Anglicy testuj± nowy asfalt o w³a¶ciwo¶ciach przeciwstarzeniowych. Porównuj± go do… kosmetyku o tej samej funkcji
Highways England, czyli odpowiednik naszego GDDKiA, rozpoczyna testowanie nowego materiału do nawierzchni drogowych, o którym mówi się, że przedłuża żywotność dróg - i porównuje się go do "kremu przeciw starzeniu się".
Szacuje się, że autostrady i drogi klasy A w Wielkiej Brytanii wymagają wymiany nawierzchni co 10-12 lat z powodu połączonego efektu dużego natężenia ruchu drogowego z działaniem żywiołów natury - powodującymi przyspieszone pogarszanie stanu nawierzchni i pękanie.
Po przeprowadzeniu testów laboratoryjnych, Highways England znalazło innowacyjną mieszankę materiałów, która ma utrzymać nasze drogi w dobrym stanie, bez potrzeby "liftingu".
Nowy bitum o nazwie Styrelf Long Life, ma cechy, dzięki którym wolniej się utlenia i jest znacznie bardziej odporny na działanie czynników atmosferycznych. Oznacza to, że dłużej zachowuje elastyczność nawierzchni i zapobiega powstawaniu pęknięć.
Specjalny środek jest obecnie testowany w Northamptonshire, w pobliżu Silverstone, gdzie za jego pomocą odnowiono ruchliwą część drogi A43. Angielscy drogowcy mają nadzieję, że trwalsze nawierzchnie przyczynią się do zmniejszenia liczby robót drogowych, co będzie korzystne dla wszystkich użytkowników, a także dla środowiska.
Szacuje się, że odnowienie kilometra jednopasmowej jezdni metodą klasyczną oznacza emisję do 26,5 tony dwutlenku węgla w związku z samym położeniem asfaltu, zatem poprawa trwałości nawierzchni drogowych może mieć spore znaczenie dla ochrony środowiska, a także wyeliminuje konieczność dwukrotnego odnawiania nawierzchni w perspektywie 60 lat.
- To, co mamy w tym przypadku, to zasadniczo krem przeciwstarzeniowy dla dróg - tak jak produkty kosmetyczne zostały zaprojektowane po to, aby zmniejszyć i zapobiegać drobnym zmarszczkom i efektowi ogólnego starzenia się skóry, tak nowy bitum testowany na A43 będzie chronił nawierzchnię drogi - wyjaśnia Brian Kent, dyrektor techniczny w Tarmac odpowiedzialnej za realizację projektu.
Przed przetestowaniem Styrelf Long Life na odcinku A43, nowy bitum został z powodzeniem użyty na testowych odcinkach dróg w Niemczech i Holandii. W Anglii eksperci zmierzą teraz skuteczność materiału w stosunku do równoważnego odcinka kontrolnego z klasyczną nawierzchnią asfaltową położoną w tym samym czasie na A43. I bardzo pięknie, ale czas chyba na obowiązkowe pytanie: kiedy u nas?
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze