tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Honda NT 650/700 Deauville - jedyny w swoim rodzaju motocykl turystyczny do 10 tys. zł
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Honda NT 650/700 Deauville - jedyny w swoim rodzaju motocykl turystyczny do 10 tys. zł

Autor: Paweł Boruta 2017.05.26, 15:11 4 Drukuj

Robiąc zestawienie motocykli turystycznych za 10 tys. zł, zdaliśmy sobie sprawę, że NT 650 Deauville jest klasą samą dla siebie. Ale to nie tylko za sprawą niewielkiej, jak na turystyka, mocy, tylko z powodu zupełnie nowego, jak na tamte czasy podejścia do marketingu.

Deauville - skrojona na miarę

Niemal we wszystkich branżowych materiałach dziennikarze z całego świata, podążając za promocyjnymi materiałami Hondy podkreślają, że NT 650 Deauville jest dziełem działu marketingu. Ja powiem więcej – jest to dokonały przykład, jak marketing na etapie powstawania nowego produktu powinien działać. Tak naprawdę, to sami klienci podpowiedzieli producentowi, jakiej maszyny potrzebują. Spece w białych koszulach, pomagając sobie badaniami dobrze odrobili pracę domową.

Okazało się, że większość nabywców turystycznego enduro Hondy, czyli Transalpa instaluje w swoich motocyklach dodatki ułatwiające zmianę tej maszyny w globtrotera. Ale kufry czy wysoka szyba to nie wszystko. W praktyce okazało się, że większość nabywców tej maszyny nie opuszcza asfaltowych dróg, a więc przy konstruowaniu motocykla turystycznego nie ma co skupiać się na zdolnościach do przemieszczania się w terenie. Rozwiązanie było zatem niezwykle proste – obniżyć Transalpa, dodać mu odpowiednie wyposażenie i już! Ale zaraz… Honda wcale nie poszła taką drogą.

Honda NT 650 - nowe nie tylko owiewki

Jako baza dla NT 650 posłużył lekki, filigranowy naked, czyli NTV 650. Dlaczego tak? Po pierwsze, jego silnik, choć wywodzący się z Transalpa, już na wstępie był odrobinę mocniejszy (generował 54 zamiast 50 KM). Po drugie – sprawdzony w NTV 650 napęd wałem jest zdecydowanie lepszy dla maszyny turystycznej, niż wymagający smarowania, naciągania, a także w końcu wymiany zestaw zębatek i łańcucha. Ale komu się wydaje, że NT 650 to obudowana wersja NTV 650 jest w błędzie. Po pierwsze jednostronny wahacz zastąpiono dwustronnym. Przedni hamulec zyskał drugą tarczę (o średnicy 296 mm), co sprawiło, że układ hamulcowy naprawdę nieźle sobie radzi.

W taki oto sposób w 1998 roku narodziła się wygodna maszyna o mocy 56 KM (do silnika NTV 650 dodano 2 KM), z wygodnym siedzeniem i seryjnymi, wbudowanymi na stałe kuframi. To, że nie można ich zdjąć, nie jest problemem, gdyż dobrze wpasowane w konstrukcję motocykla kufry nie zwiększa jego szerokości. Dla kogoś, komu 34 litry miejsca na bagaż nie wystarczą, Honda zaproponowała akcesoryjne pokrywy, zwiększające pojemność kufrów do 56 litrów. Mając dwa zestawy pokryw, można śmiało dostosowywać NT 650 Deauville do chwilowych potrzeb.

Prosta i niezawodna konstrukcja Deauvillki

Tylko sprawne oko dojrzy w NT 650 techniczne detale z NTV 650. Wszystko to za sprawą bardzo rozbudowanych plastików. To, co może cieszyć oko, nie zawsze jest praktyczne dla mechaników, czy amatorów samodzielnych napraw. By dobrać się do silnika, trzeba liczyć się z demontażem większości owiewek. Jeśli już tego dokonamy, serwis nie jest skomplikowany. Trzy zawory na cylinder mają regulację luzów zaworowych przy pomocy śrubek, a trzeba tego dokonywać co 12 tys. km.

NT 650 to trwałość

NT 650 Deauville to bardzo trwały motocykl. Wiele egzemplarzy ma przejechane ponad 100 – 150  tys. km i nadal sprawnie sobie radzi na naszych drogach. Maszyna ta nie ma wielu ukrytych wad, czy problematycznych elementów. Modele z pierwszych serii miały za to problem w kwestii wizualnej. Honda NT 650 była produkowana w Hiszpanii, a tamtejszy zakład miał problemy z  lakierowaniem. Z tego więc powodu, drobne różnice w odcieniach pomiędzy konkretnymi elementami nie zawsze świadczą o wypadku, tylko mogą pochodzić jeszcze z fabryki.

Usterki? Bardzo drobne. Sporadycznie zawodzą linki ssania, które potrafią cię przycinać w otwartym położeniu. Dławienie się silnika i nierówna praca na biegu jałowym i zwiększone spalanie tylko mogą o tym świadczyć. Spotykane są także pęknięcia plastików, w większości przypadków za sprawą kolejnych, nie zawsze fachowych demontaży. Odnotowano także problemy z pompą paliwa. Ale mimo to, NT 650 Deauville, to przy odpowiednim serwisie motocykl niemal nie do zdarcia. Warto pilnować systematycznego serwisu i poziomu oleju, wtedy usterki są naprawdę sporadycznie spotykane.

Honda NT 650 Deauville - skręca, hamuje i trąbi!

Honda NT 650 Deauville to po prostu bardzo poprawny motocykl dla jeźdźców nie wymagających spektakularnych osiągów. Spokojni turyści docenią jedwabiście pracujący silnik, dobrze działającą 5-biegową skrzynię i poprawne prowadzenie. Rekcja na wał napędowy nie jest mocna, narzekać można tylko na dość pokaźną, jak na tę klasę masę i duży promień zawracania. Amatorzy szaleństwa mogą jednak narzekać na lekką niestabilność powyżej 150 km/h czy natarczywy szum wiatru. W praktyce większość właścicieli NT 650 nie wykorzystuje swojego  motocykla w taki sposób. Rozsądna prędkość podróżna zawiera się pomiędzy 120, a 140 km/h. Hamulce, o których już wspomniałem odnośnie różnic pomiędzy NT 650 a NTV 650, całkiem nieźle dają sobie radę z nielekkim przecież motocyklem (250 kg z płynami).

Mały apetyt na paliwo

Nie ma powodów do narzekania na spalanie. Wynik pomiędzy 4,5 a 5,5 litrów na setkę to norma przy zrównoważonej jeździe. Przy pokonywaniu długich tras ma to pierwszorzędne znaczenie, a 19-litrowy zbiornik paliwa pozwala na rzadkie odwiedzanie stacji benzynowych. Szkoda tylko, że zapomniano o wskaźniku poziomu paliwa. A tu można się zapomnieć! Znam przypadki pokonania na NT 650 Deauville nawet 800 km „na raz”, więc to brak paliwa, a nie bolące cztery litery powodują konieczność zatrzymania się.

Dobrego nie zmieniać

Honda NT 650 nie przechodziła rewolucyjnych zmian. Rok po wprowadzeniu do produkcji na wyposażenie wszedł immobiliser w kluczyku. Kolejna modyfikacja to 2002 rok – wtedy o 9 l zwiększono pojemność kufrów, zastosowano lżejsze tłoki i wprowadzono wydajniejszy, zintegrowany układ hamulcowy z trójtłoczkowymi zaciskami z przodu. Dołożono także immobiliser. Za dopłatą motocykl można też było kupić z ABSem. Dwa lata później doszły drobne zmiany w elektryce (automatycznie włączane oświetlenie, światła awaryjne i nieco większy akumulator). Dopiero w 2006 roku do sprzedaży wszedł całkowicie zmodernizowany model – NT 700 Deauville. Powiększony do 680 ccm silnik ma teraz 65 KM i cztery zawory na cylinder. Za sprawną pracę i czystość spalin dba wtrysk paliwa i katalizator. Większe są także kufry, a na tablicy wskaźników wreszcie zawitał wskaźnik poziomu paliwa, którego ewidentnie brakowało w pierwszym modelu. Zmodyfikowano także zbiornik paliwa, owiewki i przedni reflektor.

Kup i ciesz się

Najtańsze motocykle można kupić już za 7-8 tys. zł. Ale są to sporadycznie spotykane  sztuki. NT 650 Deauville z końcówki produkcji tego modelu kosztuje około 10 tys. zł. Za siedemsetkę trzeba zapłacić minimum 2000 zł więcej, a najnowsze egzemplarze to prawie dwa razy tyle, co nasz wyjściowy budżet. Ze względu na spokojny charakter, używana Honda Deauville zazwyczaj nie jest „po przejściach”. Zresztą ciężko w tym motocyklu ukryć przeszłość powypadkową – wszystko za sprawą rozbudowanych plastików. Warto dokładnie sprawdzić te elementy, a po za tym, jak we wszystkich motocyklach używanych, elementy eksploatacyjne – opony, klocki, tarcze czy łożyska główki ramy. Jeśli uda nam się znaleźć odpowiednią sztukę, zapewniam, że będzie służyć przez długie lata.

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 3
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG
Zobacz również

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górę