BMW G650 Xchallenge - powiew świeżości

Autor: Beavis 2007.11.14, 11:27 19 Drukuj

Bawarska marka nareszcie zmierza w dobrą stronę, odcinając się od swoich konserwatywnych korzeni. Przyszedł czas na poważne zmiany - zwłaszcza w strefie offroadowej. Podwaliną do budowy wyczynowych motocykli terenowych był szalony projekt HP2. Teraz przyszedł czas na coś bardziej stonowanego, spokojnego i przede wszystkim dużo tańszego. Czy Xchallenge wywiązuje się ze swojego zadania?

Serce

Jednostka napędowa nowego BMW, to całkowicie nowy jednocylindrowiec o pojemności skokowej 652 ccm. Zasilany wtryskiem silnik na szczęście ma niewiele wspólnego z nudnym jednocylidrowcem o pojemności 650 montowanym wcześniej w motocyklach BMW, a także w Apriliach Pegaso 650.

Moc 53KMosiągana przy 7000obr/min oraz spory moment obrotowy na poziomie 60Nm przy 5250obr/min zapowiadają sporo wrażeń. Silnik pracuje bardzo kulturalnie, a jednocześnie jest bardziej dynamiczny, niż jego poprzednik o tej samej pojemności. Wysoka kultura pracy to ogromny plus w tego typu motocyklu. Przede wszystkim dlatego, iż rzadko duże jednocylindrowce można określić jako „kulturalne". Po drugie dlatego, że Xchallenge kierowany jest do zwykłego śmiertelnika, a nie wyczynowego zawodnika. Statystyczny Kowalski z pewnością bardziej doceni wysoką „jakość" dostarczanej mocy, niż wyżyłowane osiągi okupione hałasem, wibracjami i wąskim zakresem użytkowym.

To dobre wrażenie, jakie robi silnik ugruntowuje lekko i sprawnie działające sprzęgło oraz precyzyjna skrzynia biegów. Zastosowanie najnowszych technologii zaowocowało niską masą jednostki napędowej, co znajduje swoje odbicie w wadze pojazdu, a przez to jego zachowaniu w czasie jazdy. Cała jednostka napędowa jest niewiarygodnie kompaktowa, przez co silnik G650 łatwo pomylić z jednostkami o klasę pojemnościową mniejszymi.

Podwozie

Producent twierdzi, że G 650 Xchallenge można nazwać mniejszym bratem modelu HP2. Wyposażono go bowiem w 21 calowe koło z przodu i 18 calowe koło z tyłu, opony Metzeler Enduro3. Jakby tego było mało w katalogach reklamowych Xchallenge przedstawiany jest na fotografiach w trakcie bezpardonowej walki z muldami, piachem i błotem. Nie dajcie się jednak zwieść marketingowej papce. Aby tym sprzętem latać po hopach, lub w błocie trzeba być Christianem Pfeifferem albo Tadkiem Błażusiakiem. G650 Xchallenge pomimo swoich zalet jest jednak nieco zbyt krowiasty na zapuszczanie się w błoto. Ale o tym za chwilę.

Nie trzeba być jednak Błażusiakiem, aby cieszyć się tym, co BMW oferuje nam na co dzień. Motocykl posiada pojedyncze tarcze hamulcowe typu "wave" o średnicy 300 mm z przodu i 240 mm z tyłu. Dodajmy, że hamulce radzą sobie świetnie, a przy tym są wzorowo dozowalne i łatwe do wyczucia. Z przodu znajdziemy widelec USD firmy Marzochi. Z tyłu pracuje wyjątkowy, znany właśnie z HP2, centralny amortyzator pneumatyczny. Czy jest on lepszy od tradycyjnego? To kwestia mocno dyskusyjna. Generalnie rzecz biorąc zawieszenie motocykla sprawuje się świetnie, choć widać tutaj nakierowanie na uniwersalne wykorzystanie motocykla.

Skok przedniego i tylnego zawieszenia wynosi 270 mm. Xchallenge jest przez to wysoki. Świetna sprawa jeśli masz powyżej 185 cm wzrostu i planujesz jeździć po gruntowych drogach, płytkich kałużach, albo lekko zalanych wiosennymi roztopami łąkach. Jeśli jednak nie masz 185 cm wzrostu i jeśli nieopatrznie dałeś się namówić na wypad z kumplami jeżdżącymi na WR-kach na pobliski zabagniony poligon... to późniejsze pretensje miej tylko i wyłącznie do siebie.

Wrażenia

Jeżeli podejdziemy do Xchallenge z założeniem, że motocykl ten ma służyć nam do jazdy w terenie, to odpowiedź brzmi: nie! Duża jak na motocykl terenowy waga, silnik i skrzynia biegów o bardziej szosowej charakterystyce i wysoko umieszczone siedzenie sprawia, że sprzętem tym nie poszalejemy w terenie. Słaba zwrotność uniemożliwia szybkie przemykanie między drzewami. Skomplikowane tylne zawieszenie nie odpowiada terenowym wojażom, zaś jego ustawienie graniczy z cudem. Jest jednak jedno „ale" - ten motocykl nigdy nie miał służyć do wyczynowego śmigania w terenie!

Wystarczy popatrzeć na opony, by dowiedzieć się, że jest to motocykl uniwersalny, a gdy już sobie to uświadomimy wszystko staje się jasne. Waga nagle nie przeszkadza, bo na ubitych drogach i szosach jest niewyczuwalna. Silnik dużo lepiej pasuje do jazdy po zatłoczonych polskich miastach, a zawieszenie świetnie radzi sobie z naszymi dziurawymi drogami. W jednej chwili z terenowego beztalencia, nowe BMW staje się uniwersalnym majstersztykiem. Szybki wypad polnymi ścieżkami na ryby? A może dynamiczne śmignięcie na miasto? W każdej sytuacji Xchallenge spisuje się wyśmienicie. Do tego dodajmy imponującą jakość wykonania, przyjemny dla oka nowoczesny design, czy markowe podzespoły.

W kilku słowach

G650 Xchallenge to świetny sprzęt dla indywidualisty ceniącego sobie uniwersalność. Terenowo jest to motocykl ograniczony, jednak od pokonywania błotnych zasadzek będzie już niedługo inny produkt niemieckiej marki określany jako 450 Enduro. Prezentowany zaś przez nas model zapełnia dużą lukę motocykli klasy średniej w ofercie BMW. Ciekawy design, mocny silnik i przyjemne właściwości jezdne sprawiły, iż jako osoba kompletnie nie zainteresowana jazdą po szosach żałowałem, że nie miałem okazji dłużej poprzebywać z nową Bawarką. I najprzyjemniejsza informacja - cena 34 600 zł, która sprawi że na naszych drogach pojawi się coraz więcej motocykli z prestiżowym biało-niebieskim logo na boku.

Dane techniczne

Model BMW G 650 Xchallenge
Rok 2007
Silnik Chłodzony cieczą, jednocylindrowy, 4-suwowy, DOHC, 4 zawory na cylinder
Pojemność skokowa 652 ccm
Średnica x skok tłoka 100x 83mm
Stopień sprężania 11.5:1
Zasilanie Wtrysk paliwa
Zapłon / rozruch CDI /elektryczny
Moc maksymalna przy 53 KM (39 KW) przy 7000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy 60 Nm przy 5250 obr/min
Skrzynia biegów 5 biegowa
Sprzęgło Wielotarczowe, mokre
Końcowe przeniesienie napędu Łańcuch o-ring
Zawieszenie przód 45mm USD, widelec teleskopowy, skok 269mm
Zawieszenie tył Aluminiowy wahacz, amortyzator gazowy, skok 269mm
Hamulec przód Pojedyncza tarcza 300mm, zacisk dwutłoczkowy
Hamulec tył Pojedyncza tarcza 240mm, jednotłoczkowy zacisk
Opona przód 90/90-21
Opona tył 120/70-17
Wysokość siedzenia 930 mm
Masa własna 144 kg
Zbiornik paliwa 9.5 litra
Cena 34 600 PLN
Filmy

Pozostałe filmy:
Zdjęcia
bmw 650x challengebmw x 650 challenge
bmw 650 x challengebmw 650 x challenge freestyle
bmw 650 x challenge testbmw 650 x challenge offroad
bmw 650 x challenge poza miastembmw 650 x challenge w teren
bmw 650 x challenge endurobmw 650 Xchallenge w terenie
bmw 650 x challenge zjazdbmw 650 Xchallenge
bmw 650 x challenge jazdabmw 650 x challenge diana
bmw 650xchallengebmw 650 x challenge wydech
bmw 650 x challenge przodbmw 650 x challenge lampa przednia
bmw 650 x challenge amortyzator tylbmw 650 x challenge siedzisko
bmw 650 x challenge hamulcebmw 650 x challenge zacisk hamulca
bmw 650 x challenge lampa tylbmw 650 x challenge tablica wskaznikow
bmw 650 x challenge zbiornikbmw 650 x challenge tyl
bmw 650 x challenge schowek pod siedzeniembmw 650 x challenge amortyzator
Komentarze 13
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Nasi fani komentowali
na górę