Elektryczne samochody pojad± za darmo po p³atnych autostradach A1 i A4. Co z e-motocyklami?
Ustawa o elektromobilności z 2018 roku powstała w celu rozwoju sektora pojazdów zasilanych z gniazdka. Do przywilejów w postaci braku opłat za parkowanie w płatnych strefach i możliwości legalnego poruszania się po buspasach dojdzie nowa forma wsparcia dla pojazdów zeroemijsyjnych.
Tym razem kierowcy e-pojazdów zostaną zwolnieni z opłat za jadę po autostradach AmberOne A1 i A4 Katowice-Kraków (wydzielonych odcinkach). Darmowe przejazdy będą dostępne dla kierowców zarejestrowanych w EV Klub Polska. Akcja powstała w ramach kampanii elektromobilnii.pl, której organizatorem jest Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych i Autopay.
Zerowe opłaty dotyczą odcinków Gdańsk-Toruń (węzeł Rusocin - węzeł Nowa Wieś) na autostradzie AmberOne A1 oraz Katowice-Kraków (węzeł Murckowska - węzeł Balice) na A4. Łączna długość darmowych przejazdów to 276 kilometrów. W kieszeniach kierowców pozostanie odpowiednio 30 i blisko 25 złotych. Na razie program obowiązuje do 18 października 2021 r.
Po zakończeniu okresu testowego Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych i Autopay przebadają skuteczność programu, jego ewentualne zalety środowiskowe, wyniki ekonomiczne, itd. Uzyskane dane pozwolą ocenić, czy darmowe przejazdy dla e-pojazdów powinny zostać utrzymane. Wyniki analiz poznamy na początku listopada.
Być może pilotażowe programy doprowadzą finalnie do zlikwidowania opłat dla e-pojazdów na wszystkich krajowych autostradach. To nie jest wykluczone. Podobne rozwiązanie funkcjonuje od jakiegoś czasu u Czechów, którzy w ogóle nie pobierają daniny za przejazd autostradami przez pojazdy z poziomem emisji do 50 gramów CO2.
Niestety PSPA i Autopay nie przewiduje podobnych przywilejów dla właścicieli elektrycznych jednośladów. Pilotażowy program uruchomiono wyłącznie dla aut ładowanych prądem z gniazdka.
Według danych z końca marca 2021 r., w naszym kraju jest zarejestrowanych 22 291 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Przez pierwsze trzy miesiące br. ich liczba zwiększyła się o 3 555 sztuk, tj. o 107 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2020 r. - wynika z Licznika Elektromobilności uruchomionego przez PZPM i PSPA.
Jak na tle zero emisyjnych samochodów wygląda segment e-motocykli? W Polsce mamy 9366 elektrycznych motocykli i motorowerów, ze zdecydowaną przewagą tych drugich (8936 motorowerów, 430 motocykli; dane z marca 2021). To wciąż bardzo mało.
Komentarze 1
Poka¿ wszystkie komentarzeChwila, ale czy przypadkiem nie wszyscy kierowcy p³ac± podatek drogowy?
Odpowiedz