tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Horex VR6 - druga inwazja
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Horex VR6 - druga inwazja

Autor: £ukasz „Boczo” Tomanek 2010.12.20, 15:24 35 Drukuj

Na pierwszy rzut oka Horex VR6 zdaje się być niedzielnym motocyklem dla siwych old boyów, ale ma wszystko, aby poderżnąć gardła dużych chłopców z Europy i Azji.

Wskrzeszenia Horexa nie można porównać do feniksa, który powstał z popiołów. To raczej próba przywrócenia czegoś do życia na poziomie samego Stwórcy. Dokładne, karkołomne, precyzyjne odrestaurowanie tkanek organicznych koncernu, który w czasach swojej młodości nie był specjalnie popularny i nie produkował zbyt dużo motocykli. Wielu zapewne dowiedziało się o tej firmie pierwszy raz, kiedy pojawiły się pierwsze informacje o VR6. No właśnie, VR6 to termin  ściśle powiązany z Volkswagenem, który jako pierwszy zaprezentował ten typ silnika. O tym, jak działa i jaki jest sens montowania go w motocyklu powiemy sobie za chwilę. Horex VR6 ma być biletem powrotnym dla niemieckiego koncernu, który chce powrócić w wielkim stylu przez duże „S”.

NAS Analytics TAG

Dżentelmeński roadster

Z tym określeniem najczęściej kojarzone są brytyjskie Triumphy, ale jak widać i perfekcyjni Niemcy potrafią dobrze podejść do tematu. Tak, wiem, że ten cały rarytasizm Horexa trzeba najpierw wypatrzeć, nie jest to biało-niebieski GSX-R żeby od razu spodobał się gawiedzi. Każdy jednak, kto do wizerunku motocykli podchodzi bardziej ambitnie i nie zwraca uwagi na „Łaaaa! Patrzcie, jaki jestem kolorowy i ostry!” wołane przez litry, uzna VR6 za majstersztyk. Sam motocykl nie jest duży. Jest wizualnym przeciwieństwem buldogowego V-Maxa, dla którego ma być rywalem. Pomyślmy o nim jak o retro bikeu w gabarytach Hondy CB750, ale z absolutnie lunatyckim silnikiem. Nie wszystko jest tutaj idealne. Np. lekko niedokończony tył motocykla albo brązowe tarcze zegarów. Kolor brązowy w motocyklu jest równie pożądany, jak obecność rodziców przy pierwszym stosunku z dziewczyną. Kanapa w tym kolorze jest ok., ale zegary? Dlaczego nie dano czerwonych, albo białych? Tym, co wygląda dosyć obłędnie, jest wydech, a właściwie trzy jego końcówki, przywodzące na myśl profil równie szalonej Hondy CBX1000. Horex wyjątkowo dobrze wygląda z tyłu. Sylwetka jest muskularna, ale smukła, a szeroka opona 190mm dodaje poważnego wyglądu.  

Klasowe wymogi

Prawdziwy roadster nie może być napędzany rzędową czterocylindrówką. Po prostu nie może, chociażby miała to być najlepsza rzędówka na świecie. Indywidualny charakter tego typu motocykli zmusza, aby były one pędzone czymś ciekawym, interesującym, nietuzinkowym. Dlatego też Yamaha V-Max jest napędzana potężnym V4, Triumph Rocket III Roadster komiksowym R3, BMW R1200R boxerem, a Ducati Diavel widlakiem. Tak po prostu jest zapisane w konstytucji. W Horexie mamy coś nowego w motocyklowym świecie, czyli silnik VR6. Co taki silnik nam daje w jednośladzie? Przede wszystkim, pozwala upchnąć dużą liczbę cylindrów w relatywnie małych gabarytach. Silnik ten w przeciwieństwie do V2 nie jest tak długi, zajmuje podobną ilość miejsca, co rzędówki, a oferuje przy tym wszystkie pozytywne cechy V-ki ze sporym momentem obrotowym w dole skali obrotów na czele. VR6 Horexa jest dość dziwny, ale tylko dlatego, że nie widujemy takich rozwiązań technicznych na co dzień. Tyczy się to potrójnego wałka rozrządu i trzech zaworów na cylinder. O podwoziu wiadomo niewiele. Wiemy, że przedni USD ma średnicę goleni 50mm i że z tyłu jest centralnie zamocowany monoshock. Wiemy, że aluminiowa rama jest typu mostowego. Wiemy, że będą radialne zaciski hamulcowe. To, co z liczb jest bardzo ciekawe, to masa pojazdu. W przypadku roadstera, który ma być czymś mocno oldschoolowym wyobrażamy sobie, że będzie ważył tyle, co Spodek w Katowicach. Błąd. Horex VR6 z wszystkimi płynami waży 239 kg. To tylko 9 kg więcej od gwiazdy filmów dla dorosłych Ducati Diavel, przy czym warto dodać, że Horex jest, jakby to ująć… znacznie mocniejszy. Wspominałem, że ma 200 KM?

Mentalista

Robi się naprawdę interesująco, kiedy dowiadujemy się, że Horex VR6 będzie miał… kompresor. Nie przypominam sobie, aby jakiś fabrycznie produkowany motocykl, a tym bardziej przez Niemców, miał doładowanie. Jeśli się mylę, proszę o naukę i rozgrzeszenie. Co nam daje kompresor? Frajdę i zapas adrenaliny na kilka lat, oto właśnie co. Osobiście uważam, że turbosprężarka w motocyklu jest głupia, chyba, że ktoś potrafi się bezpośrednio swoją Hayabusą teleportować z domu na drogę szybkiego ruchu, albo mieszka na autostradzie. Wtedy ma to sens, kiedy na otwartej trasie można ją trzymać w „gotowości”. Ale w mieście? Albo na krótkich odcinkach? Kompresor daje nam niemal natychmiastowy ogień, co w połączeniu z 200 konnym silnikiem o charakterystyce V-ki musi zapewnić druzgocący spektakl. Wcale bym się nie zdziwił, gdyby między sześcioma kolektorami siedział mały niemiecki inżynier wspierający kompresor własnym dmuchaniem. Ot tak, żeby było jeszcze perfekcyjniej. Dostępna będzie także wersja bez kompresora o mocy 175 KM, ale rezygnowanie z posiadania takiego patentu w motocyklu byłoby po prostu niemądre. Jeszcze jedna rzecz. VR6 jest elektronicznie zablokowany do 250 km/h przy których i tak głowa zostanie nam urwana razem z plecami. W tym motocyklu taki cyber-kaganiec w jakiś dziwny sposób cieszy. Czy nowobogaccy Włosi i zbyt pewni siebie Japończycy już się boją? Powinni.

Inwazja, ale na kogo?

Na wszystkich dużych, złych chłopców, którzy do tej pory uważali, że tylko oni mogą ciągnąć za włosy najpiękniejsze dziewczyny w klasie. Być może posunę się do mało profesjonalnej prognozy, ale Horex ma predyspozycje, aby wszystkich pozamiatać. Nudna matematyka mówi sama za siebie. Yamaha V-Max ma tyle samo koni, ciut więcej momentu, ale waży ponad 300 kilogramów i nie ma doładowania. Triumph Rocket III Roadster może i ma moment obrotowy zdolny cofnąć czas, ale waży tyle, co Wrocław. Najgorzej na tym wszystkim wychodzi Ducati Diavel. Jest po prostu słabszy. Ma mniej mocy, mniej momentu, a masę mniejszą tylko o 9 kilogramów. Było by strasznie przykre, gdyby grupka ludzi z wąsami rozgromiła celebrytę multimilionowego koncernu motocyklem zbudowanym w wykładanym kafelkami garażu. Horex VR6 ma kosztować około 20 tys. Euro, co przy dzisiejszym kursie walut daje około 80 tysięcy złotych. Na pytanie, czy to okazja czy rozbój w biały dzień, odpowiedzcie sobie sami.

Dane techniczne:

SIlnik – Sześciocylindrowy VR6 o kącie rozwarcia cylidrów 15 stopni
Pojemność – 1218 cm3
Rozrząd – TOHC (Triple Over Head Camshaft)
Zawory – 3 na cylinder
Moc – 175/200 KM przy 8500 obr/min
Sprężarka – Rotrex C-series
Moment obrotowy – 150 Nm
Stopień sprężania – 9:1
Sprzęgło – mokre wielotarczowe, sterowne hydraulicznie
Przeniesienie napędu – pas zębaty
Rama – aluminiowa typu mostowego
Zawieszenie przód – USD 50mm
Zawieszenie tył – Monoshock montowany centralnie
Hamulce – tarczowe, zaciski radialne 4 tłoczkowe/2 tłoczkowe
Opona przód – 120/70/17
Opona tył – 190/55/17
Masa w stanie gotowym do jazdy – 239 kg
Wysokość siedzenia – 820mm
Prędkość maksymalna – ograniczona elektronicznie do 250 km/h
NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjêcia
Horex VR6 modelowanie
NAS Analytics TAG
Horex VR6 lewy przod
Horex VR6 w pelnej okazalosci
prawy profil Horex VR6
projekt Horex VR6
Horex VR6 lewy profil
Horex VR6 rycina 
kokpit Horex VR6
przedni reflektor Horex VR6
przod Horex VR6
Horex VR6 tyl
od gory Horex VR6
ale fajny rysunek Horex VR6
Komentarze 19
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG
Zobacz równie¿

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górê