tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 MotoGP Technology - recenzja
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

MotoGP Technology - recenzja

Autor: Michał "Mick" Fiałkowski 2007.12.16, 20:40 3 Drukuj

Co daje wał korbowy kręcący się "do tyłu'', silnik „big-bang" i „pneumatyczne zawory"? Odpowiedź na te pytania i nie tylko znajdziecie w kultowej już książce „MotoGP Technology" - lekturze w sam raz na święta!

Choć era piekielnie mocnych 990'tek to już historia, to jednak jest to historia wyjątkowo fanscynująca. Walka najlepszych zawodników na świecie o tytuł mistrza serii MotoGP w latach 2002-2006 była równie zacięta i pasjonująca jak prace rozwojowe największych producentów motocykli (a także skromnych zespołów i tunerów jak WCM, Moriwaki czy Team Roberts) nad najszybszymi prototypami na świecie.

Rywalizacja o kolejne tytuły w królewskiej klasie jest doskonale udokumentowana dlatego Neil Spalding, techniczny guru paddocku MotoGP i ekspert brytyjskiego tygodnika MCN, postanowił skupić się na czymś nieco innym...

W swojej książce ''MotoGP Technology'' Spalding dokładnie opisuje szczegóły budowy i działania wszystkich maszyn ścigających się przez pięć lat istnienia klasy MotoGP w formacie 990ccm oraz analizuje wszystkie, nawet te najdrobniejsze, zmiany w ich konstrukcji.

Dzięki niemu dowiecie się np. dlaczego Honda miała tak ogromną przewagę w pierwszych latach, czym ewolucyjna maszyna Haydena różńiła się od standardowej wersji Pedrosy w sezonie 2006, w jaki sposób Yamaha przygotowała się na nadejście Rossiego, dzięki czemu wygrali tytuł w sezonie 2005 i dlaczego ponieśli spektakularną klęskę rok temu...

Ale to nie wszystko... to dopiero połowa książki! W drugiej części ''MotoGP Technology'' Spalding szczegółowo wyjaśnia zasady działania motocykla MotoGP. Jak działają i jak zbudowane są m.in. ''śliskie sprzęgło'', pneumatyczne zawory, odwrócony wał kobrowy czy silnik big-bang, dlaczego tarcze hamulcowe są z wkółkna węglowego, jak powstaje wyścigowe ogumienie, co oznacza tajemnicze ''data-logging'' i dlaczego MotoGP nie istniałoby bez zaawansowanych systemów elektronicznych.

Wszystko to zrozumiesz dzięki szczegółowym, ale nie laboratoryjnym opisom, świetnym zdjęciom oraz mnóstwu schematów i modelów CAD.

Spalding zna się na rzeczy. W swojej karierze był nie tylko inżynierem, zawodnikiem i organizatorem pucharu markowego Ducati ale co więcej, wszystkie zespoły MotoGP dałý mu niemal nieograniczony dostęp do swoich motocykli i technologii pod warunkiem, że książka ukaże sie po ostatnim wyścigu ery 990ccm.

Znamy ludzi, którzy kupują bilety na najdroższą trybunę Grand Prix Czech w Brnie tylko po to aby z lornetkami w dłoniach przez cały weekend gapić się na każdą śróbkę w maszynach zaparkowanych w zespołowych garażach. Jeśli jesteś jednym z nich, ta książka jest dla Ciebie! Jeśli nie, ona... także jest dla Ciebie! Dlaczego? „MotoGP Technology" to idealna pozycja dla każdego fana Grand Prix, który chciałby poszerzyć swoją wiedzę o ukochanym sporcie i lepiej zrozumieć co dzieje się na torze podczas wyścigów MotoGP.

Dwieście stron podzielonych na dokładne, kilkunastostronnicowe opisy wszystkich motocykli ścigających się w MotoGP w latach 2002-2006 oraz analizę wszystkich kluczowych aspektów związanych z budową i konstrukcją współczesnych prototypów wyścigowych brzmi jak idealny prezent gwiazdkowy dla każdego znającego język angielski fana MotoGP, prawda?

„MotoGP Technology" już za dwadzieścia pięć funtów (czyli, przy obecnym kursie, mniej niż sto złotych) nabyć można na oficjalnej stronie wydawcy: www.haynes.co.uk oraz organizatora serii MotoGP: www.motogp.com. Nasze zamówienie z Haynes (koszt przesyłki wynosi osiem funtów) złożone zostało w czwartek, a we wtorek było już na miejscu, dlatego wciąż nie jest zapóźno by sprawić sobie bądź najbliższym wspaniałą lekturę na święta. Jaka szkoda, że Święty Mikołaj nie jeździ Desmosedici...


NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 3
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę