tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Od 1 lipca 2021 system AVAS stanie siê obowi±zkowy. Czy to oznacza, ¿e na drogach bêdzie g³o¶niej?
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Od 1 lipca 2021 system AVAS stanie siê obowi±zkowy. Czy to oznacza, ¿e na drogach bêdzie g³o¶niej?

Autor: Andrzej Sitek 2021.06.21, 12:35 1 Drukuj

Od 1 lipca wszystkie auta z silnikami elektrycznymi na obszarze Unii Europejskiej muszą być wyposażone w system emitujący dźwięk przypominający pracę silnika spalinowego. Chodzi o bezpieczeństwo pieszych, dla których bezgłośne pojazdy są zagrożeniem.

Przepis nie jest nowy, ponieważ dwa lata temu pojawi się obowiązek systemu AVAS (Audible Vehicle Alert System) dla pojazdów wprowadzanych na rynek. Aktualizacja, która zacznie obowiązywać od 1 lipca b.r., wymusza na sprzedawcach i dealerach hybryd i pojazdów elektrycznych montaż AVAS we wszystkich pojazdach oferowanych klientom.

NAS Analytics TAG

Zgodnie z przepisami, działanie systemu polega na generowaniu ciągłego dźwięku, najczęściej przypominającego brzęczyk, emitowanego od 0 do 20 km/h. Niektórzy producenci, jak np. BMW, dostrzegli już potencjał tej technologii i opracowują własne, unikalne brzmienia.

Dla bawarskiego koncernu dźwięki skomponował Hans Zimmer- twórca muzyki filmowej i zdobywca Nagrody Akademii Filmowej za ścieżkę dźwiękową do filmu "Król Lew" i dwóch Nagród Grammy za muzykę do filmów "Karmazynowy przypływ" i "Mroczny rycerz".  

Warto zaznaczyć,  że głośność AVAS nie może być większa, niż samochodu z konwencjonalnym silnikiem spalinowym. System musi się włączać również w przypadku cofania samochodu, natomiast jeśli AVAS znajduje się na pokładzie hybrydy, to w chwili uruchomienia silnika konwencjonalnego dźwiękowa imitacja jego działania może zostać wyłączona.

Obowiązek AVAS dla każdego nowego samochodu sprzedawanego na terenie UE jest dla nas nowy, ale na świecie tego typu rozwiązania funkcjonują od lat, np. w Japonii już od ponad dekady.

Swoją drogą, jeszcze kilka lat temu bezgłośna praca elektrycznych układów napędowych była wymieniana jako jedna z zalet tej technologii. Chodziło wówczas o zmniejszenie zanieczyszczenia naszego otoczenia wszechobecnym hałasem, co jest problemem wielu miejskich aglomeracji. Ale okazało się, że ludzie nauczyli się wyławiać z otoczenia dźwięki pojazdów, które mogą znaleźć się na ich drodze. Robimy to niemal automatycznie. Jeśli dźwięku, a więc informacji, nie ma, dramatycznie rośnie ryzyko kolizji bezgłośnego samochodu z pieszym, rowerzystą, albo motorowerzystą.

Ale czy Wam też wydaje się, że konstruowanie urządzeń do emisji dźwięków po to, aby bezgłośne e-pojazdy hałasowały tak, jak zasilane wysokooktanową etyliną, jest jakimś wypaczeniem całej idei zielonej technologii?  

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 1
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

NAS Analytics TAG
Zobacz równie¿

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê