KTM EXC 250 vs EXC 450 - wybór jest tylko jeden

Autor: Michał Mikulski 2010.04.28, 10:58 25 Drukuj

Szukałem odpowiedzi na bardzo proste pytanie - „który motocykl jest lepszy?". Odpowiedzi nie znalazłem. Oczywiście, porównań dwusuwowych „ćwiartek" z popularnym czteropakiem 450 jest multum. Dowiecie się z nich, że motocykl dwusuwowy lepiej wykorzystają zawodnicy i doświadczeni szoferzy, a czterosuw, mimo, że dużo droższy, jest łatwiejszy do ogarnięcia i sprzyja hobbystom. Czy to jest odpowiedź na zadane pytanie, czy celowe jego unikanie?

Podjęliśmy próbę przyjrzenia się sprawie z bliska. By zadanie ułatwić, poszczególne akapity są kategoriami, w jakich rozpatrujemy obydwa motocykle. Pojedynek czas zacząć!

Runda 1 - moc i sposób jej oddawania

EXC 450:

Moc maksymalna w obydwu sprzętach jest teoretycznie zbliżona. To sposób jej oddawania i dostępność w mniejszym bądź większym zakresie obrotów wpływa na kompletnie różne wrażenia z jazdy. Pięknie buczący z wydechu EXC 450 rwie się do galopu już od najniższych obrotów pierwszego biegu. Płynnie pracująca skrzynia biegów dopełnia obrazek - ten motocykl prze do przodu jak lokomotywa.

Nowoczesny jednocylindrowiec z jednym wałkiem rozrządu w głowicy pracuje równo i płynnie. Wyraźnie delikatniej od poprzednich generacji, w pozytywnym znaczeniu tego słowa. Najważniejsze jednak, że czteropak wybacza dużo błędów kierowcy. Za wysoki bieg w ciasnym zakręcie nie stanowi najmniejszego problemu. Z racji tego, plus dostępu do ogromnego momentu od niskich obrotów, EXC 450 jeździ się naprawdę szybko. Wyjścia z zakrętów są atomowe, sporawa waga trzyma jednoślad w ryzach. To samo tyczy się zresztą szybkich przelotek po polnych drogach - nic nie potrafi zakłócić spokoju topowego czteropaka, a utrzymywanie sporych prędkości nie nastręcza problemu.

EXC 250:

Dwusuwowa ćwiartka to nerwus. Nerwus dużo mniejszy niż kilka lat temu, kiedy motocykle te powinno się sprzedawać z naklejką „na własne ryzyko". Teraz nowy dwusuw odznacza się nienaganną pracą i ucywilizowana charakterystyką. Nadal jednak, w porównaniu do 4T, jest to nerwus. Jednostka napędowa piekielnie szybko wkręca się na obroty, przy każdym mocniejszym odkręceniu manetki zrywając przyczepność. Współgrający z sześciostopniową skrzynią biegów silnik skrywa niesamowite pokłady energii, niestety, energii ciężkiej do eksploracji dla hobbystycznego użytkownika.

Największym problem dużych dwusuwów jest bezkompromisowość. Nawet jeśli są one ugłaskane, to nadal jadą w systemach zero-jedynkowych. Praca sprzęgłem, dokładne dobieranie biegów i trzymanie motocykla w odpowiednim zakresie obrotów to niezbędne minimum. Dopiero wtedy można cieszyć się w pełni lekkością prowadzenia.

Runda 2 - właściwości jezdne

EXC450:

Od samego początku czuć dużą wagę motocykla. Około 114 kg bez paliwa to o 14 więcej, niż w dwusuwie. Kilka piaskowych zakrętów i wszystko wiadomo - czteropak jest stabilny, ale ociężały. Złożenie w zakręt wymaga większej siły, a w momencie, kiedy przesadzicie, podnoszenie sprzętu w błocie zakrawa o zawody Strong Manów. Duży moment żyroskopowy generowany przez wał korbowy czuć bardzo wyraźnie.

Dla kontrastu zestrojenie przedniego, w pełni regulowanego widelca upside down dostarczonego przez WP jest przyjemne. EXC 450 płynnie wybiera nierówności nawet przy sporych prędkościach, przy nadprogramowo niskiej wadze kierującego. Centralnie montowany amortyzator z tyłu spisuje się bez zarzutów. Bez zarzutów radzą sobie także hamulce Brembo, chociaż opóźnienia przez nie generowane są nieporównywalnie słabsze niż w lekkiej „ćwiartce".

