Test nawigacji motocyklowej TomTom Rider

Autor: Łukasz "Boczo" Tomanek 2013.06.04, 12:49 16 Drukuj

TomTom wypuścił długo oczekiwaną nawigację zaprojektowaną specjalnie dla motocyklistów. Nazywa się Rider, jest wytrzymała, sprawdzi się w każdym motocyklu i zawsze doprowadzi do celu w taki sposób, aby kierowca się nie nudził. Postanowiliśmy sprawdzić ją w akcji.

Wykonanie

TomTom Rider to nawigacja przeznaczona dla motocyklistów. Sposób użytkowania niesie za sobą pewne wymogi dotyczące wykonania. Tutaj TomTom spisał się na medal. Urządzenie jest wykonane z najlepszych materiałów, jest wyjątkowo wytrzymałe, stabilne i wodoodporne. Nie ma obaw o uszkodzenia. W czasie testu zdarzyło się, że nawigacja spadła na ziemię, ale nie dość, że nic się nie uszkodziło, to nie widać żadnych śladów na obudowie. TomTom jest zaprojektowany w taki sposób (daszek na górze), że nawet w czasie deszczu woda nie dostaje się na ekran pogarszając widoczność.

Ekran i obsługa w rękawiczkach

Duży ekran o przekątnej 4,3 cala pozwala dokładnie odczytywać dane z urządzenia. Jest on bardzo wyraźny (jasność można regulować) i dobrze widoczny w słońcu, choć nie spodziewajmy sie, że odczytamy z niego coś jeśli promienie będą padać bezpośrednio na ekran. Niemniej jednak widoczność w słoneczne dni jest dobra. Zdecydowana piątka z plusem za obsługę w rękawicach. Sprawdziliśmy różne rodzaje i za każdym razem dotyk powodował zamierzone reakcje nawigacji bez jakichkolwiek problemów. Bez względu czy były to chopperowe skórzane rękawiczki czy potężne rękawice sportowe z protektorami lub grube rękawice zimowe.

Mocowanie

Temat mocowania rozwiązano w sposób najlepszy z możliwych - najprościej jak się da. W zestawie są wszystkie potrzebne rzeczy, aby zamocować TomToma na każdym motocyklu. Na zdjęciach możecie zobaczyć, jak wygląda to w praktyce. Cały proces montażu zajmuje tyle ile dokręcenie dwóch śrub. Co niemniej ważne, mocowanie jest stabilne i bardzo wytrzymałe. Testowaliśmy TomToma m.in. na wibrującym Harleyu-Davidsonie i ani razu zestaw się nie poluzował, nie obruszył ani nie stał się trudny do odczytania. Zakres regulacji jest spory i każdy dostosuje sprzęt do własnych preferencji, wzrostu i pozycji na motocyklu.

Zasilanie

Standardowo mamy w zestawie kabel, który pozwala zasilać TomToma z gniazdka motocyklowego, ale oprócz tego możemy pracować na baterii. Jest ona wytrzymała i pozwala na ok. 6 godzin nieprzerwanej pracy. W praktyce (w długich trasach) sprawdza się to doskonale w momencie, kiedy wiemy, że danym odcinkiem, np. autostrady będziemy lecieć np. przez 100 km. Włączamy nawigację przy wjeździe do miasta, co w rezultacie pozwala na pracę na baterii nawet cały dzień.

Funkcjonalność

Ekran jest czytelny, a menu przejrzyste. Wszystko ma intuicyjną obsługę, nie trzeba niczego szukać. Najważniejsze - wszystko można obsługiwać w czasie jazdy, w rękawiczkach. Trochę uciążliwe jest zmienianie skali mapy czy wyświetlania 2D/3D, ale nie jest to nic tragicznego. W ruchu bezproblemowo można także dokonywać zmian w trasie, które natychmiastowo zostaną uwzględnione. Na pochwałę zasługuje opcja "Użyteczne miejsce", która w kilka sekund wyszuka najbliższe hotele, restauracje czy stacje benzynowe. Ostatnią opcję sprawdziliśmy w akcji, zapuszczając się w miejsce, w którym nigdy nie byliśmy, z premedytacją jadąc na rezerwie. Nikomu nie zaszkodziła jeszcze nutka stresu i adrenaliny. TomTom szybko wyszukał najbliższą stację i doprowadził do niej najkrótszą drogą z miejsca bardzo prowincjonalnego. Oczywiście urządzenie można połączyć za pomocą Bluetooth z systemami w kaskach, ale jeśli komuś nie zależy na komendach głosowych, to będzie zadowolony z opcji wzrokowej.

Zaplanuj krętą trasę

To wisienka na torcie i zdecydowanie najfajniejsza funkcja w nawigacjach motocyklowych. Nazwa mówi sama za siebie. To naprawdę działa. Wystarczy wpisać adres miejsca docelowego, a TomTom dobierze trasę w taki sposób, aby zawierała ona jak najwięcej zakrętów. O genialności tej opcji przekonałem się w momencie, kiedy ustawiłem cel na miejscowość, której lokalizację znam i wiem, że prowadzą tam dwie drogi: nudna 11 kilometrowa prosta i plątanina zakrętów na odcinku ok. 18 kilometrów. Na rozdrożu, w miejscu, w którym trzeba się zdecydować, TomTom wskazał drogę z zakrętami. Rewelacyjna opcja! Warto dodać, że urządzenie w tym przypadku powiadamia nas, że trasa będzie kręta, ale dłuższa.

Warto?

Jeśli cenisz sobie prostotę montażu i obsługi, funkcjonalność, przejrzystość i to, aby rzeczy nie sprawiały problemów, z TomToma będziesz zadowolony na 100%. Produkt nie ma w zasadzie żadnych wad i owszem, ktoś może powiedzieć, że taniej jest używać nawigacji niewiadomego pochodzenia lub tej w telefonie, ale TomTom Rider bije je na głowę funkcjonalnością, wyglądając bardzo dobrze cenowo na tle niektórych konkurencyjnych nawigacji. Wszelkie wątpliwości rozwiewa opcja "Zaplanuj krętą trasę" która sprawia, że warto zamontować TomToma na motocyklu nie tylko przed większą trasą, ale także w czasie niedzielnej przejażdżki, aby czerpać z niej najwięcej radochy.

Cena: 1699 zł

W pigułce, czyli plusy i minusy:

Plusy: Funkcjonalność, wyraźny ekran, obsługa w rękawicach motocyklowych, intuicyjna obsługa, banalnie prosty montaż, stabilność mocowania, opcja "Użyteczne miejsce", dokładność map, wodoodporność, czas pracy na baterii, bardzo dokładna lokalizacja stref z ograniczeniem prędkości (dokładność do 1 metra, sprawdzone), Zaplanuj krętą tras!

Minusy: Nieco utrudniona zmiana skali mapy

Gdzie kupić?

Tutaj znajduje się lista dealerów, u których można nabyć TomTom Rider.

Nasza ocena (w szkolnej skali 1-6): 6

Zdjęcia
czestochowana haleyu
w zestawieinfo o trasie
od dolumocowanie
mocowanie tylzdjety
jedz dokolory nocne
mapamocowanie 2
miejscaopcje
opcje 2opcje 3
opcje ustawieniaostrzezenie
planowanieplany
podroz przezrestauracje
skrec w lewostacje
stacje benzynowetomtom harley
uchwytulubione
uzyteczne miejscawpisywanie
zmien trasezakaz kradziezy
Komentarze 4
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Nasi fani komentowali

Polecamy

Aktualności

reklama

sklep Ścigacz

    na górę