Aprilia Tuareg 660. Opis, wra¿enia i zdjêcia z premiery w salonie Moto Gusto w Chorzowie
Przyznam szczerze, że gdy dotarła do mnie informacja o zaprezentowaniu przez firmę Aprilia najnowszego modelu motocykla podczas tegorocznych targów EICMA, byłem naprawdę mocno zdziwiony: - "Co? Aprilia Tuareg 660? Motocykl typu Adventure ze stajni z Noale??". Moje zdziwienie wynikało z dwóch powodów. Po pierwsze Aprilia niejako przyzwyczaiła nas do tego, że z roku na rok produkuje coraz lżejsze motocykle, których cechą charakterystyczną są niewątpliwie wysokie osiągi. Po drugie, chyba nikt z nas na początku nowego sezonu motocyklowego nie przypuszczał, że z końcem obecnego roku i na początku 2022 zrobi się tak strasznie ciasno w segmencie motocykli turystycznych: - "Kurczę ten model jest fajny!... O! Ten też mi się podoba! A ten prowadzi się re-we-la-cy-jnie!". Tyle propozycji, że nie wiadomo na który się zdecydować (oczywiście przyszłościowo, ponieważ od niedawna zacząłem interesować się motocyklami turystycznymi). Jednak uważam, że im więcej różnych modeli motocykli, tym lepiej. Każdy z nas jest inny i każdy szuka odpowiedniej opcji dla siebie. Najbardziej nienawidzę, gdy ktoś mówi: "Ten motocykl jest zły". - zdecydowanie powinno to brzmieć: "On po prostu nie jest w twoim guście i preferencjach. Gdzieś na ziemi jest motocyklista dla którego ten motocykl będzie idealnym wyborem". Niech każdy jeździ tym co mu się podoba. To takie proste…
Wczoraj odbyła się kolejna gala mieszanych sztuk walki - KSW 65. Legenda federacji MMA Mamed Khalidov przegrał walkę w wyniku ciężkiego nokautu z rąk Roberto Soldicia. Niestety, wielcy mistrzowie i ikony tego sportu nie młodnieją, a ich miejsca powoli zajmują nowi, młodzi i utalentowani zawodnicy. I o ile w MMA włodarze różnych federacji często mają problem, by stworzyć interesujące dla widzów pojedynki i kartę walk na wysokim poziomie, o tyle w branży motocyklowej da się zauważyć prawdziwy urodzaj nowych, obiecujących, godnych zainteresowania "zawodników". W wadze ciężkiej mamy: BMW GS 1250, KTM’a 1290 Super Adventure, Honde Africe Twin 1100, Ducati Multistradę V4, Triumpha Tiger’a 1200. - "Jeśli Harley - Davidson był w stanie skonstruować Pan Americe 1250 i 1250 Special, to naprawdę jest grubo!". To jednak nie koniec. Waga półciężka: KTM 890 Adventure, Triumph Tiger 900, jakiś czas temu zaprezentowana została Husqvarna Norden 901, a dosłownie kilkanaście dni temu Ducati zapowiedziało model Desert X o pojemności 937 cm3. - "Powietrza! Dajcie powietrza, nie mogę oddychać! Taki tłok! 😉". Aprilia postanowiła powiększyć rodzinę sześćsetek i stworzyć motocykl, który stanie w szranki z Yamahą Tenere 700. - "Waga średnia ma godnych reprezentantów! 😉". Do Aprilii RS 660 i Tuono 660 dołącza Tuareg 660.
Sercem Tuarega jest dwucylindrowy silnik o pojemności 659 cm3 i mocy 80 KM. Maksymalny moment obrotowy wynosi 70 Nm i jest dostępny od 6,500 tyś obrotów. Motocykl zalany płynami, gotowy do jazdy waży 204 kg. Kiedy oglądałem go na pierwszych zdjęciach, nie przykuł specjalnie mojej uwagi: - "Jakiś taki… skromny! Saute!". Jednak gdy zaczęły pojawiać się w internecie filmiki z recenzjami tego modelu i gdy wreszcie mogłem zobaczyć go wczoraj na żywo podczas premiery, przekonał mnie do siebie. Konstruktorom z Aprilii zależało na tym, by siłą Tuarega była jego waga i rozmiar. Pozbycie się wszystkich zbędnych, ograniczających go elementów sprawiło, że Tuareg to rasowy funkcjonalny jednoślad. Dział marketingu Aprilii mówi tak: - "Motocykl łączy w sobie cechy motocykla Adventure’owego, Off Road’owego a także Szosowego". Zawsze mam problem z produktami, które w reklamach są przedstawiane jako "kompleksowe" i działają "na wszystko": suplementy diety, lekarstwa, etc., bowiem często jest tak że po prostu nie spełniają one pokładanych w nich nadziei, bo wiadomo że "jak coś jest do wszystkiego to jest tak naprawdę do niczego". Z Aprilią Tuareg 660 ma być inaczej. Motocykl posiada wąską linię i bardzo smukły tył. Sam środek motocykla i kanapa (która została zamontowana na wysokości 860 mm) w pewnym stopniu przypominają te, które montuje się w motocyklach Enduro. Zbiornik paliwa mieści 18 l benzyny, co pozwala na przejechanie 450 km na jednym tankowaniu (obszar pobierania paliwa zlokalizowany jest pod kanapą!). Kierownica Tuarega jest wysoka i szeroka, co z pewnością przełoży się na jeszcze lepsze prowadzenie i wyczucie motocykla. Grafika i logotyp nawiązują do modelu z 1988 r - Tuareg 600 Wind (w wersji kolorystycznej Indaco Tagelmust). Rama Tuarega to konstrukcja z rur stalowych i odlewanych płaskowników, rama pomocnicza została przyspawana do ramy głównej po to, aby osiągnąć bardzo wytrzymałą konstrukcję. (Motocykl udźwignie do 210 kg). Więc na nic zdadzą się w tym przypadku prośby do swojej drugiej połówki, by przed wyjazdem w podróż "zostawiła te wszystkie kosmetyki i może chociaż 1/10 ciuchów w domu 😉".
Silnik motocykla został zamontowany do ramy w 6 punktach, co sprawia, że jest on elementem wzmacniającym i wspomagającym ramę. Aprilia Tuareg 660 posiada oświetlenie LED, gumowe wkładki podnóżków, a także możliwość podniesienia wyżej pod palce u stopy dźwigni hamulca tylnego. Koła szprychowe (przód - 21 cali, tył - 18 cali), opony kostkowe, bezdętkowe - Pirelli Scorpion Rally STR (przód - 90/90, tył - 150/70). Tego typu wyposażenie to w zasadzie już standard w motocyklach marek Premium. Zawieszenie Tuarega to zasługa firmy Kayaba i jest w pełni regulowane zarówno z przodu jak i z tyłu. Skok kół wynosi 240 mm. Dwuramienny wahacz aluminiowy mocowany jest jednocześnie w ramie i w silniku. Układ hamulcowy to oczywiście Brembo (przód - 2 tarcze 300 mm i dwutłoczkowe zaciski, tył - 1 tarcza 260 mm i zacisk jednotłoczkowy). Przeniesienie napędu za pomocą łańcucha.
Aprilia Tuareg 660 posiada cztery tryby jazdy: Urban, Explore, Offroad i Individual, ABS, czterostopniową kontrolę trakcji, system kontrolujący siłę hamowania silnikiem, tempomat, qucikshifter i downshifter. Kolorowy 5 calowy wyświetlacz TFT jest czytelny i nie odstrasza ilością wyświetlanych informacji. Dostępna jest również multimedialna platforma Aprilia MIA, dzięki której możemy połączyć motocykl ze swoim Smartfonem. Cena wyjściowa Aprilii Tuareg 660 to 55 tysięcy złotych. Aprilia oferuje również dodatkowe akcesoria do motocykla, jak również motocyklową odzież, sygnowaną grafiką Tuareg.
Na moje wrażenia z samej jazdy będziecie musieli jeszcze trochę poczekać (Do wiosny już niedaleko 😉). Michał "Brzoza" Brzozowski z Motovoyager’a, który był gościem specjalnym podczas wczorajszej premiery w centrum motocyklowym Moto Gusto, wypowiadał się bardzo pochlebnie na temat Aprilii Tuareg 660: - "Motocykl ma wiele plusów, a zaskakująco mało minusów". Michał był jedną z trzech osób w Polsce, które miały już możliwość przetestować najnowsze dzieło Aprilii. To co mnie osobiście nurtuje najbardziej w Aprilii Tuareg 660 to to, czy rzeczywiście jest to motocykl tak bardzo uniwersalny i czy jazda na nim turystycznie, offroad’owo i szosowo w prostym równaniu da nam liczbę równą 3 (1+1+1). Waga, konstrukcja, standardowe wyposażenie i design już na samym początku są mocnym punktem Tuarega, a trzeba zaznaczyć, że oczekiwania co do niego są naprawdę duże. Już po wczorajszej premierze kilka osób napisało do mnie w mediach społecznościowych z prośbą o przesłanie fotek i o to, żebym podzielił się z nimi ogólnymi, pierwszymi wrażeniami.
