Romet T-1, zwany Komarem 2370 - polski dwuosobowy motorower. Opis, historia, dane techniczne
Na przełomie lat 1974 - 1975 roku, w zakładach w Bydgoszczy uruchomiono produkcję dwuosobowego motoroweru Romet 50 T-1 (2370) i Romet 50 TS-1 (2375). Był to duży przełom w gamie polskich motorowerów - pojazd był dwuosobowy i wyglądał jak mały motocykl. Mimo znacznej różnicy w pojemności silnika, nowy Romet stał się poważnym konkurentem motocykla WSK 125. Zaletami motoroweru była: niższa cena, uproszczona rejestracja i niewymagane coroczne badania techniczne oraz możliwość legalnego poruszania się nim bez prawa jazdy.
Model 50 T-1 (w początkowym okresie zwany także Komarem 2370) powstał w oparciu o podzespoły Komara, oczywiście odpowiednio zmodyfikowane (wzmocnione). Do jego napędu zastosowano nowy, mocniejszy, trzybiegowy silnik 019. Na bazie tego modelu powstał także model usportowiony - Romet 50 TS-1 (turystyczno-sportowy), oznaczany też czasami komarowskim symbolem 2375. Wersja TS-1 różniła się od T-1: wysoko umieszczonym układem wydechu, krótkim i wysoko umieszczonym przednim błotnikiem, a także niską kierownicą o sportowym kształcie. Produkcja modelu TS-1 była niewielka i krótka.
Romet 50 T-1 miał (według danych fabrycznych): silnik typu 019, dwusuwowy z przepłukiwaniem zwrotnym, jednocylindrowy, chłodzony powietrzem, średnica cylindra 38 mm, skok tłoka 44 mm, pojemność skokowa 49,8 cm³. stopień sprężania 8, moc maksymalna 2,5 KM przy 5200 obr/min, gaźnik GM13F, rozrusznik nożny (kopniak), sprzęgło korkowe trzytarczowe, trzyprzekładniową skrzynię biegów (zmiana biegów nożna), przeniesienie napędu oczywiście łańcuchem, przednie i tylne zawieszenie teleskopowe (z tyłu wahacz), siodło kanapowe dwuosobowe, koła 19-calowe. Waga pierwszego dwuosobowego motoroweru Romet wzrosła do 63 kg, a udźwig maksymalny wzrósł do 150 kg. Prędkość maksymalną regulowało prawo, a nie możliwości technicznie pojazdu, w przypadku motorowerów ciągle obowiązywało 40 km/h. Osiągniecie dokładnie tej wartości regulowano przełożeniami układzie przeniesienia napędu. Według danych fabrycznych wzrosło też spalanie do ok. 2,8 l/100 km.
Kilka lat po pojawieniu się na rynku Rometa 50 T-1, w gamie produktów bydgoskiej fabryki pojawił się Romet 50 T-3. Od protoplasty tej serii, czyli T-1, różnił się tylko zastosowaniem mniejszych kół o średnicy 17 cali i kierownicy innego i kształtu.
Nowości z bydgoskiej fabryki - Romet 50 T-1 i Romet 50 TS-1
Jednymi z najnowszych, znajdujących się w sprzedaży na naszym rynku, motorowerów są modele Romet 50 T-1 oraz 50 TS-1. Symbolika oznaczeń jest następująca: 50 - oznacza pojemność skokową silnika, T - model turystyczny, TS - model turystyczno-sportowy, a 1 - pierwsza odmiana tego typu pojazdu.
Motorowery w PRL – rzecz o motoryzacji i nie tylko...
Przedwojenna historia to krajowe „setki”, które były ówczesnymi motorowerami. Pamiętne marki: SHL, Podkowa, Niemen, Perkun, Wul-Gum oraz spora gama pojazdów zagranicznych. Powojenna historia motorowerów rozpoczęła się zaś w 1956 roku od modeli Ryś i Żak. Niedługo po nich pojawiły się pierwsze Komary. W kolejnych latach to właśnie motorowery były najliczniej produkowanymi pojazdami silnikowymi w naszym kraju. Każdego roku na rynek trafiało ich 150–200 tysięcy. Krajową produkcję wspierał import między innymi takich marek jak Simson czy Jawa.
O TYM WŁAŚNIE JEST TA KSIĄŻKA "MOTOROWERY W PRL" »Fabryka PREDOM-ROMET z Bydgoszczy pragnąc zaspokoić coraz to większe wymagania krajowych odbiorców, jakimi w większości nadal jest młodzież, w dość krótkim czasie opracowała całkowicie dokumentację i przystąpiła do masowej produkcji, zupełnie nowych, usportowionych i bardzo estetycznie wykończonych motorowerów. Zerwano więc z dotychczasową tradycją i skonstruowano siodło kanapowe dla dwóch osób. Można to było osiągnąć zmieniając całkowicie konstrukcję ramy. Nowa, znacznie mocniejsza rama wykonana jest z elementów rurowych i tłoczonych. Zmieniono także silnik na typ 019, który ma nie zmienioną pojemność skokową 49,8 cm³, ale w którym podwyższono stopień sprężania do 8, co pozwoliło na osiągnięcie mocy 2,5 KM.
Silnik ten połączony jest z trójprzełożeniową skrzynką biegów. Sprzęgło to sprawdzona już w poprzednich modelach konstrukcja wielotarczowego elementu ciernego pracującego w oleju. Cylinder silnika posiada skośne, nie stosowane dotąd ożebrowanie, a rura wydechowa w modelu 50 T-1 jest klasycznie przebiegającą konstrukcją pod prawym podnóżkiem kierowcy, natomiast w modelu 50 TS-1 uniesiona jest ona znacznie wyżej nadając motorowerowi sportową sylwetkę. (…) Zawieszenie przednie motorowerów to widelec teleskopowy, koło tylne zawieszono na wahaczu i amortyzatorach teleskopowych z odsłoniętą sprężyną. Tak jak w modelu Komar Sport hamulec nożny i rozrusznik nożny oddzielono od siebie upodabniając motorower do motocykla. Zastosowano również większy, bo 9-litrowy zbiornik paliwa, pozwalający na przejechanie jednorazowo ok. 400 - 450 km. Dla zwiększenia estetyki, z którą na ogół dotychczas mniej się liczono, motorowery produkowane są w jaskrawych lecz przyjemnych dla oka kolorach oraz posiadają chromowane: błotniki, obręcze kół, kierownice i amortyzatory. Romet 50 T-1, jako model turystyczny, wyposażony jest w niewielki (do 5 kg obciążenia) bagażnik, na pewno ułatwiający turystyczne wycieczki. Pod siedzeniem kanapowym znaleziono również miejsce dla dwóch podręcznych skrzyneczek. Kierownica stosowana w tym modelu pochodzi od motoroweru Komar.
Romet 50 TS-1 to model przystosowany niejako do wycieczek w terenie. Skrócono tu długość przedniego błotnika i uniesiono go do góry nadając mu wygląd motocykla przystosowanego do motocrossu. Krótsza (550 mm) kierownica zapewnia kierowcy tego pojazdu swobodniejsze manewrowanie w terenie. Motorowery te są do nabycia tylko za gotówkę i kosztują: 6500 zł i 6600 zł.
"Motor" nr 22/1975
Tomasz Szczerbicki
Dziennikarz i autor książek: tomasz-szczerbicki.pl
Komentarze 0
Poka¿ wszystkie komentarze