tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 EICMA 2011 - głos rozsądku
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

EICMA 2011 - głos rozsądku

Autor: Lovtza 2011.11.10, 14:06 8 Drukuj

strony: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16

Już trzeci dzień trwają w Mediolanie największe europejskie targi motocyklowe. Poza nowymi modelami, znaleźć na nich można także odzwierciedlenie sytuacji na europejskim rynku motocyklowym, a uważni obserwatorzy z łatwością wychwycą nowe trendy, który już w najbliższych latach zmienią motocykle oraz nasze myślenie o nich. Wszystko to postaraliśmy się wychwycić dla was w tej krótkiej relacji.

Zacznijmy od samego początku. Dni targowe rozpoczęły się od mocnego akcentu, czyli konferencji prasowej BMW, na której poznaliśmy nowe bawarskie skutery C600 i C650GT. Ta absolutna nowość, to krok milowy w historii koncernu, ale także sygnał jak wyglądała będzie odpowiedź BMW na transport w zatłoczonych aglomeracjach. Zobaczyliśmy także nowego, odświeżonego S1000RR, ale na dużego GSa będziemy musieli jeszcze poczekać. Tuż obok stoiska BMW rozstawiła się Husqvarna, prezentując swoje najnowsze pomysły. Dzięki współpracy z Niemcami, Włosi wyraźnie nabrali wiatru w żagle. Takie projekty jak E-go albo MOAB mogą się podobać. Już teraz furorę robi Nuda, od której nie mogli oderwać się dziennikarze i zwiedzający. Oczywiście Huska nie odcina się od swoich offroadowych korzeni, dlatego nowości kolekcji motocrossowej i endurowej zostały ładnie wyeksponowane i oprawione maszynami zawodników startujących w mistrzostwach świata.

Do tej samej grupy klientów co Huska, próbuje dotrzeć także KTM. Świetne prezentacje nowych modeli, topowi zawodnicy z mistrzostw świata oraz ciekawe nowości – na stoisku Austriaków nie można było się nudzić. Tutaj oczywiście największą nowością był Duke 690, który teraz nabrał bardziej klasycznych kształtów. Bardzo duże nadzieje firma pokłada także w nowym Freeride 350, który właśnie wchodzi na rynek. KTM zasygnalizował także świt nowej ery – ery motocykli elektrycznych, do których jeszcze w tym materiale wrócimy. Freeride E to właśnie ten sygnał. Bardzo ciekawym pomysłem było uruchomienie sklepiku, gdzie każdy chętny mógł się zaopatrzyć w firmowe gadżety, co zresztą podpatrzyliśmy także u renomowanego wytwórcy z Bolonii.

Na stoisku Ducati, bo o nim mowa, zapanowało, i tutaj nie bójmy się użyć tego słowa – szaleństwo. Przy nowym Panigale stał pracownik pilnujący porządku, jako że było aż tylu chętnych do przymiarki za sterami nowego 1199. Model ten przyćmił pozostałe nowości, czyli Streetfhtera 848 i 848 Evo Corse SE, nie mówiąc już o pozostałych sprzętach. Inny włoski producent MV Agusta ukrył gdzieś swoje stoisko wśród dostawców pasków klinowych, dodatkowo obudowując je dziwnymi ścianami, przez co nie robiło ono już takiego porażającego wrażenia jak w latach poprzednich. Nowe modele z pewnością jednak na to zasługiwały, szczególnie nowa F3 Oro, która oszałamiała swoim blaskiem. Nie mniejsze zainteresowanie budziła również Brutale 675, która otwiera drzwi motocyklistom o standardowej objętości portfela do posiadania ekskluzywnej marki, jaką bez wątpienia jest MV Agusta. Przyglądając się ubogiej B3 zastanawiamy się poważnie nad tym, czy jest to krok w dobrym kierunku, ale pozostaje mieć nadzieję, że Włosi wiedzą co robią.

Triumph przyzwyczaił nas do stylowych i dynamicznych stoisk. Tak też stało się w Mediolanie, było na co popatrzeć, a szczególną uwagę przykuwał nowy Explorer, który staje do walki z potężnymi rywalami w segmencie uterenowionych turystyków. Pięknie na żywo prezentują się odświeżone Speed Triple R, Street Triple R oraz nowe malowania pozostałych modeli. Generalnie rzecz ujmując  europejscy producenci wydają się być w dobrej kondycji. Ciekawe stoisko przygotowała także Aprilia, dumnie eksponując swoje sportowe osiągnięcia, a także najmocniejszy produkowany obecnie na świcie skuter jakim jest SRV850.

Co na to wszystko Japonia? Z pewnością bardzo ładnie zaprezentowała się Honda. Sporo nowości, ładne stoisko, dodatkowe atrakcje. Wielkie skrzydło położyło szczególny nacisk na swoje nowości oparte na dwucylindrowym silniku – Integrze, oraz dwóch odmianach NC700. Nie zabrakło także nowego Gold Winga, Crosstourera oraz odświeżonej CBR1000RR. Uwagę przykuwały także motocykle z MotoGP oraz cała zagroda z maszynami wygrywającymi w różnych seriach wyścigowych. Na stoisku Kawasaki także nie zabrakło nowości. Odświeżona seria ER6, nowy ZZR1400 oraz wisienka na cieście – nowy Versys 1000. Nieco skromniej pokazało się Suzuki. Odświeżony GSX-R1000 oraz VStrom 650, który zresztą już dla was testowaliśmy to trochę mało jak na tak dużego producenta motocykli. Na osłodę pozostały piękne hostessy oraz motocykle Alvaro Bautisty oraz Johna Hopkinsa. Na kolana nie rzucało tez stoisko Yamahy. Rzecz jasna nowa R1 budziła zrozumiałe zainteresowanie, ale nawet jeśli doliczymy do niej nowego TMaxa (który właściwie sprzedaje się głównie we Włoszech) to i tak trudno mówić o rewelacji. Sytuację uratowały nowe modele enduro i z niecierpliwością czekamy jak wysoko ceniona seria WR przyjmie się w nowym wydaniu wśród motocyklistów.

Aby oddać sprawiedliwość japońskim producentom trzeba przyznać, że w ostatnich latach życie ich nie rozpieszcza. Od dłuższego czasu producenci z Kraju Kwitnącej Wiśni zmagają się z wysokim kursem jena, który nieubłaganie podnosi cenę ich produktów. W ostatnich trzech latach nałożyły się na to kryzysy gospodarcze i spadek popytu na motocykle w Europie oraz Stanach. Ostatnim akcentem tego pasma utrudnień było tegoroczne niszczycielskie trzęsienie ziemi. Efekt? Jeszcze parę lat temu było czymś absolutnie niewyobrażalnym, aby motocykle włoskie, niemieckie czy angielskie miały porównywalne ceny z produktami japońskimi. W ostatnim czasie nikogo to już nie dziwi, a w niektórych segmentach europejskie maszyny są po prostu tańsze, często przewyższając japońską produkcję osiągami i jakością.

Nie zabrakło także klasycznych akcentów zza oceanu. Ładne stoisko przygotował Harley-Davidson, który kusił nie tylko nowymi modelami, ale też pięknymi dziewczętami. Konkurencja z Victory także nie próżnuje. Nie zabrakło także Polarisa, choć oczywiście quady i pojazdy tego producenta trudno nazwać klasycznymi.  

Sektor off-roadowy trzyma się mocno. Widać to nie tylko po okazałej obecności największych producentów motocykli terenowych takich jak KTM, Husqvarna, Beta, GasGas, Sherco i wielu mniejszych, ale także po niezliczonej ilości stoisk gdzie oferowana była odzież i akcesoria do jazdy po bezdrożach. Ciuchy, ochraniacze, odzież, felgi, zawieszenia, zestawy do nawigacji, tuningu, przeróbek - tego nie da się opisać w kilku zdaniach. Co ciekawe prym wiodą producenci europejscy, sprzedający głównie na rynkach starego kontynentu. Japończycy rzecz jasna mają trochę offroadowych pozycji w katalogach, ale ich oferta na tle europejskich potentatów wygląda ubogo.

Nieco słabiej wygląda pozycja europejskiego segmentu skuterowego. Te wymagające zdecydowanie mniej zaawansowanych technologii pojazdy mogą być z powodzeniem produkowane w Azji, do tego o wiele taniej. To właśnie dlatego skutery o pojemnościach 50cc praktycznie zniknęły z oferty japońskich koncernów, a nawet kultowi producenci z Europy, tacy jak Vespa, Piaggio, Peugeot czy też Lambretta muszą dwoić się i troić, aby wyróżnić się stylem i jakością na tle dopracowanych technicznie i przystępnych cenowo konkurentów z Chin i Tajwanu. Wystarczyło rzucić okiem na stoiska takich firm jak Kymco, Sym czy też Keeway – mnóstwo modeli, przestrzeń, rozmach. Widok na ulicach Mediolanu utwierdza jedynie w słuszności obserwacji z hal targowych – tajwańskie i chińskie skutery zaczynają tam dominować. Oznacza to niestety, że w najbliższych latach możemy spodziewać się więcej takich informacji jak ta o upadku Malagutti.

Jedynym polskim przedstawicielem na targach okazał się Romet. Obszerne stoisko mogło się podobać, choć szkoda, że zabrakło nowości w maszynach o wyższej pojemności. Dobre wyniki sprzedaży w Polsce zachęcają do szukania nowych odbiorców, miejmy nadzieję, że w Mediolanie uda się do nich dotrzeć.

Uwagę zwraca także rosnąca w siłę gałąź pojazdów zasilanych prądem elektrycznym. O ile jeszcze niedawno na stoiskach targowych wypatrzeć mogliśmy różnej maści prototypy i jednoślady od których biło na odległość prowizorką, teraz sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Wybór pojazdów jest oszałamiający. W ofercie są nie tylko skutery, ale także quady, łaziki, łodzie z napędem elektrycznym, a obok nich wszystko co potrzebne jest aby takie pojazdy budować, serwisować i eksploatować. Mamy tutaj na myśli silniki elektryczne, przekaźniki, kompletne układy zasilania, osprzęt, a nawet stacje ładujące. Na swojej konferencji prasowej KTM zauważył, że sporty motorowe, a w szczególności offroadowe obarczone są w wielu krajach niskim poziomem społecznej akceptacji. Głównie z uwagi na kwestie środowiskowe, przede wszystkim hałas. Odpowiedzią na to wyzwanie mogą być właśnie maszyny napędzane elektrycznie. A zatem już nie tylko jak najtańsza alternatywa dla spalinowej konkurencji i nudne dojazdy do pracy (o ile ta jest w zasięgu baterii). Od teraz pojazdy elektryczne mają się także kojarzyć z możliwością czerpania frajdy z jazdy w miejscach, gdzie dotychczas było to niemożliwe. Freeride E jest forpocztą tego sposobu myślenia.

EICMA to miejsce spotkań dostawców i odbiorców wszelkiej maści części oraz akcesoriów motocyklowych. Niezależnie od tego czy potrzebujesz zwykłą śrubkę, łańcuch, układ hamulcowy, czy potrzebujesz kogoś, kto przygotuje dla ciebie kompletny motocykl wyścigowy do startów w MotoGP – wszystko to znajdziesz w Mediolanie. To samo dotyczy odzieży. Od najtańszych t-shirtów z motocyklowym nadrukiem, aż po najbardziej zaawansowane kombinezony wyścigowe stosowane w MotoGP i WSBK. Ogromna ilość marek pokazanych w halach Fierra Milano w ogóle jeszcze nie pojawiła się w Polsce. Nie odkryjemy tajemnicy, że EICMA to impreza zdominowana przez lokalne marki – Dainese, Alpinestars, Airoh, Nolan, Suomy, TCX, Sidi, oraz wiele, wiele innych. Zabrakło tymczasem wielu marek niemieckich, amerykańskich, czy też skandynawskich. Dlatego też na imprezie nie zapoznacie się z produktami BKS, Joe Rocket, PSI, RS Taichi, Rukka czy też Modeka. Część producentów pokazała natomiast nowości, które mogą w Polsce spotkać się z dużym zainteresowaniem – najlepszym tego przykładem jest nowy kask Shoei Neotec, czyli szczękowiec z blendą. Niespodzianką był za to brak takich potęg oponiarskich jak Dunlop, Michelin czy też Pirelli. To ostatnie zdecydowało się na osobną konferencję prasową poza targami. Na osobne prezentacje zdecydowało się zresztą wiele firm, chcąc uniknąć chaosu, który jest nieodłącznym elementem w czasie imprez targowych we Włoszech. Tak postąpiło Ducati, Honda, Yamaha i wielu innych.

Niezależnie jednak od tego, czy mówimy o motocyklach, czy też mówimy o akcesoriach widać wyraźny spadek znaczenia rynku na starym kontynencie. Co gorsza marginalizacji rynku europejskiego winni są sami Europejczycy, a właściwie europejscy politycy. Bardzo wysokie podatki, wyśrubowane standardy środowiskowe oraz rozdrobnienie wymagań technicznych na poszczególne kraje członkowskie UE sprawia, że „dłubanina” z przygotowaniem produktów specjalnie dla jednego, małego kraju przestaje się po prostu opłacać. Na to wszystko nakłada się kryzys gospodarczy i spadek popytu. To nie wygląda dobrze, tym bardziej że na horyzoncie pojawiają się nowe potężne rynki motocyklowe  - Ameryka Południowa z Brazylią na czele, Indie oraz Chiny. To właśnie tam rozstrzygnie się w najbliższych latach „być albo nie być” dla wielu koncernów motoryzacyjnych.

Pozytywną rzeczą jest z pewnością urealnienie oferty wśród większości motocykli. Ślepy wyścig zbrojeń wydaje się być już wspomnieniem. Już nikt nie zmienia modeli sportowych co dwa lata. Producenci motocykli koncentrują się coraz mocniej na takich kwestiach jak niskie zużycie paliwa, przystępna cena, jak najwyższa funkcjonalność. Widać to w nowych modelach Hondy, w bardzo mocnym średnim segmencie Kawasaki, skuterach BMW albo takich modelach jak Nuda 900. Oczywiście modele flagowe ciągle będą wystawiane na środku stoisk, okładane hostessami i podświetlane halogenami, ale na stoisku Hondy widać było wyraźnie, że nowa CBR1000RR nie budziła nawet połowy takiego zainteresowania jak 3 razy słabsza od niej Integra.  

Targi potrwają do niedzieli. To największa targowa impreza motocyklowa w tym roku w Europie i jedna z największych na świecie. Na powierzchni 100 000 metrów kwadratowych prezentuje się ponad 1000 wystawców z całego świata. Organizatorzy spodziewają się 150 tysięcy gości z Włoch i całego świata, a to oznacza prawdziwe tłumy w trakcie trwania imprezy. Bilety dostępne są w cenie od 12 do 18 Euro. Więcej na temat tegorocznej edycji EICMA dowiecie się ze strony eicma.it.

Zobacz nowości na targach EICMA:

1199 Panigale 3asy Ride malowania BMW
Acerbis odziez tekstylna Airoh kaski 2012
Airoh Key Riders 2011 Akcesoria Givi
Althea Racing Suzuki GSXR 1000 i dziewczyny
Andreani stoisko targowe Aprilia na wystawie targi
Benelli stoisko targi Ben Spies Bike
Beta stoisko targi Bimota DB9
Bimota DB 5 R BMW G650GS Sertao
C650 BMW CBR1000RR 2012
DMD Vintage kaski motocyklowe Ducati 1199
Ducati 1199 Panigale Ducati Imola Shopping
Ducati Streetfighter targi Dziewczyna na motocyklu
Dziewczyna na Vespie Dziewczyna offroadowka Polini
Dziewczyna Yamaha Monster Dziewczyny Aras Style helikopter
Dziewczyny BMW targi Elektryczny Skuter
Gilera stoisko na targach Grupa Piaggio
GS1200 2012 GSX R 1000
Harley Davidson hostessa Harley Fit Shop
Honda NC700X Honda stoisko targi
Husqvarna Ego premiera Husqvarna Nuda dziewczyna
Husqvarna offroadowki Integra Honda 2012
JolliSport 1982 Kaski Caberg stoisko
Kaski motocyklowe Bell stoisko Kaski orzeszki Givi
Kaski orzeszki rozne malowania Kokpit C600 BMW
Kombinezony GMoto Koncept Huski e-go
Konferencja prasowa BMW targi Konferencja prasowa Suzuki targi
Ksiegarnia targi KTM Dakar Team
KTM Duke 690 KTM Shop targi
Lewis Hamilton kask Arai Mercedes AMG Ducati
Minibike Polini Modelka na HD
Motocykle Victory Motocykl Bimota targi
Motocykl Offroadowy Beta Motocykl Ossa dziewczyna
Motocykl Victory Motocykl wyscigowy Sherco
MotoGuzzi motocykl MotoGuzzi V7 targi
Motorex stoisko MV Agusta F3 red
Nolan stoisko targowe Nowe kaski Arai
Nowy Kask Shoei Neotec Oblezenie Panigale
Odziez offroadowa Scott Offroadowki fabryczne Husqvarny
Ofroadowka Bety Pirelli Diablo Corsa
Pirelli press conference Checa Cairoli Agostini Polaris Pro MRK 800
Quad Polaris R1 2012
Rizoma hostessa Romet EV2
Romet stoisko targowe SBK stoisko targi
Scarabeo dziewczyna Silnik S1000RR w przekroju
Skutery Kymco Skutery Peugeot elektryczne
Skutery Piaggio Skutery SYM dziewczyna Skutery Yamaha Skuter BMW dziewczyna
Skuter Polini dziewczyna Stoisko Airoh targi Stoisko BMW targi Stoisko DC AFAM
Stoisko Kawasaki targi Stoisko KTM targi Stoisko Kymco targi Stoisko Peugeot skutery
Stoisko Peugeot targi Stoisko Shoei targi Stoisko Triumpha Suomy wystawa na targach
Supermoto Benelli Suzuki Burgman 400 targi Yamaha VMax Zawodnicy KTM targi EICMA
Suzuki Van Van Marine TGB skutery TGB skuter dziewczyna The Morsus Akrapovic Custom
TMax 2012 Triumph stoisko targi Unibat Ducati Unibat stoisko
Vespa Super dziewczyna VFR1200 2012 Victory nowy model Wydechy Akrapovic
BMW skuter 650GT Czerwona Brutale 675 Freeride E Tadek Blazusiak Husqvarna Concept MOAB
KTM Freeride E MV Agusta F3 red na targach Speed Triple Nowy maxi skuter BMW
Presentation of Versys1000 Prezentacja Freeride E Brutale 675 Tiger Explorer 2012
Triumph Tiger Explorer 2012 Z lewej Freeride 350 Versys 1000 presentation Zolty Er6n
Aniol Aniol przy skuterze Aprilia stoisko Bridgestone
Ladna blondynka targi Lambretta Malossi skuter Modelka BMW
Modelka Ducati stoisko Modelka na panigale Motocykle fabryczne KTM Motocykl Simoncellego
Motocykl Stonera Schowek w NC700 Scott odziez tekstylna Stoisko TMa
Tloki i cylindry Triumph Scrambler malowanie baku Alvaro Bautista Suzuki Superbike
Versys 1000 Hostessa na targach motocyklowych KTM Stand Kaski Shoei
Prezentacja skutera BMW

strony: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16

NAS Analytics TAG

Komentarze 6
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG
Zobacz również

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    na górę