Lista motocykli, które chciałbym przetestować w 2022 r. wydłuża się, a do Husqvarny Norden 901 mocnym uderzeniem dołącza Aprilia Tuareg 660 😉.
Na koniec słowo o samym centrum motocyklowym Moto Gusto. Centrum, bo "Salon motocyklowy" byłby w tym przypadku sporym niedopowiedzeniem. Moto Gusto to najnowsze centrum motocyklowe z lokalizacją na Śląsku, a dokładnie w Chorzowie przy ul. Katowickiej 118. W ofercie Moto Gusto miłośnicy włoskiej motoryzacji znajdą nie jedną, a kilka motocyklowych marek m.in. Aprilia, Moto Guzzi, Piaggio, Vespa i Malaguti. Do tego grona dołączają elektryczne modele - motocykle, skutery i mini bike takich firm jak: Horwin, Tromox, Surron. Moto Gusto to 1000 m2 uciechy dla oka i zachęty do sprawienia sobie jakiegoś fajnego prezentu. Kompleksowa oferta salonu obejmuje sprzedaż, serwis, finansowanie, ubezpieczenia oraz wynajem jednośladów. Wróżę Moto Gusto duży sukces ze względu na to ile serca, profesjonalizmu, ale też zwykłego "ludzkiego" podejścia (a może nawet włoskiej mentalności) wkładają w to miejsce 😉.
Aprilia Tuareg 660 - Dane techniczne:
Silnik:Rzędowy, dwucylindrowy, czterosuwowy, chłodzony cieczą. |
Średnica i skok: 81 x 63.93 mm |
Pojemność silnika:659 cm3 |
Stopień sprężania:13.5:1 |
Maksymalna moc:80 KM/9 250 rpm |
Maksymalny moment obrotowy:70 Nm/6 500 rpm |
Skrzynia biegów: 6-biegowa |
Napęd:Łańcuch |
Podwozie:Rama z rur stalowych i wbudowana rama pomocnicza. |
Przednie zawieszenie:W pełni regulowany widelec upside-down Kayaba Ø43 mm ze sprężyną kontrującą. Skok koła: 240 mm |
Tylne zawieszenie:Wahacz aluminiowy. W pełni regulowany amortyzator monoshock Kayaba. Skok koła 240 mm |
Przedni hamulec:Pływające, dwie tarcze o średnicy 300 mm, zaciski pływające Brembo, dwutłoczkowe (Ø30/32 mm). |
Tylny hamulec: Tarcza o średnicy 260 mm; Jednotłoczkowy zacisk Brembo (Ø34 mm). |
ABS: Tak |
Koła:Szprychowe, przód: 2.15"X21" | tył: 4.25"X18" |
Opony:Bezdętkowe, przód: 90/90-21 | tył: 150/70 R 18 |
Rozstaw osi:1 525 mm |
Długość:2 220mm |
Szerokość:965 mm |
Wysokość kanapy:860 mm |
Kąt główki ramy:26,7° |
Wyprzedzenie koła: 113,3 mm |
Masa własna: 204 kg |
Pojemność baku: 18 l |
Zgodność emisji: Euro 5 |
Zużycie: (cykl WMTC) 4.0 l/100km |
Emisje CO2: 99 g/km |
Systemy elektroniczne:kontrola trakcji, siła hamowania silnikiem, mapa silnika, tempomat, 4 tryby jazdy. |
Komentarze 1
Poka¿ wszystkie komentarzekupi³em Aprilia Tureg 660 w Liberty Motors Wroc³aw 5.05.2022. Po 48h motocykl przesta³ odpalaæ. Dealer od 10 dni nie chce przyj±æ go z powrotem pomimo odst±pienia od umowy kupna ze wzglêdu na wady...
Odpowiedz