tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Baterie w elektrycznych pojazdach można wytwarzać ze śmieci, a dokładnie ze starych opon. Jak to działa?
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Baterie w elektrycznych pojazdach można wytwarzać ze śmieci, a dokładnie ze starych opon. Jak to działa?

Autor: Andrzej Sitek 2024.02.01, 10:49 Drukuj

Chilijski start-up przetwarza stare opony na komponenty do akumulatorów litowo-jonowych.

Start-up T-Phinte z siedzibą w Valparaíso chce przetwarzać zużyte stare opony na komponenty baterii, zmniejszając tym samym problem środowiskowy, który dotyczy całego świata. Opony mogą rozkładać się od 500 do 1000 lat, a każdego roku miliony z nich trafiają na wysypiska śmieci.

NAS Analytics TAG

Firma T-Phinte ujawniła swoje rozwiązanie, które może zmniejszyć globalny problem zużytych opon. Projekt wykorzystuje sadzę, produkt uboczny recyklingu opon, do produkcji grafitu wykorzystywanego w bateriach litowo-jonowych. Jak to działa?

W skład przeciętnej opony wchodzi 30 rodzajów gumy syntetycznej, 8 rodzajów gumy naturalnej, 8 gatunków sadzy technicznej, poliester, stal, krzemionka oraz 40 innych substancji chemicznych. Jak widać, jednym z głównych składników jest sadza będąca produktem ubocznym ropy naftowej i stosowana w produkcji ogumienia w celu zwiększenia jego trwałości i nadania koloru.

Rozwiązanie zastosowane przez T-Phinte umożliwia wychwycenie  sadzy, z której następnie można uzyskać węgiel grafitowy, a w kolejnym etapie wykorzystać jako surowiec do produkcji anod akumulatorów litowo-jonowych. T-Phinte twierdzi, że zweryfikowała grafit pozyskany z odpadów opon w ogniwach guzikowych i akumulatorach typu 18650, czyli używanych przez Teslę.

Warto przypomnieć, że w przemyśle grafit pozyskiwany jest w procesie wydobycia, co ma niekorzystny wpływ na środowisko. Jeśli grafit można pozyskać z opon pochodzących z recyklingu, zmniejsza się potrzeba drenowania zasobów naturalnych, a jednocześnie usuwa się ze środowiska element zanieczyszczający w postaci niezliczonych wysypisk odpadów gumowych, przede wszystkim opon.

Jednocześnie zapotrzebowanie na akumulatory litowo-jonowe rośnie wraz ze wzrostem popularności pojazdów elektrycznych. W związku z tym obserwujemy również zwiększone zapotrzebowanie na produkcję grafitu. Rozwiązanie zaproponowane przez T-Phinte może zaspokoić ten popyt, jednocześnie rozwiązując problem odpadów oponiarskich.

Jak wydajnym może być proces? Według projektu T-Phinte celem jest zaspokojenie 35 proc. zapotrzebowania na grafit poprzez recykling opon do 2035 roku. To bardzo ambitny plan, tym bardziej że mówimy przecież o chilijskim start-upie, projekcie będącym na obecnym etapie wciąż w powijakach.

Z drugiej strony, jeśli pojawią się poważni inwestorzy, a technologia T-Phinte zostanie w stu procentach sprawdzona i zweryfikowana, odpady oponiarskie mogą stać się tanim i właściwie nieskończonym surowcem do produkcji akumulatorów li-ion.

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG
Zobacz również

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę