tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Minister Transportu odpowiada Rzecznikowi Spraw Obywatelskich
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Minister Transportu odpowiada Rzecznikowi Spraw Obywatelskich

Autor: Łukasz "Boczo" Tomanek 2013.05.24, 10:28 12 Drukuj

Nie słabnie napięcie spowodowane nowymi przepisami dotyczącymi prawa jazdy. Kontaktowaliśmy się z Rzecznikiem Spraw Obywatelskich, który potwierdził, że do Ministra Transportu zostało wystosowane pismo, w którym RPO prosi Sławomira Nowaka do wypowiedzenia się na temat ogromnego bałaganu, który zaistniał. Na oficjalnej stronie Rzecznika Praw Obywatelskich pojawiła się informacja, że Minister Transportu odpisał. Nie będziecie zadowoleni. Oto opis pisma, które do ministra trafiło:

"Wystąpienie do Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie nowych egzaminów na prawo jazdy.

Rzecznik otrzymuje skargi dotyczące zasad uzyskiwania uprawnień do kierowania pojazdami, wprowadzonych z dniem 19 stycznia 2013 r. na mocy ustawy o kierujących pojazdami. Zarzuty dotyczą głównie braku odpowiednich przepisów przejściowych, które w sposób wystarczający zabezpieczałyby obywateli przed poniesieniem niekorzystnych skutków wprowadzonych zmian. Zgodnie z nową ustawą, szkolenie osób ubiegających się o wydanie prawa jazdy prowadzone w dniu wejścia przepisów, jest kontynuowane na podstawie dotychczasowych przepisów. Niski odsetek zdających może świadczyć o tym, iż szkolenia prowadzone na podstawie przepisów Prawa o ruchu drogowym w rzeczywistości nie przygotowywały w sposób wystarczający do zdania egzaminu według nowych reguł. Kolejna grupa skarg dotyczy kwestii związanych ze zmianą wieku uprawniającego do otrzymania danej kategorii prawa jazdy. Dotyczy to zwłaszcza osób ubiegających się na podstawie dotychczasowych przepisów o prawo jazdy kategorii C, C+E, D, D+E, które nie mogą uzyskać uprawnień ze względu na podniesienie granic wiekowych. Rzecznik otrzymuje też skargi od osób ubiegających się o prawo jazdy kategorii A. Podniesienie granic wiekowych z 18 do 20 lat dla osób, które co najmniej 2 lata posiadały prawo jazdy kat. A2 lub do 24 lat, jeżeli nie posiadały prawa jazdy kat. A2 spowodowało, że dość liczna grupa osób niespełniających kryterium wieku pozostała bez możliwości uzyskania uprawnień. Krytycznie należy ocenić przygotowanie podmiotów zaangażowanych w proces egzaminowania kandydatów na kierowców. Wskutek braku współpracy ośrodków ruchu drogowego ze starostami, część osób, które zdały w całości egzamin państwowy nie może otrzymać dokumentu prawa jazdy i musi czekać do momentu spełnienia warunku dotyczącego kryterium wieku. Rzecznik Praw Obywatelskich zwraca się z prośbą o zajęcie stanowiska w zasygnalizowanych sprawach".

NAS Analytics TAG

A tutaj opis odpowiedzi Ministra Nowaka (oficjalne pismo nie zostało opublikowane)

"Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (10.05.2013 r.) poinformował, że w ocenie resortu nowe przepisy nie naruszają praw nabytych przyszłych i obecnych kierowców, a przyjęte rozwiązania prawne dotyczące poszczególnych uprawnień do kierowania pojazdami wynikają ze zobowiązań Polski jako kraju członkowskiego UE oraz implementacji przepisów w tym zakresie. W dniu 19 stycznia 2013 r. weszły w życie przepisy ustawy o kierujących pojazdami oraz rozporządzenia Ministra Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 16 stycznia 2013 r. w sprawie wysokości opłat za przeprowadzenie egzaminu państwowego oraz stawek wynagrodzenia związanych z uzyskiwaniem uprawnień przez egzaminatorów, które ustaliło nowe, wyższe stawki za przeprowadzenie egzaminów państwowych na prawo jazdy. Rozporządzenie to zostało opublikowane w dniu 17 stycznia 2013 r. Dotychczasowe rozporządzenie przestało obowiązywać z dniem 18 stycznia 2013 r. Decyzje w sprawie pobierania dopłat od osób, które zostały zapisane na egzamin państwowy do dnia 18 stycznia 2013 r., a egzamin ten będą miały przeprowadzony po tej dacie, powinien podjąć dyrektor wojewódzkiego ośrodka ruchu drogowego w porozumieniu z organem nadzoru".

Co to oznacza? Mniej więcej to, że Minister Transportu umywa ręce. UE kazała mu wprowadzić odgórne przepisy, to wprowadził, żeby nikt się nie pogniewał. A że powstał chaos i bałagan? No trudno. Minister Transportu zapewnia, że nowe przepisy nic nie naruszają, a już na pewno nie konstytucji. Polska była zobowiązana je wprowadzić jako kraj członkowski Unii Europejskiej. Natomiast wszystkie sprawy finansowe, czyli kwestie opłat (wyższych) za egzaminy u osób, które zapisały się przed 19 stycznia i musiały dopłacać, powinni ogarniać dyrektorzy WORD. Mówiąc krótko, "co złego to nie ja".

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 7
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG
Zobacz również

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę