tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Komputer będzie sterował gazem - system bezpieczeństwa?
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Komputer będzie sterował gazem - system bezpieczeństwa?

Autor: Piotr Jędrzejak 2011.03.30, 14:45 11 Drukuj

Unia Europejska pracuje nad systemem, w którym to komputer zadecyduje, na ile można odkręcić manetkę gazu w zakręcie

Pamiętacie projekt Saferider? W skrócie, są to systemy bezpieczeństwa, takie jak wyświetlacze, czy wibrujące poduszki w kasku lub rękawice, które informują kierowcę przed niebezpieczeństwami, jak pojazd w martwym punkcie, czy zbyt duża prędkość w zakręcie. Działają one na podstawie sensorów w motocyklu, map oraz danych GPS. Kolejny etap projektu prowadzonego przez Komisję Europejską, to wprowadzenie specjalnych silniczków elektrycznych, które wywierając odpowiednią siłę na manetkę gazu, przeciwdziałałyby zbytniemu jej odkręcaniu.

Tester angielskiego MCN, który miał okazję sprawdzać działanie poprzednich systemów, określił je jako rozpraszające oraz nadmiernie ostrożne. System „przepustnicy sterowanej siłowo” został już zamontowany do odpowiedniego motocykla i przejdzie 3-letni test, tak samo jak wszystkie poprzednie pomysły. Projekt Saferider poparty jest przez FEMA (Federację Europejskich Stowarzyszeń Motocyklistów), MIRA (Stowarzyszenie badające rynek motorowy) oraz Yamahę.

Jak przeczytać można w raporcie Saferider:

„Motocykle będą wyposażone w przepustnice sterowane siłowo z możliwością regulacji siły zwrotnej, którą wywierał będzie serwomotor. Ten sterowany będzie elektronicznie, aby mógł współgrać z ostrzeżeniami o ograniczeniach prędkości. System został zaprojektowany tak, aby był nieinwazyjny oraz oferował wysoce intuicyjne wsparcie.”

Trevor Baird, jeden z członków kampanii „Nie dla kontroli przepustnicy”, powiedział:

„Niebezpieczeństwo powstanie wtedy, gdy system wejdzie w fazę montowania go do motocykli. W moim odczuciu, zabiera on kontrolę kierowcy. A kiedy kierowca jej nie ma, motocykl jest niebezpieczny.”

Komputer ma kontrolować gaz i zdecydowanie zmieniać siłę, jaka jest potrzebna do odkręcenia manetki. Co wtedy począć w razie niespodziewanych sytuacji czy przeszkód na drodze? Gdy trzeba zakręt dokręcić lub pojechać zdecydowanie szerzej, opanowana kontrola gazu jest niezbędna. Jeżeli z kolei siła niezbędna do tejże kontroli będzie zmieniała się, kontrola może zanikać wprost proporcjonalnie.

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 8
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG
Zobacz również

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę