tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Piaggio MP3 trójkołowa rewolucja
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Piaggio MP3 trójkołowa rewolucja

Autor: Thrillco 2006.05.23, 14:34 16 Drukuj

Wiele już było w przeszłości prób wykonania idealnego trójkołowca. A jaki jest idealny? Zaleta posiadania trzech kół to o wiele większa stabilność, niestety odbierająca przyjemność z jazdy w przechyle, którą tak lubimy.

Daleko od jednośladu

Patentów na tę bolączkę było sporo, ale nigdy nie były pozbawione wad. Zwykle były zbyt drogie, albo zbyt skomplikowane, co nastręczało wielu problemów eksploatacyjnych. Na domiar złego najczęściej nowatorskie pojazdy w fazie produkcyjnej miewały już więcej wspólnego z samochodem niż jakimkolwiek motocyklem czy skuterem.

Najlepszym przykładem przesady w konstruowaniu na siłę jest BMW C1. Niezrozumiałe funkcjonowanie, dziwne systemy dźwigniowe i pasy bezpieczeństwa niczym z wozu wyczynowego. Trudno było oczekiwać, że rynek ciepło powita pojazd, którego użytkowanie w połowie składało się z ruszania z miejsca. Chodzi nam przecież o jazdę, a nie przestawianie dźwigni i wciskanie guziczków. W konstruowaniu „bujanych” trójkołowców prym wiodą małe marki z krajów Beneluxu, jednak trudno się w nich doszukiwać choćby najmniejszych podobieństw z jednośladami.

Złoty środek

To prawdopodobnie znalazła marka Piaggio, więc pomysł może chwycić.

Początkowo projekt przypominał pojazd z kultowego filmu Mad Max, co zapowiadało nieziemską gratkę nawet dla zagorzałych przeciwników pojazdów skuteropodobnych.

Niestety obiekt roboczy Prototipo 03 z produktem finalnym ma tyle wspólnego, co Giertych z edukacją i sportem.

Piaggio MP3 to pierwszy prawdziwy, seryjny skuter trójkołowy.

Co pchnęło konstruktorów włoskiej marki do opracowania tego wynalazku?

Na pierwszy ogień idzie trakcja. Konstruktorzy podkreślają, że takie rozwiązanie daje nie tylko lepszą stabilność w zakrętach, ale o wiele większą przyczepność na mokrej nawierzchni.

Kolejnym plusem jest droga hamowania. Skuter wyposażony jest w trzy pełnowymiarowe tarcze hamulcowe o średnicy 240mm. Jak zapewnia producent, redukuje to drogę hamowania nawet o 20 procent, co w mieście ma niebagatelne znaczenie, a i na trasie bywa bardzo przydatne.

Co dostajemy poza zapewnieniami?

Przede wszystkim duży, całkiem zgrabny skuter turystyczny, który jeździ tak jak każdy normalny jednoślad, czyli bez najmniejszych problemów daje się pochylać w zakręcie.

Wyposażono go w trzy koła o słusznej średnicy 12 cali. Dwa z przodu i jedno z tyłu. Rozmiary opon to 120/70 z przodu i 130/70 z tyłu, czyli niemal jak w prawdziwym motocyklu.

Pochylenia w zakrętach zapewni układ dźwigni w przednim zawieszeniu, który pozwala na przechyły w granicach 40 stopni. Jest to układ elektro-hydrauliczny, który w zakresie niskich prędkości pozycjonuje skuter w pionie, co pozwala bezstresowo zaparkować.

Jednak więcej skutera

Zewnętrznie Piaggio MP3 prezentuje się…okazale.

Z przodu można go pomylić z dużym skuterem śnieżnym, tylko,…czego skuter śnieżny szuka na asfalcie. Przeznaczenie MP3 to turystyka, dlatego poza obszernymi osłonami posiada on szereg schowków, rozbudowaną deskę rozdzielcza i spory jak na skuter prześwit 780mm.

Piaggio MP3 będzie na początek dostępny w dwóch wersjach silnikowych.

Będą to jednostki Piaggio Quasar 250i.e. i Leader 125.

Quasar 250i.e. to najnowszy silnik marki Piaggio. Jest to czterosuw z czterozaworową głowicą, wtryskiem paliwa i chłodzeniem cieczą. Spełnia ostre normy Euro3.

Podobnie nowoczesną jednostką jest mniejszy silnik 125cm. To również czterosuw spełniający najostrzejsze normy. Oba silniki to jednostki niezwykle oszczędne pozwalające przejechać nawet 25km na litrze benzyny. Przy 12sto litrowym zbiorniku MP3 daje to zasięg nawet 300km na jednym tankowaniu.

Podsumowując

Czy skuterowa trajka się przyjmie, czy podzieli los takich konstrukcji jak BMW C1 i rychło zniknie z ofert sprzedaży? Czas pokaże, ale jest coś, co przemawia szczególnie za tą koncepcją. Nie jest tak strasznie „wydumana” i udziwniona, by już na wstępie wzbudzać kontrowersje. MP3 to jednak normalny duży skuter, tylko koła ma trzy…a przecież zawsze lubimy jak nam się daje więcej…pozostaje kwestia, za jaką cenę.

Zdjecia: Piaggio

 

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 9
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę