tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Yamaha YS125 - ma³y mistrz oszczêdno¶ci
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Yamaha YS125 - ma³y mistrz oszczêdno¶ci

Autor: Konrad Bartnik 2017.08.22, 12:53 11 Drukuj

Nowa Yamaha YS125 okazała się udanym następcą znanego i lubianego modelu YBR125. Filigranowy motocykl posiada naprawdę sporo możliwości, a w ruchu miejskim potrafi zawstydzić każdego konkurenta. Zadowala się przy tym kabaretowo małą ilością paliwa.

Motocykle klasy 125 cm3 nie mają lekkiego życia. Nie oferują nawet cienia osiągów swoich większych braci, wymagają ciągłego wachlowania biegami, a pod względem walorów praktycznych zawsze ustępują skuterom. No i ta nieszczęsna łatka pojazdu dla wędkarza… W rękach nieuprzedzonego kierowcy potrafią jednak dać sporo radości i oszczędności na frontach finansowym i czasowym. Nowa Yamaha YS125 jest tego najlepszym przykładem.

NAS Analytics TAG

Pierwsze wrażenia

Motocykl w pierwszym kontakcie wzrokowym nie budzi szczególnego respektu. Styliści maszyn klasy 125 cm3 nie mają lekkiej roboty - przy niewielkich komponentach ciężko zachować odpowiednie proporcje. Mała Yamaha jest bardzo zgrabna i jedyne, do czego można się przyczepić, to wielki klosz przedniej lampy. Wygląda trochę jak przeszczepiony z większego motocykla. Poza tym jest bardzo spójnie - pojazd sprawia wrażenie lekkości, potwierdzone po pierwszym zajęciu miejsca w siodle. Yamaha YS125 w stanie gotowym do jazdy waży tylko 129 kg, co czyni ją przyjazną dla niemal wszystkich użytkowników, także tych mocnych w duchu, ale zupełnie pozbawionych siły fizycznej. Wszelkie manewry nie nastręczają absolutnie żadnych trudności, jest to więc wymarzony motocykl na start.

Więcej sprzętów klasy 125 ccm marki Yamaha zobaczysz tutaj

Zmieści się wszędzie

A start na tej maszynie potrafi mile zaskoczyć. Niewielki, niespełna 11-konny silniczek zestrojono z myślą o miejskich wyścigach z autami, stąd większość jego potencjału oddawane jest zaraz po ruszeniu ze świateł. Przy umiejętnym operowaniu biegami, do prędkości mniej więcej 80 km/h mała Yamaha najczęściej nie ma konkurencji wśród towarzyszących aut. To bardzo przydatna cecha - zajmowanie “pole position” pod światłami przez zawalidrogi, które blokują później całą kolumnę jest jednym z najbardziej irytujących zachowań motocyklistów. Na YS125 to nie grozi - spokojnie można przeciskać się w sznurze aut na sam początek. Zresztą “przeciskać” to określenie mocno na wyrost w kontekście motocykla o gabarytach roweru, który zmieści się absolutnie wszędzie. Trzeba tylko uważać na lusterka, które są co prawda zazwyczaj ponad tymi samochodowymi, ale często na wysokości lusterek dostawczaków.

Jazda na krawędzi

Wpakowanie większości mocy w start wyposażyło jednocześnie Yamahę YS125 w praktyczny system BNUPJwTZ, czyli Blokadę Nagłej Utraty Prawa Jazdy w Terenie Zabudowanym. Po prostu osiągnięcie granicznej prędkości 100 km/h wymaga czasu, przygotowań i długich przemyśleń, co chroni przed przykrymi skutkami nieostrożnego ruchu manetką gazu, tak częstymi w przypadku większych motocykli. Maksymalna prędkość na długich prostych to licznikowe 110 km/h, lżejsi kierowcy mogą osiągnąć nieco więcej. Biorąc jednak pod uwagę lekko rachityczną konstrukcję Yamahy YS125, już 90 km/h daje wrażenie jazdy na krawędzi. Mamy do tego sportowo wystylizowany zestaw zegarów z dużym analogowym obrotomierzem, którego wskazówka najczęściej znajduje się powyżej 7 tysięcy obrotów. Rzadko już spotykany i bardzo irytujący jest natomiast brak zwykłego zegarka. Poważny minus w motocyklu z założenia służącym do codziennych dojazdów. Bardzo przydatny jest za to wskaźnik zapiętego biegu - w ferworze walki łatwo się zgubić.

