tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 FAQ ¯u¿el
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

¯u¿el - o co chodzi w tym "czarnym sporcie"?

Autor: Daniel Kapica 2007.01.22, 14:13 Drukuj

Czym jest żużel?


Żużel jest jedną z motorowych dyscyplin sportowych, do tego jedną z najbardziej widowiskowych. Jego kolebką jest Nowa Zelandia, gdzie w latach dwudziestych minionego wieku zaczęto ścigać się na motocyklach. Zawodnicy rywalizują na zamkniętych torach, które kształtem przypominają owal. Najczęściej na torze spotyka się czterech zawodników. Żużel jest bardzo urazowym sportem, dlatego też odgórne regulaminy wymagają dwóch karetek na stadionie podczas każdych zawodów żużlowych. Gdy istnieje potrzeba odwiezienia zawodnika czy też kibica do szpitala sędzia zawodów musi przerwać zawody i poczekać aż na stadionie będą znajdowały się dwie karetki.

NAS Analytics TAG

Charakterystyka motocykla żużlowego

Motocykle żużlowe dość znacznie odbiegają od tych, które spotykamy codziennie na naszych drogach. Główne różnice to brak hamulców oraz skrzyni biegów. Duża moc i przyśpieszenie to cechy charakterystyczne tych maszyn. „Źródłem" tej mocy jest metanol, który spalany jest w tempie ok. 1l. na kilometr. W dzisiejszych czasach standardowy motocykl kupiony u producenta bez jakichkolwiek modyfikacji (np. wymiana korbowodu na mocniejszy) nadaje się jedynie do zawodów młodzieżowych lub treningów. Silniki żużlowe produkują tylko dwie firmy na świecie, czeska Jawa i włoski GM. Koszt każdego z nich to ok. 20 tys. zł. Drugie tyle to tuning silnika, by móc skutecznie nawiązać walkę w lidze bądź zawodach światowych. Regulamin zawodów żużlowych ogranicza pojemność silnika motocykla do 500ccm. Zabrania się również używania w ramach i kierownicach tytanu oraz jego stopów. Masa motocykla bez paliwa nie może być mniejsza niż 80kg.

Rozgrywki żużlowe w Polsce.

Żużel w Polsce gościł już w czasach przedwojennych, nie było jednak znanych dziś rozgrywek drużynowych, organizowało się tylko zawody indywidualne. Po wojnie ruszyły rozgrywki ligowe, a od połowy lat 50-tych startuje się już na motocyklach budową przypominające te współczesne. Zawodnicy startują na dystansie czterech okrążeń ze startu stojącego tj. zawodnicy ustawiają się nieruchomo pod taśmą startową i po zwolnieniu jej rozpoczyna się bieg. Przypadki dotknięcia taśmy przez zawodnika określane są w szczegółowych regulaminach zawodów. Na rozegranie zawodów żużlowych w dużym stopniu wpływa pogoda. Czasami deszcz wpływa na tor tak, że nie możliwe jest bezpieczne przeprowadzenie jakichkolwiek zawodów. Przy mniejszych opadach tor doprowadzany jest do stanu używalności, jednak zawody rozpoczynają się co najmniej pół godziny później. W naszym pięknym kraju organizuje się wiele imprez mistrzowskich na różnych szczeblach. Poniżej opiszę zasady w nich obowiązujące.

Drużynowe Mistrzostwa Polski (DMP).


Rozgrywki o DMP przeprowadzane są nie przerwanie od 1948. Przez lata zmieniał się system ich rozgrywania, jak i ilość lig. W sezonie 2007 wygląda on tak: Drużyny startują w trzech ligach i są to kolejno: Ekstraliga, I Liga i II Liga. W pierwszych dwóch startuje po osiem drużyn, a w II lidze reszta zgłoszonych ekip (W tym Speedway Centr Dagavpils (Łotwa), Ukraina Równe(Ukraina), Speedway Miszkolc (Węgry) i Olymp Praga (Czechy). Ogólne reguły dla każdej z lig są takie same. W każdej nich rozgrywa się 15. biegów, a w każdym biegu startuje czterech zawodników. Za pierwsze miejsce zawodnik otrzymuje 3 punkty, za drugie 2 itd. Pierwsza różnica pojawia się w ilości zawodników każdej drużyny w jednym meczu. W Ekstralidze jest to siedmiu zawodników, zaś w I i II lidze ośmiu. Drużyna, która jest gospodarzem meczu otrzymuje numery 9-15 (Ekstraliga) i 9-16 (I, II Liga) goście odpowiednio 1-7 i 1-8. Zawodnicy z numerami 7-8 i 15-16 są zawodnikami rezerwowymi. Zawodnicy z numerami 6-8 i 14-16 muszą być juniorami tzn. nie przekroczyli 21-go roku życia, przy czym liczony jest rok urodzenia zawodnika. Jednym z tych zawodników, musi być zawodnik z polską licencją żużlową. Zawodnicy z numerami 1-6 i 9-14 mają nominalnie pięć startów, jednak zwiększona może być ona do sześciu lub siedmiu zakładając, że zawodnik startuje, jako rezerwa taktyczna, lub złota rezerwa taktyczna. Ta pierwsza może być użyta przez drużynę przegrywającą, co najmniej sześcioma punktami. Wtedy zgłoszony zawodnik zastępuje innego, przy czym zawodnika młodzieżowego może zastąpić tylko inny zawodnik młodzieżowy. Natomiast złota rezerwa taktyczna może być zastosowana, gdy drużyna przegrywa dziesięcioma punktami, wtedy punkty zawodnika startującego z takowej rezerwy mnożone są przez dwa. Kolejnym przypadkiem, w którym liczba dopuszczalnych startów zwiększa się jest start z tzw. rezerwy zastępującej. Występuje ona wtedy, gdy do składu meczowego pod numerami 1-5 i 9-13 zgłasza się zawodnika kontuzjowanego, który ma jedną z trzech najwyższych średnich biegowych (tj. liczba biegów podzielona przez liczbę punktów) w swojej drużynie. Wtedy każdy z zawodników zastępuje tego zawodnika w jego biegach z zastrzeżeniem, że zastąpić może go tylko raz. Jeśli zawodnik dotknie taśmy wtedy zastępowany jest przez zawodnika rezerwowego. Warto zapamiętać także, iż zawodnicy zespołu gospodarzy startują przez cały mecz w kaskach czerwonych i niebieskich, a zawodnicy gości w białych i żółtych.

Drużynowi Mistrzowie Polski w ciągu 10. Ostatnich lat:

1997 - Polonia Bydgoszcz
1998 - Polonia Bydgoszcz
1999 - Polonia Piła
2000 - Polonia Bydgoszcz
2001 - Apator Toruń
2002 - Polonia Bydgoszcz
2003 - Włókniarz Częstochowa
2004 - Unia Tarnów
2005 - Unia Tarnów
2006 - Atlas Wrocław


NAS Analytics TAG

Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

NAS Analytics TAG
Tagi

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    na górê