EXC250:

Dwusuwowe „dwa i pół" prowadzi się rewelacyjnie. Każda zachcianka szoferującego wypełniana jest w mgnieniu oka, bez najmniejszego zawahania. Motocykl świetnie czuje się przede wszystkim w szybkich sekcjach z dużą liczbą zmiany kierunków - na przykład pomiędzy drzewami lub na ciasnej endurowej próbie. Wtedy czuć każdy nieobecny gram wagi w konstrukcji, w stosunku do 450. Kilka ostrych zakrętów między drzewami, strzał ze sprzęgła na nawrocie, kawałek dziurawej prostej - EXC 250 robi dokładnie to, czego od niego oczekuję.

Zawieszenie zestrojono nieco agresywniej, co czuć w szczególności na dłuższych prostych. Wtedy dwutakt ma tendencje do ping-pongowego odbijania się. Wady te widoczne są tylko w tym momencie, amatorzy nie powinni odczuć większej różnicy. Oczywiście, tak z przodu, jak i z tyłu, podzespoły dostarcza WP. Całość podlega pełnej regulacji.

Runda 3 - koszty eksploatacyjne i zakup

Nie oszukujmy się - w polskich realiach, nawet dla zamożnych klientów, koszty zakupu i eksploatacją są często decydujące. I bardzo dobrze, topienie dziesiątek tysięcy złotych w sprzęt to żadna sztuka. Postanowiliśmy skontaktować się z oficjalnym dealerem motocykli marki KTM, KTM Wojciechowicz, by realnie ocenić koszty związane z eksploatacją modeli EXC 250 i EXC 450. Oczywiście, każdy potrafi sobie podłubać przy motocyklu. W tym momencie zakładamy jednak, że całość wykonujemy wedle zaleceń producenta. Przy założeniu, że jest to jazda hobbystyczna (czasy serwisowe dla zawodnika enduro są skrócone o połowę).

EXC 450:

- wymiana oleju w silniku z filtrem oleju, co 15 mh,
- kontrola luzów zaworowych i ewentualna regulacja, 15 mh,
- kontrola stanu zaworów, sprężyn zaworowych i uszczelniaczy, 45 mh,
- wymiana ww. kompletu, 90 mh,
- wymiana tłoka, 90 mh,
- wymiana korbowodu, łożyska wału i uszczelniaczy, 90 mh,
- wymiana łańcuszka rozrządu, 90 mh,
- wata w wydechu, 60mh,
- olej w zawieszeniu, 30 mh przód / 45 mh tył,

Cena podstawowego przeglądu (co 15 mh) to około 350 zł za usługę. Przegląd obejmuje:

- regulacja zaworów,
- przegląd stanu motocykla, regeneracja filtra powietrza, naciąg łańcucha,
- wymiana oleju i filtra,
- sprawdzenie ciśnienia w oponach,
- sprawdzenie luzów i wycieków, napięcie szprych, smarowanie linek
- koszt części i materiałów eksploatacyjnych, około 100-150 zł,

Serwis silnika 450 4T (po około 90 mh) to między 800 - 1500zl, w zależności od zaawansowania prac.

Przykładowe ceny części (brutto, oryginalne KTM):

- zawór ssący; 458.54 zł,
- zawór wydechowy; 191.36 zł,
- sprężyny zaworowe; 23-41 zł,
- łańcuszek rozrządu; 211.12 zł,
- korbowód; 1183.95 zł,
- sprzęgło; 1061.03 zł,
- tłok (nieoryginalny, Vertex); około 660 zł,

Cena zakupu (rocznik 2010, cena detaliczna brutto): 35.700 zł

EXC 250:

- wymiana oleju w silniku, co 10 mh,
- korba, łożyska na wale i uszczelniacze, 80 mh,
- wymiana tłoka, 40 mh,
- wymiana waty w wydechu, 40 mh,
- olej w zawieszeniu, 30 mh przód / 45 mh tył,
- olej do paliwa 1L na czterdzieści litrów paliwa,

Cena podstawowego przeglądu (10-15 mh) to około 100-160 zł za usługę. Przegląd obejmuje:

- przegląd stanu motocykla; regeneracja filtra powietrza, naciąg łańcucha,
- wymiana oleju,
- sprawdzenie ciśnienia w oponach,
- sprawdzenie luzów i wycieków,
- napięcie szprych,
- smarowanie linek

Poważniejszy serwis silnika 250 2T to około 400-700zł, w zależności od prac. Koszty dotyczące serwisu elementów ramy, łożysk i zawieszeń są identyczne, co w przypadku 4T.

Przykładowe ceny części (brutto, oryginalne KTM):

- korbowód; 1037.61 zł,
- łożysko na wale; 46.97 zł,
- cylinder z tłokiem; 3041.52 zł,
- tłok (nieoryginalny, Vertex); około 360-430 zł,

Cena zakupu (rocznik 2010, cena detaliczna brutto): 31.200 zł

Finał

Pod względem mocy i sposobu jej oddawania EXC 450 jest bezkonkurencyjny. To lokomotywa. Dostępność dużego momentu obrotowego w niskim i średnim zakresie obrotów sprawia, że sprzęt nie tylko jest szybki, ale wybacza sporo błędów. Niestety, kosztem sporej wagi i słabszych właściwości jezdnych. Na tle dwusuwowego EXC 250 czteropak nie ma szans w tych kategoriach. Narowista „ćwiartka" jest lekka i zadziorna - nie na tyle jednak, by sprawiać problemy hobbystom. Jeżeli EXC 450 wygrał w kategorii mocy, a EXC 250 w kategorii prowadzenia, to odpowiedź na pytanie, który sprzęt jest lepszy, da nam tylko porównanie kosztów.