Miękko i wygodnie

Zawieszenie motocykla początkowo nie budzi zaufania. Koła mają co prawda po 18 cali średnicy, ale są przy tym wyposażone w wąskie opony, które na pewno zmniejszają opory toczenia, nie dają jednak dużej pewności w zakrętach. Pierwsze kilometry rozwiewają wątpliwości - parametry zawieszenia są doskonale dobrane do osiągów i przeznaczenia motocykla. Nierówności asfaltu, wysokie krawężniki czy szutrowe przeloty nie stanowią żadnych przeszkód dla tego dzielnego pojazdu. Zawiasy są przy tym miękko zestrojone, co zwiększa komfort, ale sprawia pewne kłopoty przy hamowaniu - przód lubi zanurkować. Hamulce również dobrano do zadania: większość roboty wykonuje przednia tarcza, ale lepiej nie powierzać jej ciężkich i niespodziewanych misji. Tylny hamulec bębnowy pełni raczej funkcję symboliczną, po prostu coś tam trzeba było wstawić.

Mały wielbłąd

Po kilku spędzonych razem dniach testowana Yamaha YS125 kojarzy mi się z małym, czarnym wielbłądem. Nie tylko z powodu sporego garba, tworzonego przez 14-litrowy zbiornik paliwa. Wspólny z tym sympatycznym zwierzęciem jest też apetyt na płyny, a raczej jego brak. Na zalanym po korek zbiorniku przejechałem już ponad 500 km, a rezerwa wciąż nie chce się zaświecić. Dodam przy tym, że nie oszczędzałem motocykla jakoś przesadnie, a moja waga składa się z trzech cyfr. Kierowca z mniejszym bagażem doświadczeń gastronomicznych, jeżdżący w trybie eko (o czym informuje osobna kontrolka), na pewno będzie w stanie wyśrubować wynik o kilkadziesiąt kolejnych kilometrów. Co ciekawe, dział marketingu Yamahy zachowuje rzadko spotykaną w swojej profesji skromność, informując na oficjalnej stronie modelu o jego “potencjalnym zasięgu ponad 300 km”.

Łamaczka stereotypów

Bardzo się z Yamahą YS125 polubiliśmy, zburzyła kilka mitów, które przechowywałem w głowie. Wbrew pozorom, do jej prowadzenia nie potrzeba karty wędkarskiej. Ma kilka drobnych wad - skrzynia biegów czasem działa dość topornie, szczególnie przy schodzeniu na niższe biegi, brak zegarka, bolący po 100 km tyłek. Cena też nie jest specjalnie okazyjna, to wyjściowo 12500 zł. Chińska konkurencja potrafi być niemal o połowę tańsza. Yamaha nadrabia jakością, choć nazwy geograficzne na tabliczce znamionowej sugerują, że również produkowana jest w Państwie Środka. Jedno jest pewne - przy bezawaryjnej jeździe kwota zakupu zwróci się bardzo szybko. Mniej paliwożerny jest chyba tylko rower. Filigranowa łamaczka stereotypów - taka jest Yamaha YS125.

Dane techniczne

Silnik
Typ silnika
4-suwowy, Chłodzony powietrzem, SOHC, 2-zaworowy
Pojemność
125 cm3
Średnica x skok tłoka
52,4 mm x 57,9 mm
Stopień sprężania
10,0 : 1
Moc maksymalna
7,8 kW przy 7 500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy
10,8 Nm 1,1 (kg-m przy 6 000 obr./min
Układ smarowania
Mokra miska olejowa
Układ paliwowy
Wtrysk paliwa
Układ zapłonu
TCI
Układ rozrusznika
Elektryczny
Skrzynia biegów
Z kołami w stałym zazębieniu
Podwozie
Układ przedniego zawieszenia
Widelec teleskopowy
Skok przedniego zawieszenia
120 mm
Układ tylnego zawieszenia
Wahacz
Skok tylnego zawieszenia
112 mm
Hamulec przedni
Jednotarczowy, Ø 245 mm
Hamulec tylny
Bębnowy, Ø 130 mm
Opona przednia
2.75-18-42P
Opona tylna
100/80-18-59P
Wymiary
Długość całkowita
2 005 mm
Szerokość całkowita
735 mm
Wysokość całkowita
1 050 mm
Wysokość siodełka
795 mm
Rozstaw osi
1 320 mm
Minimalny prześwit
150 mm
Waga w stanie gotowym do jazdy
129 kg
Pojemność zbiornika paliwa
14 litrów

Zdjęcia: Bartłomiej Buczkowski

konrad test yamaha 125 yamaha ys 125 przod
stodudziestkapiatka yamaha ys 125 tyl
NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjêcia
yamaha ys125 test
NAS Analytics TAG
test yamahy ys 125
boczne yamaha ys 125
lekki motocykl 125 yamaha
yamaha ys125
nastepca ybr 125
yamaha ys 125 motocykl
motocykl klasy 125
yamaha 125 wydech
yamaha ys125 lusterko
yamaha ys125 silnik
yamaha 125 ys wydech
yamaha ys125 zegary
ys125
zegary yamaha ys 125
nastepca yamahy ybr 125
yamaha 125
Komentarze 7
Poka¿ wszystkie komentarze
Autor: aan 17/06/2021 21:39

dobra fura, napisz mam tez.

Odpowiedz
Autor:sas 24/08/2017 09:35

Bardzo drogi Chinol

Odpowiedz
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG
Zobacz równie¿

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górê