tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Raport NIK o stanie polskich dróg. Najwy¿sza Izba Kontroli zwraca uwagê na najwiêksze bol±czki systemu
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Raport NIK o stanie polskich dróg. Najwy¿sza Izba Kontroli zwraca uwagê na najwiêksze bol±czki systemu

Autor: Andrzej Sitek 2021.07.19, 12:16 Drukuj

Czy polskie drogi są bezpieczne? Najwyższa Izba Kontroli opublikowała obszerny raport. Niektóre wnioski nie napawają optymizmem.

Większość dróg w Polsce pozostaje pod zarządem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Obecnie jest to ponad 95 proc. nawierzchni w naszym kraju. Jaki jest ich stan? Niestety remontu lub napraw wymaga aż 40 procent.

NAS Analytics TAG

NIK wylicza, że uzyskanie zadowalającego stanu wymaga nakładów w wysokości 4,8 mld złotych przy założeniu, że remonty rozpoczną się już teraz. Ale w planach GDDKiA na ten cel przeznaczone jest zaledwie 500 mln złotych. To nie wystarczy.

Sytuacja i tak mogłaby być o gorsza. NIK podkreśla, że od wejścia Polski w struktury Unii Europejskiej budowa odcinków ekspresowych i autostrad przebiega o wiele szybciej. Dynamicznie rozwijająca się sieć dróg szybkiego ruchu znacząco odciążyła drogi niższej rangi, a co za tym idzie mniej jest zdarzeń drogowych, szczególnie o najtragiczniejszych skutkach. Oczywiście na autostradach też dochodzi o wypadków, ale ich częstotliwość jest mniejsza, niższa jest też zazwyczaj liczba ofiar i rannych.  

Co z drogami, którymi zarządzają samorządy? Niestety ich stan jest najczęściej znacznie gorszy niż dróg pod nadzorem GDDKiA, a języczkiem u wargi są instalacje mostowe, wiadukty i przepusty.

Okazuje się, że obiekty tego typu pozostające pod nadzorem władz powiatowych są często w stanie wymagającym natychmiastowych remontów. Zarządcy oszczędzają na naprawach i modernizacji ze względu na koszty, co prowadzi nie tylko do braku utrzymania dotychczasowego poziomu technicznego, ale stopniowej degradacji obiektów.

NIK zwraca uwagę, że wiele z zaleceń pokontrolnych z poprzednich lat, w tym 2018-2019 roku, nie zostało dotąd zrealizowanych przez władze gminne i powiatowe. Samorządowcy tłumaczą się brakiem funduszy. Najwyższa Izba Kontroli dostrzega konieczność lepszego egzekwowania wniosków pokontrolnych.

NIK nie pominął przejść dla pieszych i zwraca uwagę na różnice w dokumentacji i sposobie realizacji tego typu inwestycji, np. brak wymaganych prawem oznaczeń poziomych, albo niewystarczająca widoczności znaków informujących o przejściach, np. ze względu na przesłonięcie ich przez inne znaki albo drzewa. Inspektorzy NIK sprawdzili blisko sto przejść dla pieszych. Aż jedna czwarta miała różnego rodzaju błędy lub uchybienia.

Raport NIK ujawnia, że na przestrzeni pięciu lat (2015-2020) sytuacja dotycząca stanu nawierzchni dróg krajowych znacząco się nie poprawiła. Konieczne są decyzje rządzących, które wreszcie zmieniłby ten stan rzeczy. Czy tak się stanie?  

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

NAS Analytics TAG
Zobacz równie¿

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê