AOW w decybelach. Ruszyły badania hałasu
Hałas generowany przez Autostradową Obwodnicę Wrocławia dręczy mieszkańców wielu osiedli, i wreszcie ktoś postanowił przekuć skargi w konkretne działania. Na początku lipca ruszyły kompleksowe pomiary poziomu hałasu wzdłuż AOW, które potrwają do końca miesiąca.
To efekt zaangażowania radnych Roberta Suligowskiego i Sławomira Czerwińskiego oraz nacisków Komitetu Społecznego "Stop Hałasowi we Wrocławiu". Gmina Wrocław zdecydowała się sfinansować badania klimatu akustycznego, realizowane przez firmę KFB Acoustics. Dzięki temu będziemy znać prawdziwe wyniki, a nie tylko szacunkowe dane z mapy akustycznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego, wykorzystywanej dotychczas przez GDDKiA.
Pomiary obejmują dziewięć punktów, wybranych spośród dwunastu zgłoszonych przez mieszkańców. Na najwyższych kondygnacjach budynków i na balkonach zwróconych w stronę jezdni A8 pojawią się czujniki, działające bez przerwy przez dwadzieścia cztery godziny. Każde dudnienie, wynikające z pracy dylatacji, każdy świst opon i ryki ciężarówek, osóbowek i motocykli w nocy zostaną zarejestrowane. Już pierwsze dane z Kuźnik pozwolą na projektowanie dalszych działań mających ograniczyć uciążliwy hałas - jak zapewnia Sławomir Czerwiński, radny Rady Miejskiej Wrocławia.
Codzienny huk to problem, dotykający - według Komitetu Społecznego - około pięćdziesięciu do sześćdziesięciu tysięcy mieszkańców. Osiedla najbardziej narażone to Muchobór Wielki, Nowy Dwór, Kuźniki, Maślice, Lipa Piotrowska, Osobowice-Rędzin oraz Widawa. Wiatr potęguje doznania, przenosząc dźwięk głęboko w miasto, a nocne wyścigi samochodów i motocykli potrafią skutecznie zakłócić nocny wypoczynek mieszkańców.
Kolejny etap to analiza wyników pomiarów. Jeśli przekroczone zostaną dopuszczalne normy, pojawi się możliwość montażu nowych ekranów akustycznych oraz nasadzeń zieleni w pasie drogowym. Już we wrześniu tematem hałasu zajmie się Komisja Ochrony Środowiska, Klimatu i Zrównoważonego Rozwoju, a jeszcze w 2025 roku ruszą pierwsze nasadzenia, we współpracy z GDDKiA. Warto równiez dodać, że z początkiem 2026 roku zacznie działać system odcinkowego pomiaru prędkości autostrady od węzła Wrocław-Lotnisko w kierunku Warszawy. Rozciągnie się na 8,5 km, a maksymalna dozwolona prędkość zostanie ograniczona i wyniesie 120 km/h.


Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze