tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Na Norwegów patrzy cała Europa, bo są liderami rynku e-pojazdów. To znaczy, byli. Już im się zmieniło
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Na Norwegów patrzy cała Europa, bo są liderami rynku e-pojazdów. To znaczy, byli. Już im się zmieniło

Autor: Andrzej Sitek 2024.02.05, 11:42 9 Drukuj

Ponad 20 tysięcy samochodów mniej. Czy to dużo? Całoroczna sprzedaż aut z zasilaniem elektrycznym wynosi w Polsce ok. 18 tys. sztuk. Tysiące niesprzedanych e-samochodów kurzących się w salonach to olbrzymie tąpnięcie.  

 Czy Norwegowie przestali bezgranicznie ufać w zmianę oblicza motoryzacji na jej wariant zasilany prądem? Tego powiedzieć nie można, bo z niemal 128 tys. nowych samochodów zakupionych przez Norwegów w 2023 roku, aż 104,5 tys. stanowiły pojazdy wyłącznie na prąd. To niezwykły wynik w skali całej Europy, ale jednocześnie spadek aż o 24 proc. względem 2022 roku. Co ostudziło zapał Norwegów?

NAS Analytics TAG

Do tej pory rząd Norwegii bardzo wspierał segment pojazdów elektrycznych. Innymi słowy, był on sztucznie utrzymywany za pomocą pewnych narzędzi. W Norwegii kupujący nowe auto elektryczne oszczędzał już w salonie dealera, bo elektryki były zwolnione z 25-procentowego podatku VAT, który pobiera się za samochody z silnikami spalinowymi.

Ale w 2023 r. władze wprowadziły 23-procentowy podatek VAT od elektryków o wartości ponad 500 tys. koron, czyli ok. 190 tys. zł. Samochody z napędem na prąd stały się droższe o 25 procent, a to nie koniec zmian, bo w tym samym roku wszedł także podatek uzależniający jego wysokość od masy pojazdu. Ta zmiana okazała się ciosem w oszczędnych Norwegów, bo samochód elektryczny jest za sprawą potężnych akumulatorów znacznie cięższy od auta z silnikiem spalinowym.

Co najciekawsze, obecna sytuacja odbija się także na sprzedaży pojazdów używanych. Chętnych na zakup e-samochodu z drugiej ręki jest coraz mnie. Obecnie ten segment wynosi zaledwie 19 proc. Jak sprawić, żeby Norwegowie kupowali elektryki nawet pomimo ostatnich, niekorzystnych dla ich portfeli zmian? Taki sposób istnieje.

Od 2023 roku w Norwegii nie można już kupić spalinowego samochodu marki Hyundai. Podobny krok zapowiedział Volkswagen, który chce wycofać auta z silnikami konwencjonalnymi jeszcze w bieżącym roku. Norwegowie zostaną więc po prostu pozbawieni możliwości wyboru, a elektryki znowu odnotują zwyżkę sprzedaży. Oczywiście to wszystko w imię ekologii.

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 3
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę