Jaki olej Motul do motocykla wybrać? Poradnik dla wszystkich motocyklistów
Pytanie o wybór oleju to jedna z najczęściej pojawiających się kwestii na forach internetowych dla właścicieli motocykli. Nie ma się co dziwić, w końcu co roku przybywa motocyklistów i każdy chce wiedzieć, jaki olej będzie odpowiedni do jego jednośladu. Dlatego przygotowaliśmy dla was przewodnik po olejach marki Motul.
Olej to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w motocyklu. Bez niego silnik nie jest w stanie poprawnie pracować i szybko ulegnie zniszczeniu. Regularna wymiana jest jedną z podstawowych czynności, które przyczyniają się do zmniejszenia ryzyka wystąpienia awarii. Z naszego poradnika dowiesz się, o co chodzi w oznaczeniach olejów, a także jak dobrać odpowiedni olej do twojego motocykla. Zaczynamy!
Jak czytać etykietę oleju?
Oleje motocyklowe mają na etykietach wiele oznaczeń, które często brzmią jak tajne szyfry. Dlatego zajmiemy się nimi, zanim przejdziemy do konkretnych produktów. Oznaczenia te znajdziecie też w instrukcji obsługi motocykla, gdzie producenci umieszczają informacje na temat tego, jaki olej powinniście kupić.
Pierwsza rzecz to norma maszynowa JASO T903 wprowadzona przez stowarzyszenie JASO. Wprowadziło ono podział standardów ze względu na to, jak olej zachowuje się w silnikach motocyklowych. Tak oto mamy dwa standardy:
- JASO MA - wspólny obieg smarujący silnik, skrzynię biegów i sprzęgło, najwyższe parametry ochrony ma tu norma JASO MA-2;
- JASO MB - silnik ma niezależny obieg smarujący, takie oleje zawierają m.in. zmniejszający tarcie dwusiarczek molibdenu.
Dalej mamy klasyfikację jakościową wg API (American Petroleum Institute). Jest oznaczona dwuliterowym znakiem, który zaczyna się od litery "S", a druga litera oznacza jakość i tak litera "A" oznacza najniższą jakość, a litera "X" - najwyższą. W przypadku olejów motocyklowych rzadko spotyka się klasę jakościową poniżej "SG".
Ostatnia kwestia to oznaczenie klasyfikacji lepkościowej według SAE (Society of Automotive Engineers). Oznacza łatwość przepływu oleju w określonej temperaturze. W dużym skrócie - olej o dużej lepkości wytrzyma większe obciążenia, a olej o niższej lepkości lepiej poradzi sobie w warunkach zimowych. Lepkość jest oznaczana według wzoru "xxWxx", gdzie "xx" to liczby. Liczba poprzedzająca literę W klasyfikuje lepkość w niskich temperaturach i tu występują oznaczenia od 0W (-30 st. C) do 15W (-15 st. C). Liczba po literze W oznacza lepkość mierzoną w temperaturze 100 st. C. Tu mamy klasy od 8 do 60.
Jaki olej Motul do motocykla wybrać?
Marka Motul ma w swojej ofercie oleje do każdego typu motocykli i każdego rodzaju zastosowań. Olej łatwo dobierzesz za pomocą tego narzędzia. Dodatkowo producent dość mocno zaznacza swoją obecność wszędzie tam, gdzie pojawiają się motocykle. Dlatego od lat stanowi pierwszy wybór wśród motocyklistów, którzy oczekują najwyższej jakości chemii i środków smarnych przeznaczonych do ich motocykli.
Zaczniemy od oleju Motul 5100, który jest półsyntetycznym olejem dla uniwersalnego zastosowania w silnikach czterosuwowych. Sprawdza się przy codziennej jeździe po mieście oraz turystyce, zapewniając niezawodność w każdych warunkach. Doskonale radzi sobie w pełnym zakresie temperatur i chroni nie tylko silnik, ale również skrzynię biegów. Półsyntetyk sprawdzi się w przypadku motocykli z dużym przebiegiem i stanowi złoty środek pomiędzy olejem mineralnym i syntetycznym. To wszechstronne rozwiązanie przyjazne dla portfela.
Półkę wyżej znajduje się Motul 7100, który jest olejem syntetycznym. Jest pozycjonowany jako olej stworzony głównie z myślą o dynamicznej jeździe i okazjonalnym użytku na torze (np. podczas treningów). Jednak fakt jest taki, że producenci motocykli w znakomitej większości zalecają stosowanie olejów syntetycznych od samego początku użytkowania jednośladu. Oleje syntetyczne lepiej sprawdzają się w wysokich temperaturach i zapewniają lepszą ochronę silnika. Choć wielu twierdzi, że oleju syntetycznego nie powinno się używać w bardziej wysłużonych silnikach, to jednak pomaga on zapobiegać powstawaniu osadów.
Jeżeli silnik jest użytkowany w sposób ekstremalny, a więc np. w sportach motorowych, to najlepiej sprawdzą się produkty serii Motul 300V Factory Line. To najdroższe i najbardziej zaawansowane oleje w ofercie producenta. Stosowane w nim normy jakościowe znacząco przewyższają ogólnie przyjęte standardy. Oleje Motul 300V FL występują w wersjach Road Racing i OFF ROAD. Dzięki temu możesz wybrać rozwiązanie idealnie dopasowane do twoich potrzeb.
Motul NGEN - oleje nowej generacji
Oprócz swojej podstawowej oferty Motul wprowadził nowość - ekologiczne oleje serii NGEN. Motul NGEN 5 i NGEN 7 to odpowiedniki Motul 5100 i 7100. Czym różnią się od standardowych olejów? W przypadku NGEN 5 zastosowano aż do 75 proc. regenerowanego oleju silnikowego. Z kolei w NGEN 7 jest do 50 proc. oleju silnikowego pochodzącego z recyklingu. Jednocześnie oba produkty zachowują swoje właściwości, gwarantując ci najlepszą jakość, skuteczność i niezawodność.
Oleje Motul NGEN są poddawane procesom rektyfikacji i destylacji. Następnie do mieszanki dodaje się komponenty, które mają poprawić właściwości smarne i odporność na zerwanie filmu olejowego. Olej pochodzący z recyklingu już sam w sobie zawiera wiele dodatków, które nie uległy wypłukaniu i zużyciu. Dlatego po przejściu procesu filtracji producent otrzymuje idealną bazę do stworzenia produktu, który będzie bogatszy niż pierwotnie. Badania na hamowni pokazują, że oleje serii Motul NGEN zapewniają taką samą wydajność pracy silnika.
Oleje silnikowe dla każdego
Jak widzisz, marka Motul ma odpowiednie rozwiązania do wszystkich typów zastosowań i na każdą kieszeń. Producent przewidział też produkty dla użytkowników świadomych ekologicznie, którzy chcą dbać o środowisko. Niezależnie od tego, jaki masz motocykl i gdzie się nim poruszasz, dobry olej jest podstawą do zapewnienia długiej żywotności.



Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze