tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Pirelli na Grand Prix Portugalii. Standardowa alokacja opon dla wymagającego obiektu, który może zmienić wszystko
motul belka 950
NAS Analytics TAG
motul belka 420
NAS Analytics TAG

Pirelli na Grand Prix Portugalii. Standardowa alokacja opon dla wymagającego obiektu, który może zmienić wszystko

Autor: Materiał partnera 2024.03.20, 17:23 Drukuj

Po udanym debiucie opon Pirelli w Katarze przyszedł czas na wielkie ściganie w Europie. Zawodnicy klas Moto2 i Moto3 staną do walki o Grand Prix Portugalii w Portimao. Jakie opony przywiezie Pirelli na tę rundę? Jaka jest charakterystyka toru według włoskiego producenta?

W swoim komunikacie prasowym Pirelli poinformowało, że zawodnicy będą startować na oponach o standardowej specyfikacji przewidzianej na cały sezon. Choć w 2020 r. tor przeszedł operację wymiany nawierzchni, to nadal brakuje przyczepności. Producent przewiduje jednak, że na wyścig zawodnicy wybiorą opony z twardszą mieszanką. Dodatkowym utrudnieniem jest różnica wzniesień. Nachylenie wynosi nawet 12 proc. na zjazdach i 6 proc. na podjazdach.

Tor w Portimao jest też wymagający w kwestii hamowania. Prosta startowa ma tu długość prawie 1 km, więc zawodnicy mogą się porządnie rozpędzić, zanim zaczną hamowanie do zakrętu numer 1. Inne wymagające punkty to zakręt numer 5, szykana i zakręty 10 oraz 11. Te ostatnie są szczególnie wymagające dla przednich opon. Ogumienie mocno się nagrzewa, a najbardziej narażona na wysokie temperatury jest prawa strona. Największe wyzwanie stanowi ostatni zakręt, gdzie jednocześnie motocykl stale przyspiesza. Z kolei w zakrętach 3, 5, 8, 11 i 13 prędkośc jest niska. Wtedy opony będą się mocno schładzać.

- Portimao to wymagający tor dla opon i interesująca mieszanka podjazdów i zjazdów. W przeciwieństwie do tylnej opony, która jest poddawana kilku napięciom mechanicznym i termicznym, przednia musi sobie radzić z ciasnymi i wolnymi zakrętami o wysokiej prędkości na wejściu. Znamy ten tor doskonale, bo kilka razy byliśmy tu z Mistrzostwami Świata SUperbike oraz na różnych testach, w tym Moto2 i Moto3. Niestety, ostatnie testy były przerwane przez brzydką pogodę i deszcz, więc zawodnicy nie mieli wiele czasu, żeby wypróbować nasze opony. Zdecydowaliśmy się polegać na standardowej alokacji na sezon 2024, więc nie będzie żadnych eksperymentalnych mieszanek. Wiemy, że pomimo renowacji w 2020 r. tor zapewnia niski poziom przyczepności, zwłaszcza w niskich temperaturach. To normalne, że opony będą się bardziej zużywać przez buksowanie i problem ze złapaniem temperatury. W przypadku wysokich temperatur, które zazwyczaj nie występują w tym okresie, przyczepność byłaby jeszcze niższa. Przy wyborze opon ważne będzie, żeby mieć to wszystko na uwadze i znaleźć najlepszy kompromis na zastane warunki - komentuje Giorgio Barbier, dyrektor ds. wyścigów motocyklowych w Pirelli.


Zdjęcia
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama

sklep Ścigacz

    motul belka 950
    NAS Analytics TAG
    na górę