tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Kierowcy o sta¿u do dwóch lat s± najbardziej niebezpieczni. Przeanalizowano 6 tys. wypadków drogowych
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Kierowcy o sta¿u do dwóch lat s± najbardziej niebezpieczni. Przeanalizowano 6 tys. wypadków drogowych

Autor: Andrzej Sitek 2023.05.09, 09:52 Drukuj

Według Polskiego Obserwatorium BRD to kierowcy o stażu do 24 miesięcy są najbardziej niebezpieczni dla innych uczestników ruchu drogowego i najbardziej zagrożeni przez skutki swoich działań.

Wskaźnik ofiar śmiertelnych dla tej grupy jest dwukrotnie wyższy niż dla kierowców w wieku 25-64 lat, a trzykrotnie wyższy niż dla seniorów w wieku poza tym zakresem.

NAS Analytics TAG

Eksperci przeprowadzili analizę 6214 wypadków drogowych w Polskim Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Nadmierna prędkość oraz nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu i pieszym to główne przyczyny wypadków drogowych spowodowanych przez młodych kierowców. W mniejszym stopniu przyczyną są niewłaściwe zawracanie i wyprzedzanie, a także niestosowanie się do znaków i sygnałów świetlnych.

Według analizy, 39 proc. wypadków z udziałem młodych kierowców to skutek nadmiernej prędkości, a 32 proc. to wynik nieprzestrzegania pierwszeństwa przejazdu i pierwszeństwa pieszych.

Z kolei dane pilotażowe od Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych, tj. operatora systemu informatycznego stosowanego podczas egzaminowania kandydatów na kierowców, pokazały, że nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu oraz niewłaściwe zachowanie na przejściach dla pieszych stanowi 43 proc. błędów popełnianych przez kandydatów na kierowców na egzaminach. Co ciekawe, prędkość jako błąd na egzaminie pojawia się zaledwie w 0,2 proc. przypadków.

Według prof. Marcina Ślęzaka z Instytut Transportu Samochodowego, w Polsce system szkolenia kierowców, składający się z kilkudziesięciu godzin szkolenia teoretycznego i praktycznego, nie zapewnia w pełni przygotowania kandydatów na kierowców do bezpiecznego uczestnictwa w ruchu drogowym.

Aby zapewnić bezpieczne prowadzenie każdego pojazdu silnikowego, kierujący powinien posiadać wiadomości i umiejętności pozwalające m.in. na rozpoznanie niebezpieczeństw w ruchu drogowym, oszacowanie ich wagi, panowanie nad pojazdem i właściwe reagowanie, a także przestrzeganie przepisów drogowych. Warto również wziąć pod uwagę czynniki, które wpływają na zmianę zachowania kierującego, takie jak alkohol, zmęczenie czy osłabienie wzroku, aby zachować "pełne zdolności niezbędne do bezpiecznej jazdy".

System szkolenia kierowców powinien być zaprojektowany tak, aby umożliwiał kształtowanie świadomości ryzyka poprzez indywidualne doświadczenie, skuteczną naukę bezpiecznych zachowań na drodze, rozwijanie indywidualnej motywacji kierowcy i społecznej odpowiedzialności, a także nabycie niezbędnego doświadczenia przed uzyskaniem prawa jazdy. Dodatkowo Instytut zaleca nadzór nad niedoświadczonymi kierowcami w ciągu pierwszych dwóch lat jazdy.

Specjaliści z ITS pochylili się również nad innymi danymi pozyskanymi z egzaminów. Okazuje się, że najwięcej błędów na egzaminach teoretycznych popełniane jest w sekcji testu dotyczącej prędkości - tak wynika z analizy 219 808 błędów zarejestrowanych podczas pilotażowych egzaminów. Mimo to skala jest stosunkowo mała, mowa o 10 proc. zdających.

Następne na liście są błędy związane z czynnikami bezpieczeństwa pojazdu, pasażerów i bagażu, które stanowią 7 proc. wszystkich błędów. Brak wiedzy na temat techniki kierowania i wyprzedzania skutkuje 5 proc. błędów, z kolei 3 proc. błędów to kwestie związane z zasadami ruchu drogowego, w tym znakami i sygnałami drogowymi oraz ruchem na skrzyżowaniach.

Zasady dotyczące zachowania wobec pieszych są przyczyną 3 proc. błędów, a 2 proc. błędów to związane z zachowaniem na przejazdach kolejowych i tramwajowych, a także wpływem alkoholu i innych środków na organizm kierowcy.

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê