Motocykle Aprilia RSV4 i Tuono V4 ze zmiennymi fazami rozrz±du. Grupa Piaggio z³o¿y³a patenty
Wiele wskazuje na to, że Aprilia wkrótce dołączy do producentów, którzy stosują w swoich motocyklach zmienne fazy rozrządu. Z początkiem roku pojawiła się informacja o tym, że Grupa Piaggio złożyła stosowny patent i ma on dotyczyć silnika V4, a więc mówimy o rodzinie RSV4 oraz Tuono V4. Konstrukcja umożliwia jednak zastosowanie go w mniejszych jednostkach. Nad czym pracują Włosi?
Zmienne fazy rozrządu pozwalają na odpowiednie sterowanie silnikiem przez zmianę charakterystyki pracy w zależności od prędkości obrotowej. Dzięki temu na niskich obrotach motocykl może być łagodny jak baranek, a na wysokich - zwijać asfalt i urywać nadgarstki. Włosi podeszli do sprawy dość pragmatycznie, ponieważ zastosowali układ w pełni mechaniczny. Mamy trzy kulki umieszczone w kole sterującym wałkiem dolotowym i kiedy zadziała na nie siła odśrodkowa, to przemieszczą się w kierunku do zewnątrz i tym samym zmieni się praca zaworów dolotowych i wydechowych.
Podobny system zastosowało Suzuki, które ze swoim GSX-R1000 pozostaje jedynym producentem z mechanicznym układem zmiennych faz rozrządu. Japończycy co prawda mieli patenty i plany, żeby zmienić je na hydrauliczne, co pozwoliłoby zmniejszyć rozmiary silnika i jego masę, ale ostatecznie najprawdopodobniej nie doczekamy się nowego motocykla sportowego z Hamamatsu. Patent Piaggio może nie tylko zmniejszyć straty spowodowane tarciem, ale także obniżyć koszty produkcji. Obecna generacja modelu RSV4 pojawiła się w 2021 r. Producent zwiększył pojemność silnika z 1077 do 1099 cm3, a moc wzrosła do 217 KM. Czy czeka nas kolejna rewolucja w V4 z Noale?
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze