Motocykl na wodór z MIT jest rzeczywi¶cie czysty pod wzglêdem spalania. Ta maszyna to przysz³o¶æ jedno¶ladów?
Zespół rozwoju pojazdów elektrycznych Massachusetts Institute of Technology (MIT) wyjechał na tor wyścigowy z Ducati 900SS. Ale oryginalny motocykl włoskiej marki został całkowicie przerobiony i przekształcony w jednoślad napędzany wodorowymi ogniwami paliwowymi.
Kilkunastoosobowy zespół MIT postanowił zbudować hybrydę, aby móc zasilać ją czystym źródłem paliwa o większej gęstości. Prace trwają od roku i rozpoczęły się od wytypowania dawcy, czyli Ducati Supersport z 1999 roku. Z oryginalnej maszyny pozostała właściwie jedynie rama z układem kierowniczym, hamulcami i zawieszeniem.
W ramie okaleczonego Ducati zamontowano elektryczny układ napędowy z niewielką baterią i bezpośrednim napędem łańcuchowym na tylne koło, a także punkty mocowania wahacza. Układ elektryczny zintegrowano z systemem wodorowym, który pobiera energię przez ogniwo paliwowe Doosan zasilane przez butlę gazową zamontowaną pod ogonem motocykla. Na poniższym filmie motocykl nie wygląda na zbyt szybki, ale zespół przygotowuje się do zastąpienia gotowego silnika elektrycznego czymś nieco żywszym i zaprojektowanym na zamówienie.
Na przestrzeni lat pojawiło się kilka pomysłów na motocykle wodorowe, głównie od japońskich producentów motocykli, ostatnio Kawasaki, które zmodyfikowało swój doładowany H2 do spalania wodoru w silniku spalinowym o pojemności 1000 cm3 i w tym roku testuje prototyp. Ale motocykl MIT jest nadal wyjątkowy. Jak tłumaczą członkowie zespołu z MIT pracującego nad projektem, ich pojazd jest pierwszym w pełni open-source'owym, rygorystycznie udokumentowanym, przetestowanym i wydanym jako platforma motocyklem na ogniwa paliwowe na świecie.
Według specjalistów z MIT nikt dotąd nie stworzył motocykla i nie przetestował go do poziomu, który osiągną zespół z Cambridge, a także nie udokumentował do stopnia, umożliwiającego faktyczne zbudowanie podobnego modelu lub wykorzystanie go w innych badaniach. Projekt jest jednocześnie dostępny dla wszystkich chętnych w ramach otwartego źródła rozwoju technologii wodorowej w motoryzacji.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze