Piesi nadal gin± na pasach, ale tragedii jest mniej. Przechodz± na czerwonym ¶wietle i wbiegaj± pod ko³a pojazdów
Dziennik "Rzeczpospolita" przedstawił statystyki wypadków z udziałem pieszych. Doszło do 4943 zdarzeń i zwiększył się odsetek wypadków śmiertelnych, które spowodowali oni sami. W dłuższej perspektywie dane są jednak optymistyczne, bo liczba ofiar śmiertelnych z roku na rok jest coraz niższa.
Jak informuje "Rzeczpospolita", powołując się na dane KGP, w 2023 r. doszło do 4943 wypadków z udziałem pieszych, co stanowi wzrost o 181 zdarzeń. Na pasach odnotowano 2684 potrącenia - to o 221 więcej. Łącznie 457 zdarzeń zakończyło się śmiertelnie - to spadek o zaledwie 3 zdarzenia w porównaniu z 2022 r. Na pasach zginęły 132 osoby, a więc o 13 mniej.
Jednocześnie zwiększył się odsetek pieszych, którzy z własnej winy zginęli na pasach. Wzrósł on z 5,5 proc. w 2022 r. do 8,3 proc. w 2023 r. Jak wskazuje cytowany przez "Rzeczpospolitą" Robert Opas z Biura Ruchu Drogowego KGP, wzrost wypadków na przejściach z winy pieszego wynika głównie z przechodzenia przez jezdnię tuż przed jadącym pojazdem, przebieganie przez jezdnię i przechodzenie na czerwonym świetle. Ma to zapewne związek z tym, że w 2021 r. piesi zyskali sporą swobodę w kwestii pierwszeństwa, a jak wiadomo cmentarze są pełne tych, którzy mieli pierwszeństwo.
Do największej liczby wypadków z udziałem pieszych dochodzi poza miastami. W 2023 r. było to aż 70 proc. spośród wszystkich zdarzeń. Kierowcy jeżdżą tu szybciej, a piesi nie potrafią się poruszać. Główne grzechy to chodzenie niewłaściwą stroną drogi, a nawet środkiem jezdni oraz brak odblasków lub innego oświetlenia. Prawie 45 proc. wypadków z udziałem pieszych, do których doszło poza obszarem zabudowanym, było z winy pieszego.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze