Komputer będzie sterował gazem - system bezpieczeństwa?
Unia Europejska pracuje nad systemem, w którym to komputer zadecyduje, na ile można odkręcić manetkę gazu w zakręcie
Pamiętacie projekt Saferider? W skrócie, są to systemy bezpieczeństwa, takie jak wyświetlacze, czy wibrujące poduszki w kasku lub rękawice, które informują kierowcę przed niebezpieczeństwami, jak pojazd w martwym punkcie, czy zbyt duża prędkość w zakręcie. Działają one na podstawie sensorów w motocyklu, map oraz danych GPS. Kolejny etap projektu prowadzonego przez Komisję Europejską, to wprowadzenie specjalnych silniczków elektrycznych, które wywierając odpowiednią siłę na manetkę gazu, przeciwdziałałyby zbytniemu jej odkręcaniu.
Tester angielskiego MCN, który miał okazję sprawdzać działanie poprzednich systemów, określił je jako rozpraszające oraz nadmiernie ostrożne. System „przepustnicy sterowanej siłowo” został już zamontowany do odpowiedniego motocykla i przejdzie 3-letni test, tak samo jak wszystkie poprzednie pomysły. Projekt Saferider poparty jest przez FEMA (Federację Europejskich Stowarzyszeń Motocyklistów), MIRA (Stowarzyszenie badające rynek motorowy) oraz Yamahę.
Jak przeczytać można w raporcie Saferider:
„Motocykle będą wyposażone w przepustnice sterowane siłowo z możliwością regulacji siły zwrotnej, którą wywierał będzie serwomotor. Ten sterowany będzie elektronicznie, aby mógł współgrać z ostrzeżeniami o ograniczeniach prędkości. System został zaprojektowany tak, aby był nieinwazyjny oraz oferował wysoce intuicyjne wsparcie.”
Trevor Baird, jeden z członków kampanii „Nie dla kontroli przepustnicy”, powiedział:
„Niebezpieczeństwo powstanie wtedy, gdy system wejdzie w fazę montowania go do motocykli. W moim odczuciu, zabiera on kontrolę kierowcy. A kiedy kierowca jej nie ma, motocykl jest niebezpieczny.”
Komputer ma kontrolować gaz i zdecydowanie zmieniać siłę, jaka jest potrzebna do odkręcenia manetki. Co wtedy począć w razie niespodziewanych sytuacji czy przeszkód na drodze? Gdy trzeba zakręt dokręcić lub pojechać zdecydowanie szerzej, opanowana kontrola gazu jest niezbędna. Jeżeli z kolei siła niezbędna do tejże kontroli będzie zmieniała się, kontrola może zanikać wprost proporcjonalnie.
Komentarze 8
Pokaż wszystkie komentarzei wszyscy utkniemy w korkach na drogach, bo wystarczy że wyjedzie jakiś ciągnik lub zwyczajnie ktoś kto jeździ sporo wolniej niż dopuszczalna prędkość i wszyscy ładnie jadą za nim, bo nikt nie ...
OdpowiedzAle macie problem, odetnie się kabelki od silniczka i po kłopocie :-)
OdpowiedzDo ograniczania maksymalnej prędkości WSZYSTKICH pojazdów- doskonały pomysł. NA podstawie danych GPS - wjeżdżasz w teren zabudowany i automat przycina dopływ paliwa do 50kmh - i skończy się ...
OdpowiedzTakie coś posiada np. Nissan GT-R. Zauważ tylko co się dzieje jak np. musisz wyprzedzić, albo żona Ci rodzi.
OdpowiedzI skończy się oszukiwanie techografów, "walenie w osobówki", interpretowanie przepisów wg. własnego widzi mi się itp tirowców - was też to będzie dotyczyć
OdpowiedzTak ale zauważ że przy bardzo niebezpiecznej sytuacji na drodze gdzie będzie trzeba zwiększyć prędkość to nie będzie takiej możliwości
Odpowiedztaaaaaaaaaaa, ciekawe kiedy każą montować serwa do sterowania kierownicą i hamulcami... ale by to było ciekawie mieć coś takiego w crossie... idioci to mało powiedziane :/ ja rozumiem, że oni ...
OdpowiedzKrótko: POJEBA#O, KU#WA??? No bez jaj.... To nie po to kilka lat temu zagłosowałem na "TAK" w referendum o wejściu Polski do UE. Człowiek młody, to głupi, kurde... A babcia mówiła już wtedy, że UE ...
OdpowiedzJeśli to będzie montowane fabrycznie, to średni czas życia motocyklisty się skróci, a youtube zapełni się filmami, na których będą efektowne wypadki. Czemu motocykle? Samochody są lepsze? ...
Odpowiedz