Dwusuwowe EXC 250 jest o 4.500 zł tańszy w zakupie od czterosuwowego brata. Mówimy oczywiście o nowym motocyklu z rocznika 2010 kupowanym w oficjalnej sieci dealerskiej. Załóżmy teraz, że w sezonie zrobimy około 100 mh.

EXC 250 przez 100 mh:

10x zwykły serwis, 100 zł,
1x poważny serwis, 400-700 zł,
2x tłok, 400 zł
1x korbowód, 1037 zł
suma: ok. 3537 zł

 

EXC 450 przez 100 mh:

6x zwykły serwis, 350 zł
1x duży serwis, 800 - 1500 zł
1x wymiana zaworów i sprężynek, 713 zł
1x wymiana tłoka, 660 zł
1x łańcuszek rozrządu, 211 zł
1x korbowód, 1118 zł
suma: ok. 6302 zł

Oczywiście, są to ceny tylko i wyłącznie orientacyjne. Zakładamy, że kupujemy nowy motocykl i serwisujemy go wedle wskazań producenta w oficjalnym serwisie KTM na oryginalnych podzespołach. Ceny te są płynne - wydatków może być więcej, może być i mniej. Różnica jednak, zawsze będzie taka sama. Argumenty, że dwusuw jest bardziej paliwożerny, znikają w momencie, kiedy popatrzymy na apetyt 4T na napędy i opony. W skali rocznej różnice te się zerują.

Rachunek jest prosty, po sezonie użytkowania, przy powyższych założeniach, w przypadku zakupu EXC 250 w kieszeni zostaje 7265 zł. Mało? To fakt, który przeważa szalę zwycięstwa. Dwusuw jest lepszym pomysłem na zakup.

Za pomoc i konsultacje merytoryczne dziękujemy KTM Wojciechowicz.

KTM Wojciechowicz
10-408 Olsztyn
ul. Lubelska 35D
tel. 89 526 47 49

Zdjęcia

Podczas testów jeździmy na paliwach BP Ultimate

ultimate helios

wojciechowicz logo
2t power ktm exc450 2010 exc ktm zakret
enduro ktm 250 exc 2t 2010exc 450
exc 250 w akcji piachktm 250 exc 2t 2010 w zakrecie
ktm exc250 exc450 2010 gleba na piachuktm exc250 exc450 2010 lowicki zostaje w tyle
ktm exc 450 2010 w piachuktm exc250 vs exc450 2010 mariusz lowicki
2010 ktm exc 450 enduro piaski250 ktm exc 2010
ktm 250 exc 2t 2010 zlozenie w zakreciefigura na ktm exc 250 2t 2010
piaskowe zakrety ktm 250 exc 2t 2010ktm exc 250 2t 2010 w zakrecie
w piachu z ktm 250 exc 2t 2010ktm exc250 vs exc450 2010
ktm exc 250 2t 2010 lewy bokktm exc 450 2010 4t w terenie
prawy bok ktm exc 450 2010 4tktm exc 250 2t 2010 w terenie
dwusuwowy ktm excakrapovic ktm exc 450 2010 4t
ktm exc 450 2010 4tktm exc 450 2010 4t prawy bok
przod ktm exc 450 2010 4tktm exc 250 2t 2010
ktm exc 450 i 250 2010akrapovic ktm 2010
kranik 2t exc ktm 250handguard ktm 2010
oslony rak ktm exc 450 2010 4tprzelaczniki ktm exc 250 2t 2010
lampa ktm 450 4t excexc 250 dyfuzor 2010
rozrusznik ktm exc 450 2010manetki ktm exc 250 2t 2010
tarcza hamulcowa tyl exc 450wahacz ktm 450 4t exc
wahacz ktm exc 250 2t 2010tarcza hamulcowa ktm exc 450 2010 4t
wyswietlacz ktm exc 250 2t 2010wyswietlacz ktm exc 450 2010 4t
zawieszenie tyl ktm 450 4t exczebatka ktm exc 450 2010 4t
cylinder ktm exc 450 2010ktm 450 4t exc amortyzator
ktm exc 450 2010 zawieszenie przodsilnik ktm exc 250 2t 2010
 wydech cylinder ktm exc 450
Komentarze 17
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Nasi fani komentowali
na górę