tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Pirelli Diablo Supercorsa V4. Czym różni się od wersji V3? Czy wariant SC nadaje się dla amatorów?
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Pirelli Diablo Supercorsa V4. Czym różni się od wersji V3? Czy wariant SC nadaje się dla amatorów?

Autor: Artykuł sponsorowany 2023.08.17, 14:38 Drukuj

"Sprzedajemy to, na czym się ścigamy, ścigamy się na tym, co sprzedajemy." - Pirelli traktuje swoje motto nie jako slogan reklamowy, a potwierdzenie faktu dogłębnego zrozumienia swoich produktów oraz oczekiwań motocyklistów.

Dowodem na powyższe słowa jest zaangażowanie włoskiego producenta opon w wyścigi. W bieżącym roku Pirelli obchodzi dwudziestolecie współpracy z World Superbike (WSBK), co oznacza po prostu wieloletnią dostawę opon wyścigowych dla bodajże najsłynniejszej serii wyścigów na świecie.

Oczywiście powyższa sytuacja ma olbrzymie znaczenie prestiżowe, ale Pirelli przede wszystkim testuje swoje produkty w jedynym w swoim rodzaju laboratorium badawczo-rozwojowym, jakim jest rywalizacja zawodnicza. Dzięki temu włoska marka może opracować produkty drogowe kolejnych generacji, a sztandarowym przykładem tej działalności, a zarazem sporym osiągnięciem, jest opona Diablo Supercorsa.

Pirelli Diablo Supercorsa V4 to, zgodnie z nazwą, już czwarty wariant opony dostępny w mieszankach SC i SP. Wprowadzona na rynek dzień po rundzie otwierającej mistrzostwa WSBK 2023 na torze Phillip Island, zdążyła już sprawdzić się "w boju", ale warto przybliżyć cechy tego modelu, który występuje oczywiście również w wersji dla amatorów.

Supercorsa v4 SP anteriore lato  

Nowa opona sportowa
Pirelli Diablo Supercorsa V4
Dowiedz się więcej >>

Na pierwszy rzut oka można dostrzec, że Pirelli Diablo Supercorsa V4 ma nowy wzór bieżnika, czyli nieco skrócony wzór błyskawicy. Ta modyfikacja ma ściśle określony cel. Nowy wzór wpływa na poprawę przyczepności i równomierność zużycia, a jednocześnie ułatwia rozpraszanie wody.

Bieżnik, który odpowiada za właściwości trakcyjne motocykla i odprowadzanie wody oraz zanieczyszczeń poza czoło opony, spełnia bardzo ważną rolę, ale jest częścią składową większej struktury. Niemniej jednak istotne są również ścianki boczne, zwyczajowo najcieńszy element opony, który musi jednocześnie zapewniać bardzo dużą odporność na odkształcenia. W przypadku nowego modelu Pirelli boki pozostają w stu procentach slickami, czyli dokładnie jak poprzednio. Natomiast w porównaniu do modelu V3, Supercorsa V4 może poszczycić się nową konstrukcją z nowych materiałów i grubszych strukturalnych kordów tekstylnych, co ma na celu zwiększenie sztywności konstrukcji i poprawę zdolności tłumienia drgań.

Jak zmiany przekładają się na konkretne zastosowania? W wersji sportowej (SC), w której nie dokonano innych modyfikacji, osiągnięto jednak poprawę czasów okrążeń i zwiększono łatwość utrzymania szybkich czasów okrążenia. Zarówno zawodnicy, jak i użytkownicy wariantu dla amatorów (SP), czyli opony przeznaczonej do użytku ulicznego, raportują lepsze osiągi w stosunku do V3. Supercorsa V4 są szybsze od Supercorsa V3.

Warto przypomnieć, że SC do jazdy sportowej na torze to wyspecjalizowana mieszanka, dostępna w trzech różnych wariantach. To pozwala zawodnikom na lepszy dobór ogumienia uwzględniając warunki pogodowe, parametry trasy, wyścigu czy strategię na torze. SC1 zapewnia najlepsze wyczucie kontaktu i przewidziana jest na gładszy asfalt oraz wyższe temperatury. SC2 to najlepsza stabilność, niższa temperatura pracy i gotowość na bardziej ścierny asfalt. Trzecia opcja, czyli SC3, jest przeznaczona do długich sesji, a wiodącą cechą jest odporność na cykle grzewcze. Pirelli określa również takie parametry jak ciśnienie czy konieczność użycia podgrzewaczy opon. Do tego potrzebna jest wiedza, jaka temperatura ma zostać zastosowana i przez jak długi czas, ale ten bardzo ciekawy wątek podejmiemy być może innym razem.

Nie jest tajemnicą, że również okazjonalni bywalcy torów wybierają zawodnicze warianty Diablo Supercorsa V4, czyli SC. W takim przypadku najlepszą opcją będzie SC3, ponieważ są to opony odporne na powtarzalne zmiany temperatury i nie stają się twarde jak skała po dniu spędzonym na torze, co może się zdarzyć w przypadku SC1 i SC2.

Dla porządku warto wymienić również cechy Supercorsa SP. W przypadku wersji amatorskiej tylne i przednie opony bazują na bieżniku typu Cap and Base, czyli najprościej rzecz ujmując, skonstruowanym z dwóch różnych mieszanek. Środek i podstawa mieszanki przedniej opony SP składają się z pełnej krzemionki. 20-milimetrowy bieżnik środkowy zapewnia stabilność przy dużych prędkościach i odporność na ścieranie. Boki to mieszanka wyścigowa SC3. Poza tym zmieniono kształt stopki i ułożenie warstw, uzyskując tym samym pełniejszy profil.

W przypadku tylnej opony Diablo Supercorsa SP mamy do czynienia z opatentowaną przez Pirelli mieszanką Adaptive Base Compound (ABC), która wykazuje ograniczoną zmienność właściwości mechanicznych w zależności od wahań temperatury. Mówiąc nieco prościej, gdy temperatura robocza wzrasta, baza mięknie, co skutkuje bardziej stabilną i pewną przyczepnością krawędzi podczas dłuższych sesji. Natomiast w niższych temperaturach uzyskana mieszanka bieżnika zachowuje oczekiwaną przyczepność.

Pirelli DIABLO Supercorsa to opona, która jest bez wątpienia najbardziej znaną i zwycięską oponą na świecie. Zdominowała WorldSBK, krajowe serie na całym świecie i przy tym jest masowo wybierana przez amatorów oraz z powodzeniem używana na całym globie przez fanów motosportu. Teraz Pirelli DIABLO Supercorsa stała się jeszcze lepsza, dzięki zupełnie nowym oponom V4 SC i SP.

Ale czy oczekiwaliśmy, że będzie inaczej? Trzeba jednak zaznaczyć, że bez zaawansowanego zaplecza technologiczno-badawczego, a przede wszystkim codziennego wysiłku zawodników i zespołów sportowych, z którymi Pirelli ściśle współpracuje, te osiągnięcia nie byłyby możliwe. Zatem Pirelli należy się szacunek również za to, że nie ustaje w wysiłkach, by środowisko motocyklowe łączyć i wspierać. To równie trudna sztuka jak opracowywanie nowoczesnych modelów opon, które muszą sprostać coraz lepszym motocyklom i wyśrubowanym rekordom.

Supercorsa v4 SP gruppo schiarito  

Poznaj nowe opony >>
Pirelli Diablo Supercorsa V4


Zdjęcia
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG
Zobacz również

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę