tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Romet T-1, zwany Komarem 2370 - polski dwuosobowy motorower. Opis, historia, dane techniczne
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Romet T-1, zwany Komarem 2370 - polski dwuosobowy motorower. Opis, historia, dane techniczne

Autor: Tomasz Szczerbicki 2021.05.20, 13:01 1 Drukuj

Na przełomie lat 1974 - 1975 roku, w zakładach w Bydgoszczy uruchomiono produkcję dwuosobowego motoroweru Romet 50 T-1 (2370) i Romet 50 TS-1 (2375). Był to duży przełom w gamie polskich motorowerów - pojazd był dwuosobowy i wyglądał jak mały motocykl. Mimo znacznej różnicy w pojemności silnika, nowy Romet stał się poważnym konkurentem motocykla WSK 125. Zaletami motoroweru była: niższa cena, uproszczona rejestracja i niewymagane coroczne badania techniczne oraz możliwość legalnego poruszania się nim bez prawa jazdy.

Model 50 T-1 (w początkowym okresie zwany także Komarem 2370) powstał w oparciu o podzespoły Komara, oczywiście odpowiednio zmodyfikowane (wzmocnione). Do jego napędu zastosowano nowy, mocniejszy, trzybiegowy silnik 019. Na bazie tego modelu powstał także model usportowiony - Romet 50 TS-1 (turystyczno-sportowy), oznaczany też czasami komarowskim symbolem 2375. Wersja TS-1 różniła się od T-1: wysoko umieszczonym układem wydechu, krótkim i wysoko umieszczonym przednim błotnikiem, a także niską kierownicą o sportowym kształcie. Produkcja modelu TS-1 była niewielka i krótka.

NAS Analytics TAG

Romet 50 T-1 miał (według danych fabrycznych): silnik typu 019, dwusuwowy z przepłukiwaniem zwrotnym, jednocylindrowy, chłodzony powietrzem, średnica cylindra 38 mm, skok tłoka 44 mm, pojemność skokowa 49,8 cm³. stopień sprężania 8, moc maksymalna 2,5 KM przy 5200 obr/min, gaźnik GM13F, rozrusznik nożny (kopniak), sprzęgło korkowe trzytarczowe, trzyprzekładniową skrzynię biegów (zmiana biegów nożna), przeniesienie napędu oczywiście łańcuchem, przednie i tylne zawieszenie teleskopowe (z tyłu wahacz), siodło kanapowe dwuosobowe, koła 19-calowe. Waga pierwszego dwuosobowego motoroweru Romet wzrosła do 63 kg, a udźwig maksymalny wzrósł do 150 kg. Prędkość maksymalną regulowało prawo, a nie możliwości technicznie pojazdu, w przypadku motorowerów ciągle obowiązywało 40 km/h. Osiągniecie dokładnie tej wartości regulowano przełożeniami układzie przeniesienia napędu. Według danych fabrycznych wzrosło też spalanie do ok. 2,8 l/100 km.

Kilka lat po pojawieniu się na rynku Rometa 50 T-1, w gamie produktów bydgoskiej fabryki pojawił się Romet 50 T-3. Od protoplasty tej serii, czyli T-1, różnił się tylko zastosowaniem mniejszych kół o średnicy 17 cali i kierownicy innego i kształtu.

Nowości z bydgoskiej fabryki - Romet 50 T-1 i Romet 50 TS-1

Jednymi z najnowszych, znajdujących się w sprzedaży na naszym rynku, motorowerów są modele Romet 50 T-1 oraz 50 TS-1. Symbolika oznaczeń jest następująca: 50 - oznacza pojemność skokową silnika, T - model turystyczny, TS - model turystyczno-sportowy, a 1 - pierwsza odmiana tego typu pojazdu.


historia motocykli w wojsku

Motorowery w PRL – rzecz o motoryzacji i nie tylko...

Przedwojenna historia to krajowe „setki”, które były ówczesnymi motorowerami. Pamiętne marki: SHL, Podkowa, Niemen, Perkun, Wul-Gum oraz spora gama pojazdów zagranicznych. Powojenna historia motorowerów rozpoczęła się zaś w 1956 roku od modeli Ryś i Żak. Niedługo po nich pojawiły się pierwsze Komary. W kolejnych latach to właśnie motorowery były najliczniej produkowanymi pojazdami silnikowymi w naszym kraju. Każdego roku na rynek trafiało ich 150–200 tysięcy. Krajową produkcję wspierał import między innymi takich marek jak Simson czy Jawa.

O TYM WŁAŚNIE JEST TA KSIĄŻKA "MOTOROWERY W PRL" »

Fabryka PREDOM-ROMET z Bydgoszczy pragnąc zaspokoić coraz to większe wymagania krajowych odbiorców, jakimi w większości nadal jest młodzież, w dość krótkim czasie opracowała całkowicie dokumentację i przystąpiła do masowej produkcji, zupełnie nowych, usportowionych i bardzo estetycznie wykończonych motorowerów. Zerwano więc z dotychczasową tradycją i skonstruowano siodło kanapowe dla dwóch osób. Można to było osiągnąć zmieniając całkowicie konstrukcję ramy. Nowa, znacznie mocniejsza rama wykonana jest z elementów rurowych i tłoczonych. Zmieniono także silnik na typ 019, który ma nie zmienioną pojemność skokową 49,8 cm³, ale w którym podwyższono stopień sprężania do 8, co pozwoliło na osiągnięcie mocy 2,5 KM.

Silnik ten połączony jest z trójprzełożeniową skrzynką biegów. Sprzęgło to sprawdzona już w poprzednich modelach konstrukcja wielotarczowego elementu ciernego pracującego w oleju. Cylinder silnika posiada skośne, nie stosowane dotąd ożebrowanie, a rura wydechowa w modelu 50 T-1 jest klasycznie przebiegającą konstrukcją pod prawym podnóżkiem kierowcy, natomiast w modelu 50 TS-1 uniesiona jest ona znacznie wyżej nadając motorowerowi sportową sylwetkę. (…) Zawieszenie przednie motorowerów to widelec teleskopowy, koło tylne zawieszono na wahaczu i amortyzatorach teleskopowych z odsłoniętą sprężyną. Tak jak w modelu Komar Sport hamulec nożny i rozrusznik nożny oddzielono od siebie upodabniając motorower do motocykla. Zastosowano również większy, bo 9-litrowy zbiornik paliwa, pozwalający na przejechanie jednorazowo ok. 400 - 450 km. Dla zwiększenia estetyki, z którą na ogół dotychczas mniej się liczono, motorowery produkowane są w jaskrawych lecz przyjemnych dla oka kolorach oraz posiadają chromowane: błotniki, obręcze kół, kierownice i amortyzatory. Romet 50 T-1, jako model turystyczny, wyposażony jest w niewielki (do 5 kg obciążenia) bagażnik, na pewno ułatwiający turystyczne wycieczki. Pod siedzeniem kanapowym znaleziono również miejsce dla dwóch podręcznych skrzyneczek. Kierownica stosowana w tym modelu pochodzi od motoroweru Komar.

Romet 50 TS-1 to model przystosowany niejako do wycieczek w terenie. Skrócono tu długość przedniego błotnika i uniesiono go do góry nadając mu wygląd motocykla przystosowanego do motocrossu. Krótsza (550 mm) kierownica zapewnia kierowcy tego pojazdu swobodniejsze manewrowanie w terenie. Motorowery te są do nabycia tylko za gotówkę i kosztują: 6500 zł i 6600 zł.

"Motor" nr 22/1975

Tomasz Szczerbicki
Dziennikarz i autor książek: tomasz-szczerbicki.pl

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 0
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górê