Harley-Davidson Switchback 2012 - multiharley

Autor: Łukasz „Boczo” Tomanek 2011.09.20, 12:35 20 Drukuj

Mamy tutaj ciekawy pomysł na nowy nurt w motocyklach Harley-Davidson. Na tyle ciekawy, że aż boję się, czy producent nie zaprzepaści go skupiając się na nowych malowaniach i edycjach limitowanych istniejących już sprzętów.

Zacznijmy od tego, że ludzie w Harley-Davidson to lenie. Kiedy już uda im się otrzeć o ideę zrobienia prawdziwie rewolucyjnego motocykla (patrz XR1200 i V-Rod Muscle) o wszystkim zapominają, powracają do szafy z chromowanymi błotnikami, montują je do istniejącego już motocykla, a wszystko nazywają zupełnie nową maszyną. Kiedy pojawiły się pierwsze informacje na temat nowego Harleya o całkiem fajnej nazwie „Switchback”, nie ukrywam, roześmiałem się ostentacyjnie. A to dlatego, że producent wyeskalował do granic możliwości zdolność motocykla do zmiany swoich kształtów. Która w praktyce oznacza zdejmowane kufry i szybę. Sprawdziliśmy, czy cały ten ambaras ma swoje podstawy i czy ktoś tu czasem się nie zagalopował.

Gorąca sztuka. Dosłownie…

Jestem prawie pewien, że w motocyklach Harley-Davidson są obecnie montowane jakiegoś rodzaju dodatkowe grzejniki, które sprawiają, że silnik emituje ilości ciepła wystarczające do zagrzania blokowiska w styczniu. Przyjemne ciepełko to coś, co zdecydowanie lubię. To, czego nie lubię to oparzenia drugiego stopnia wewnętrznej części uda i… innych miejsc znajdujących się w okolicy. Producenci najwyraźniej zakładają, że ich motocykle nigdy nie będą jeżdżone w, hmmm, jak to się nazywało, mam to na końcu języka, o, już wiem, w realnym życiu, z zakorkowanymi ulicami i sygnalizacją świetlną. Switchback jest pierwszym z rodu motocykli HD wyposażonym w silnik „103”, co oznacza pojemność podniesioną do 1690 cm3. To tak, jakbyś przez miesiąc nie palił papierosów i uprawiał aerobik. Będziesz się czuł lepiej, ale maraton nadal cię zmiażdży. Reakcja na dodanie gazu faktycznie jest lepsza. Silnik zdaje się być mniej wysilony, mocniejszy w dolnym zakresie obrotów. Choć mnie osobiście lepiej startowało się spod świateł Street Bobem ze starą 96tką. W Switchbacku jednak nie chodzi o szybkie starty spod świateł. To ostatnia rzecz, którą chcesz robić. Chodzi o crusing w swojej pierwotnej formie. Wielu ludzi gotowych jest dać się pokroić za strzelające po wyłączeniu silnika chromy. Jeśli to faktycznie jest główny element decydujący przy kupnie motocykla, nie ma lepszej opcji niż Switchback. Po zgaszeniu silnika i pójściu na zakupy, czterdzieści minut później Harley nadal wydawał z siebie dźwięki.

Switchback, and enjoy the ride

Pozycja za sterami jest tak klasyczna, jak tylko się da. Ergonomicznie Switchback przypomina soft choppery z lat 70 i 80-tych, z nogami nie przesadnie z przodu i wyluzowanymi, ale relatywnie wąskimi jak na choppera kierownicami. Na specjalną adorację zasługuje siedzenie. Duże, dobrze wyprofilowane, dobrze tapicerowane z należytym szacunkiem traktuje tyłek jeźdźca w przeciwieństwie do sado-kanapy ze Street Boba. W Harleyu chodzi wyłącznie o emocje i dobre samopoczucie. W związku z tą teorią, należy natychmiast po zakupie wymienić układ wydechowy na coś z serii „Drogi sąsiedzie, dziś nie pośpisz”. Zatrzymać cichutkie fabryczne wydechy to tak, jakby wygrać wycieczkę w dowolne miejsce świata i zdecydować się na wypad do Lichenia. Siedzimy wygodnie, wszystkie kończyny wyluzowane, 100 km/h, TwinCam przyjemnie bulgocze, pęd powietrza chłodzi części ciała, które są przypiekane będąc stacjonarnym. Jest całkiem przyjemnie. Zawieszenie i hamulce. Bolesny temat w przypadku motocykli z Milwaukee. Jeśli chodzi o heble, „owszem, spowalniają” będzie najlepszym z możliwych określeń. ABS to dla mnie nadal zagadka. Działa w sposób totalnie brutalny. Przy gwałtownych hamowaniach najpierw blokuje na chwilę koło, a potem popuszcza, podobnie jak kierowca. Zawieszenie jest dla odmiany całkiem niezłe. Lepiej nie zjeżdżać z dróg możliwie najbardziej gładkich, jeśli trafi się dziura, zawias dobije, bez względu kto siedzi za sterami. To w czym jest ono całkiem niezłe, to praca na zakrętach. Switchback zmienia kierunek całkiem sprawnie, chętnie i przyjemnie. Jedynym ogranicznikiem są natychmiastowo szorujące podesty.

Dobrze, o co zatem chodzi z tą całą zmianą kształtów? Trochę śmieszy mnie tak wyniosłe podejście producenta do zwykłej możliwości zdjęcia szyby i kufrów, ale po głębszym zastanowieniu się i użytkowaniu tego motocykla przez tydzień doszedłem do wniosku, że to bardzo sensowne rozwiązanie. Zwykle demontaż kufrów czy szyby w chopperach wymaga co najmniej jednego klucza i 10 minut. W Switchbacku zdjęcie szyby trwa dosłownie 3 sekundy. Po prostu wysuwa się ją z gumowych uchwytów, które są na tyle solidne, że nie ma obawy o jej odfrunięcie. Aby ściągnąć kufer wystarczy odblokować go i zdecydowanym ruchem ściągnąć. Kampania marketingowa przedstawia Switchbacka jako motocykl 2 w 1. Moim zdaniem to motocykl 3 w 1. Opcja pierwsza – goły motocykl, cruiser w czystej formie, bez niczego. Opcja druga – motocykl ubrany w kufry i szybę, mniejszy i lżejszy ekwiwalent Road Kinga. Opcja trzecia – zapięte tylko kufry, namiastka szosowego baggera.

Wszystko jest względne

Switchback jest motocyklem o dość zachwianej tożsamości. Jest niczym konkretnym i jednocześnie jest wszystkim po trochu. Nie jest tak majestatyczny, jak Road King, ani tak stanowczy w swoim wizerunku jak Street Bob. Wspaniałość możliwości zmiany kształtu jest mocno przesadzona, ale moim zdaniem to dobry kierunek. Szybę i kufry zdejmuje się naprawdę błyskawicznie. Harley definitywnie wpadł na całkiem niezły pomysł, który jeszcze trzeba dopracować. Miejmy nadzieję, że szansa na nowy, dobry nurt w motocyklach Harley-Davidson nie zostanie zaprzepaszczona skupianiem się na limitowanych edycjach, nowych malowaniach i oblaniu wszystkiego warstwą chromu.

Dane techniczne

Wymiary
Długość 2,360 mm
Wysokość siedzenia (załadowany) (ad. 1) 663 mm
Wysokość siedzenia (bez obciążenia) (ad. 1) 695 mm
Prześwit 110 mm
Kąt pochylenia główki ramy 29.9
Wyprzedzenie 148 mm
Rozstaw osi 1,595 mm
Opony, przód 130/70B18 63H
Opony, tył 160/70B17 73H
Pojemność zbiornika paliwa 17.8 l
Objętość oleju 2.8 l
Masa (bez płynów) 320 kg
Masa (gotowy do eksploatacji) 330 kg
Silnik
Silnik (ad. 2) Chłodzony powietrzem, Twin Cam 103™
Średnica x skok 98.4 x 111,1 mm
Pojemność skokowa 1,691 cc
Stopień sprężania 9.6:1
Układ paliwowy Elektroniczny sekwencyjny wtrysk paliwa (ESPFI)
Przeniesienie napędu
Sposób przeniesienia napędu Pas napędowy
Przełożenie 1 bieg 9.311
Przełożenie 2 bieg 6.454
Przełożenie 3 bieg 4.793
Przełożenie 4 bieg 3.882
Przełożenie 5 bieg 3.307
Przełożenie 6 bieg 2.79
Podwozie
Wydech Nowy, chromowany wydech typu 2-1-2 z prosto ściętymi tłumikami
Koła, przód (ad. 4) Czarne, 5 ramienny odlew aluminium
Koła, tył (ad. 4) Czarne, 5 ramienny odlew aluminium
Hamulce 4-tłoczkowy stały z przodu i 2-tłoczkowy pływający z tyłu
Wydajność
Moment obrotowy silnika (ad. 3) 136 Nm przy 3500 obr/min
Maksymalne pochylenie boczne, prawe (°) 29
Maksymalne pochylenie boczne, lewe (°) 29
Zużycie paliwa (średnie) 5.6 l/100 km
Układ elektryczny
Lampki kontrolne (ad. 6) Światła drogowe, bieg jałowy, niskie ciśnienie oleju, diagnostyka silnika, kierunkowskazy, system zabezpieczający, 6. bieg, niski poziomu paliwa, ABS (opcjonalnie)
Wskaźniki Montowany na zbiorniku paliwa elektroniczny prędkościomierz z licznikiem przebiegu, zegar, podwójny licznik przebiegu dziennego, wyświetlanie obrotów/biegu, licznik zasięgu, wskaźnik poziomu paliwa, kontrolki LED

Adnotacje

1. Przy obciążeniu wynoszącym 81,7 kg.
2. Zalecane paliwo o zawartości 95 oktanów lub więcej (R+M)/2.
3. Podano wartości nominalne. Osiągi mogą różnić się w poszczególnych krajach i regionach.
4. Standardowe i opcjonalne koła mogą różnić się w poszczególnych krajach i regionach.
5. Dostępność wersji kolorystycznych może różnić się w przypadku poszczególnych dealerów, a także podlegać zmianom bez konieczności uprzedzenia.
6. System zabezpieczeń obejmuje immobilizer i alarm.
7. Szczegółowe informacje znajdują się instrukcji obsługi motocykla.

Zdjęcia

Podczas testów jeździmy na paliwach BP Ultimate

ultimate helios

na kolano HD Switchbacklans felgami
widok z bokujazda lewy zakret
w czasie jazdy Switchbackodjazd Harley
on the road again Harleydynamika widok z oddali
w polu dynamikastatyka prawy bok
statyczne widok z lewej stronystatyka prawy profil
odpoczynek w lesiemetalowa maszyneria
widok na przednie koloprzednia lampa
103 calowy silnikkorek paliwa
pokrywa filtra powietrzaramie felgi
pedal hamulcawygodna kanapa
kufer uklad wydechowyotwarty kufer
pokretlo kufrawyszyte logo
Komentarze 13
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

na górę