Yamaha testowa³a now± skrzyniê biegów w Brnie
Yamaha zakończyła dwudniowe prywatne testy na torze w Brnie. W ich trakcie sprawdzonych miało być kilka istotnych modyfikacji, w tym zapowiadana od jakiegoś czasu nowa skrzynia biegów. Szef zespołu Yamaha Racing Lin Jarvis przyznał, że istnieje możliwość testów tego rozwiązania, ale nie ma co do tego pewności.
Jako, że testy Yamahy były prywatne i nie zaproszono na nie oficjalnie mediów, weryfikacja tego co zdziałali Rossi i Lorenzo byłoby bardzo trudne. Na szczęście na torze była grupa fanów Rossiego, w tym Pavel prowadzący stronę http://www.rossi-yamaha.cz, który nie tylko upublicznił zapis wideo z testów, ale także przedstawił dowody na to, że Yamaha rzeczywiście testowała nową skrzynię - i co najważniejsze - że jest ona dużo szybsza od konwencjonalnej.
Dzięki analizie dźwięku generowanego w czasie przyspieszenia przez silniki Yamahy, udało się obliczyć, że zmiana biegu w nowej skrzyni trwa zaledwie 0,016 sekundy. To znacząca poprawa, bo klasyczna skrzynia potrzebowała na to aż 0,038 sekundy. Z pewnością ten bardzo dobry wynik da się jeszcze poprawić, bo w Hondzie zmiana przełożenia zajmuje tylko 0,009 sekundy.
W szybkich zmianach biegu, nie chodzi jednak o wyłącznie o czas zmiany przełożenia. Chodzi także o zachowanie stabilności motocykla. Im krótsza jest przerwa pomiędzy "odłączeniem" mocy, a jej ponownym "załączaniem", tym mniejsze ryzyko bujania się motocykla na wyjściach z zakrętów.
W trakcie testu Lorenzo przejechał pierwszego dnia 41, a Rossi 34 okrążenia. Drugiego dnia obaj zawodnicy przejechali odpowiednio 71 i 47 kółek. Najlepszy czas (to oczywiście nieoficjalne wyniki zarejestrowane stoperem fanów obok toru) wykręcił drugiego dnia Rossi i wynosił on 1:56,6.
Wideo: rossi-yamaha.cz
Komentarze 3
Poka¿ wszystkie komentarzeZdzichu pamiêtaj tylko jak bêdziesz sk³ada³ CV na mechanika to ¿eby¶ wpisa³ ¿e znasz polski na poziomie podstawowym ¿eby potem nie by³o rozczarowañ. :D Widzia³em kiedy¶ kierowcê klasy Supersport to...
Odpowiedzim placa za szybkosc, a nie dbanie o skrzynie, ona i tak dlugo nie pojezdzi. ja o swoja skrzynie dbam zeby nie byla pozniej podrutowana to robie z miedzygazem
OdpowiedzMam pytanie do redakcji ;) Dlaczego zawodnicy klasy MotoGP nie stosuj± przegazówek podczas redukcji biegu? My¶lê, ¿e robi to za nich elektronika, ale czy kto¶ wie na jakiej zasadzie to dzia³a? Byæ ...
Odpowiedznie robia przegazowki, bo to jest bez sensu i zabiera za duzo czasu. o ile zmiany w gore jedzie sie z maneta odkrecona w opor, a "odpusty" zalatwia klikszifter, o tyle przy redukcji po prostu przegazowa to strata niezwykle cennego czasu. Wsluchaj sie w prace silnika w trakcie jazdy moturcykli w MotoGP - nawet, gdyby robila to elektronika, przeciez slychac by bylo wzrost obrotow. Przegazowki to dobre sa dla panow w krotkich spodenkach i t-shirtach scigajacych sie po miescie na 10 letnich podrutowanych sportach. Redukcja nastepuje jednoczenise z hamowaniem przeciez, aby przyspieszanie rozpoczac juz na optymalnym biegu, a nie redukowac dopiero wtedy, gdy trzeba juz przyspieszac. Przegazowka miala sluzyc zachowaniu stabilnosci motocykla przy redukcji. A o to dbaja obecnie sprzegla antyhoppingowe i nne pierdy.
Odpowiedz"Przegazowki to dobre sa dla panow w krotkich spodenkach i t-shirtach scigajacych sie po miescie na 10 letnich podrutowanych sportach." --> Tak my¶lisz? A co powiesz na to, ¿e je¿d¿ê pó¼n± jesieni±/wczesn± zim± przy temperaturach bliskich 0 a nie raz nawet poni¿ej zera.... Bez przegazówki po prostu ty³ tañczy, a nie mam sprzêg³a antyhoppingowego, poniewa¿ po prostu mój motocykl go nie ma (je¿d¿ê na nakedzie, nie na sporcie)... Po drugie co powiesz na to, ¿e w klasie Moto2 wiêkszo¶æ zawodników robi przegazówki mimo to, ¿e maj± sprzêg³o antyhoppingowe... Przypatrz siê nastêpnym razem co robi± zawodnicy Moto2 podczas redukcji biegów, a zobaczysz ¿e robi± przegazówki... Szczególnie widaæ to w przypadku "Taki" Nakagamiego ;)
Odpowiedzpo czê¶ci Zdzichu masz racjê i w MotoGP jest tyle elektroniki i tak zaawansowane skrzynie biegów, ¿e nie potrzebne im to. Ale w s³abszych klasach na pewno wystêpuj± przegazówki i tak jak poprzednik siê pyta³ s± do tego specjalne uk³ady podobne do quickshifterów. Przyk³ad takiego uk³adu to CABS Auto Throttle Blipper http://www.youtube.com/watch?v=VF2FNfAzwdc zasada dzia³ania jest do¶æ prosta, w momencie zaci¶niêcia sprzêg³a s± lekko zwiêkszane obroty na krótk± chwilê i mo¿na zmieniæ bieg w dó³. S± te¿ uk³ady zapewniaj±ce pe³ny quickshifter tak w górê jak i w dó³ bez sprzêg³a http://www.youtube.com/watch?v=_z3W2RuSCMw
Odpowiedz