Wygodniej na włoskie serpentyny, ale nieprędko. Zmiany na przełęczy Brenner
Przełęcz Brenner, jedna z kluczowych górskich tras w Europie, każdego roku obsługuje ogromny ruch.
Przez ten strategiczny punkt przejeżdża ponad 2,5 miliona ciężarówek, 14 milionów innych pojazdów oraz transportowanych jest około 50 milionów ton ładunków. W celu odciążenia tej trasy i przeniesienia części transportu na kolej powstaje Tunel Bazowy Brenner (BBT), który stanowi jedną z największych inwestycji infrastrukturalnych w regionie alpejskim.
Reklama
Kalendarz dla motocyklisty na rok 2026 Gwiazdy MotoGP.
Duży 42x30 cm. 79 zł WYSYŁKA GRATIS!
Kalendarz motocyklowy na rok 2026 ścienny, przedstawiający najważniejszych bohaterów tego sezonu MotoGP. Marc Marquez, Jorge Martin, Johann Zarco, Raul Hernandez, Fabio Quartararo, Franco Morbidelii, Pedro Acosta, Pecco Bagnaia, Marco Bezzecchi, Alex Marquez i inni w obiektywnie Łukasza Świderka, polskiego fotografa w MotoGP
KUP TERAZ. WYSYŁKA GRATIS »
Projekt budowy nowoczesnego tunelu jest współfinansowany w ramach programu CEF Transport kwotą 2,3 miliarda euro. Tunel składać się będzie z dwóch jednotorowych korytarzy o średnicy 8,1 metra, oddalonych od siebie o 40-70 metrów. Na południu zostanie on połączony z Fortezzą poprzez dwa kolejne jednotorowe tunele, a na północy z obwodnicą Innsbrucku oraz linią kolejową w dolinie Innu, a także ze stacją kolejową w Innsbrucku. Szacuje się, że po zakończeniu budowy tunel pozwoli na przeniesienie nawet 50 milionów ton towarów rocznie na transport kolejowy, co znacząco zmniejszy korki oraz wpłynie na poprawę sytuacji ekologicznej w Alpach. Według aktualnych prognoz tunel ma zostać uruchomiony pod koniec 2032 roku.
Obecna infrastruktura kolejowa w regionie pochodzi jeszcze z 1860 roku. Linia wspina się na wysokość 1371 metrów i zawiera strome odcinki o nachyleniu sięgającym 26%. Takie parametry wymuszają stosowanie dwóch lokomotyw po stronie włoskiej i trzech po austriackiej, co czyni trasę mniej efektywną dla przewozów towarowych i pasażerskich. Budowa nowego tunelu rozwiąże te problemy, oferując niemal płaską i prostą trasę, przebiegającą 580 metrów pod przełęczą Brenner.
Po ukończeniu inwestycji nowy tunel o długości 64 km stanie się najdłuższym podziemnym tunelem kolejowym na świecie. Trasa między Fortezzą a Innsbruckiem zostanie skrócona o 20 km, a znacząco poprawią się również prędkości przejazdów - pociągi towarowe osiągną 160 km/h, a pasażerskie nawet 250 km/h. Dzięki temu czas podróży, który obecnie wynosi około 80 minut, skróci się do zaledwie 25 minut, co sprawi, że kolej stanie się bardziej konkurencyjną alternatywą dla transportu drogowego.







Komentarze 1
Pokaż wszystkie komentarzeA co ma wspólnego tunel kolejowy z motocyklami?? Mamy transportować motocykle pociągiem pod górami żeby nie jeździć po tych okropnych serpentynach??
Odpowiedz