tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Wygodniej na włoskie serpentyny, ale nieprędko. Zmiany na przełęczy Brenner
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Wygodniej na włoskie serpentyny, ale nieprędko. Zmiany na przełęczy Brenner

Autor: Andrzej Sitek 2025.03.10, 08:17 1 Drukuj

Przełęcz Brenner, jedna z kluczowych górskich tras w Europie, każdego roku obsługuje ogromny ruch.

Przez ten strategiczny punkt przejeżdża ponad 2,5 miliona ciężarówek, 14 milionów innych pojazdów oraz transportowanych jest około 50 milionów ton ładunków. W celu odciążenia tej trasy i przeniesienia części transportu na kolej powstaje Tunel Bazowy Brenner (BBT), który stanowi jedną z największych inwestycji infrastrukturalnych w regionie alpejskim.


Reklama


NAS Analytics TAG

Projekt budowy nowoczesnego tunelu jest współfinansowany w ramach programu CEF Transport kwotą 2,3 miliarda euro. Tunel składać się będzie z dwóch jednotorowych korytarzy o średnicy 8,1 metra, oddalonych od siebie o 40-70 metrów. Na południu zostanie on połączony z Fortezzą poprzez dwa kolejne jednotorowe tunele, a na północy z obwodnicą Innsbrucku oraz linią kolejową w dolinie Innu, a także ze stacją kolejową w Innsbrucku. Szacuje się, że po zakończeniu budowy tunel pozwoli na przeniesienie nawet 50 milionów ton towarów rocznie na transport kolejowy, co znacząco zmniejszy korki oraz wpłynie na poprawę sytuacji ekologicznej w Alpach. Według aktualnych prognoz tunel ma zostać uruchomiony pod koniec 2032 roku.

Obecna infrastruktura kolejowa w regionie pochodzi jeszcze z 1860 roku. Linia wspina się na wysokość 1371 metrów i zawiera strome odcinki o nachyleniu sięgającym 26%. Takie parametry wymuszają stosowanie dwóch lokomotyw po stronie włoskiej i trzech po austriackiej, co czyni trasę mniej efektywną dla przewozów towarowych i pasażerskich. Budowa nowego tunelu rozwiąże te problemy, oferując niemal płaską i prostą trasę, przebiegającą 580 metrów pod przełęczą Brenner.

Po ukończeniu inwestycji nowy tunel o długości 64 km stanie się najdłuższym podziemnym tunelem kolejowym na świecie. Trasa między Fortezzą a Innsbruckiem zostanie skrócona o 20 km, a znacząco poprawią się również prędkości przejazdów - pociągi towarowe osiągną 160 km/h, a pasażerskie nawet 250 km/h. Dzięki temu czas podróży, który obecnie wynosi około 80 minut, skróci się do zaledwie 25 minut, co sprawi, że kolej stanie się bardziej konkurencyjną alternatywą dla transportu drogowego.


Reklama


NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia

Reklama


NAS Analytics TAG
Komentarze 1
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę