte. Dlatego nie pozwalają osiągnąć na tyle dużych prędkości, aby możliwe było trenowanie jazdy ścigaczem w maksymalnym zakresie jego możliwości.

Jeżeli chodzi o Motoszkołę (www.motoszkola.pl), to zajęcia są prowadzone przez doświadczonych instruktorów i aktualnie cieszą się dużą renomą.

Jak wyglądają zajęcia na torze „Poznań”?

Aktualnie kurs trwa 2 dni po kilka godzin dziennie. Uczestnicy odbywają zajęcia na własnych motocyklach, tak więc ostateczny tunning wizualny ścigacza, związany z odpowiednim lakierowaniem i naklejeniem efektownych wzorów, należy wykonywać po kursie na torze „Poznań”. Przed przystąpieniem do zajęć przystosowuje się motocykl – zdejmuje się lusterka kierunkowskazy. Reflektory i lampy zakleja się folią plastikową tak, aby szkło z lampy, po jej rozbiciu, nie zanieczyszczało toru. Zmienia się płyn chłodniczy na wodę tak, aby w razie upadku i uszkodzenia węża lub chłodnicy wyciekająca ciecz śliska nie zanieczyszczała toru.

Tor w Poznaniu umożliwia bezpieczne oswojenie się z prędkością. Można sprawdzić, jak przy dużej prędkości pokonuje się zakręty. Od mistrzów można dowiedzieć się, o co chodzi z kolanem, które „szlifuje” na zakręcie – czemu szlifuje i czemu czasem nie szlifuje. Co to kolano daje, a czego nie daje.

Zajęcia w terenie – Motoszkoła (www.motoszkola.pl)

Motoszkoła (motoszkola.pl) organizuje weekendowe zajęcia w terenie. Zajęcia są prowadzone w okolicach twierdzy „Modlin”. Bardzo dużą zaletą zajęć w „Motoszkole” jest to, że w odróżnieniu od prób na torze „Poznań” są one prowadzone na motocyklach enduro organizatorów. Zajęcia są stopniowane – dla słabszych, średnich i lepszych. Trenujemy jazdę w uślizgu koła przedniego, tylnego, trenujemy jazdę po śliskim podłożu na zakręcie. W trakcie zajęć możemy się również zapoznać z uślizgami obydwu kół (bardzo podobnych do tych, jakich możemy doświadczyć w ruchu ulicznym, przejeżdżając przez pasy dla pieszych po deszczu). Zapoznajemy się z przeciwskrętem (counter steering).

Wielu motocyklistów rajdowych, którzy na co dzień ścigają się na torach wyścigowych – na przykład w Bernie, Poznaniu i innych – ma treningowe motocykle krosowe i enduro. Teren wyrabia krzepę, tężyznę i pozwala doskonalić technikę bezpiecznie przy mniejszych prędkościach. Na przykład Adam Badziak jeździ na motocyklu terenowym po to, aby utrzymać w formie technikę jazdy. W wywiadzie, udzielonym dla czasopisma „Motocykl”, stwierdza, że to mu się przydaje na torze.

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjêcia
Komentarze 12
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê