tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Gymkhana w wersji extreme
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
Advertisement
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Gymkhana w wersji extreme

Autor: Lovtza 2011.09.09, 10:52 10 Drukuj

O Gymkhanie zrobiło się ostatnio w Polsce zdecydowanie głośniej. Od czasu do czasu sieć obiegają Internet obiegają filmy na których jakiś niepozorny facet, na niepozornym motocyklu śmiejąc się w twarz prawom fizyki pokonuje ciasny tor z prędkością, która może budzić pytanie czy aby przypadkiem wideo nie jest odtwarzanie w przyspieszonym tempie.

Yoshinobu Shiga honda Yoshinobu Shiga: Japończyk,  urodzony 1962r. Od 2004r. zawodnik grupy A japońskiej Gymkhany. Pracownik Hondy Motor - w fabryce Sayama.

Czym jest dzisiejsza sportowa Gymkhana? To przejazd na czas i orientację pomiędzy ustawionymi pylonowymi pachołkami. Maksymalna prędkość nie jest istotna, a kluczem do zwycięstwa jest zwrotność. Jest to najlepsza okazja abyś wypróbowała lub wypróbował swoje umiejętności jeździeckie. Pochodzi z Japonii, a teraz została zainaugurowała w Polsce dzięki Hondzie Poland!

Techniczna jazda motocyklem po ograniczonym torze praktykowana jest nie tylko w celach sportowych, ale wykorzystywana jest np. w szkoleniu policjantów. O ile jednak sprawna jazda między słupkami jest w zasięgu każdego motocyklisty, to jazda na wyczynowym poziomie zarezerwowana jest dla wąskiego grona odpowiednio przygotowanych ludzi. Dziś prezentujemy najlepszego z najlepszych. Przed wami Yoshinobu Shiga.

CBR600RR z 2009 CBR600RR z 2009r.  Lekka i dynamiczna, najlepsza „maszynka do szybkiego skręcania”..

Motocykl

Jak wszyscy wiemy motocykle są zaprojektowanie do jazdy w pochyleniu. Tego wymaga zmiana kierunku jazdy. Aby zmienić kierunek konieczne jest skompensowanie pochyleniem siły odśrodkowej, działającej na pojazd i motocykl. Pytanie tylko jak mocne może być to złożenie? Okazuje się, że zaskakująco duże. Aby jednak ekstremalna gymkhana była możliwa, konieczne jest odpowiednie przygotowanie maszyny.

modyfikacje CBR600RR modyfikacje 600RR modyfikacje Honda CBR600RR modyfikacje Honda CBR
Zmieniona kierownica, umocowana wyżej  na dodatkowych wspornikach – dla zapewnienia lepszej sterowności. Dźwignie sprzęgła i hamulca są zmienione na krótsze – mniej narażone na złamanie podczas wywrotki
Zmienione przelozenie koncowe Domowej roboty podnozki gumowe podnozki
Zmienione przełożenie końcowe. Normalnie: przód 16zębów x tył 41 zębów (2.5000), teraz: p15 X t35 (3.666) Domowej roboty podnóżki. Seryjne podnóżki są praktycznie wystarczające, lecz  przy złożeniach w jakich jeździ Shiga  wymagają małej modyfikacji.
Mala klatka na silnik mini klatka
Mała „klatka” na silnik. Duża klatka nie jest cool. Mniejsza ale równie wytrzymała w pełni wystarcza.
przyczepne ogumienie zwykly drogowy motocykl
Najważniejszy element - przyczepne ogumienie Jak widać motocykl CBR600RR Y. Shiga, A-grupowego zawodnika Gymkhany, jest praktycznie zwykłym drogowym motocyklem. Ma normalne lampy, kierunkowskazy, tablicę rejestracyjną... W jego opinii CBR600RR jest doskonałym motocyklem do Gymkhany i nie wymaga większych modyfikacji.  A poza tym to przecież świetny motocykl do jazdy na co dzień. Zmieniając jedynie opony, kierownicę i zębatki jesteś gotowy do wejścia w świat ekstremalnych złożeń.

Technika jazdy

Jak wszyscy doskonale wiemy w Gymkhanie sprzęt ma znaczenie drugorzędne. Najważniejsze są umiejętności człowieka. A te w przypadku Yoshinobu Shigi budzą niedowierzanie.

stoner i pedrosa kolano honda cbr 1000 rr fireblade 2008 test a mg 0205
Czołowi zawodnicy Japońskiej Gymkhany pochylają swoje motocykle o kąt 60 stopni, bardziej niż najlepsi zawodnicy MotoGP. Na sportowym motocyklu już przy pochyleniu rzędu 45 stopni Twoje kolano trze sliderem o asfal.
walka z uslizgujacymi sie oponami walka z uslizgiem
W zawodach Gymkhany średnia prędkość w zakręcie to jedynie 30-40km/h i dlatego można wykorzystać pełną przyczepność opon w znacznie głębszym złożeniu. Podczas pokonywania zakrętów zawodnicy Gymkhany wraz z motocyklem mocno pochylają swoje ciało do wewnętrznej zakrętu tocząc zwycięską walkę z uślizgującymi się oponami.
Podeszwy czesto dotykaja asfaltu domowej roboty stopien
Podeszwy butów zbyt często dotykają asfaltu. Przesunięcie stóp podczas jazdy maksymalnie do tyłu było niewystarczające. Stąd  dodatkowy „domowej roboty” stopień.
owiewki przycieraja o asfalt kontrolowanie stopnia pochlania motocykla
Niewiarygodne. Przy takim stylu jazdy  owiewki przycierają o asfalt! Przyciąganie / odpychanie kierownicy od siebie – kontrolowanie stopnia pochlania motocykla. Zwiększanie pochylenia motocykla
Przedni hamulec dozowany do ostatniej chwili Wykorzystanie stopy
Przedni hamulec musi być dozowany do ostatniej chwili, tak aby utrzymać jak  najlepszą przyczepność przedniej opony. Wykorzystanie stopy jako czujnika pochylenia motocykla
pochylenie motocykla CBR Mocne zwieszanie ciala do wnetrza zakretu
Kąt pochylenia motocykla jest kontrolowany przez ruchy kierownicą ( np. lekki ruch kierownicą w przeciwną stronę do zakrętu powoduje zwiększenie pochylenia, ale i zwiększenia promienia skrętu, ruch do wnętrza zakrętu – zacieśnia zakręt, ale zmniejsza kąt pochylenia motocykla) Mocne zwieszanie ciała do wnętrza zakrętu  (zsuwanie tułowia tak , aż siedzenie będzie bezpośrednio pod udem – technika jazdy torowej) jest  w przypadku  Gymkhany kompletnie nieprzydatne. Przy szybkich sekwencjach skrętów lewo / prawo taka technika ogranicza szybką zmianę kierunku motocykla.
kontrola zakretu kontrola w zakrecie
kontrola motocykla wejscie bokiem
zakret bokiem kontrola jazdy
Ciągła kontrola kierownicy, kąta pochylenia i uślizgu opon - to wszystko aby błyskawicznie i możliwie ciasno wykonać skręt Po odzyskaniu pełnej przyczepności tylnej opony, odkręcamy w pełni manetkę gazu i „pełny ogień”
Plynnie otwieramy przepustnice jazda honda cbr
Płynnie otwieramy przepustnicę już w szczycie zakrętu. Z racji małej prędkości, występujące uślizgiwanie się tylnego koła nie grozi wyrzuceniem kierowcy z motocykla (tzw. „high-side”).

Dzień na placu

Jak wygląda trening Gymkhany? Czy jest niebezpieczny, czasochłonny, czy wymaga specjalnego sprzętu i wyposażenia? To wszystko możecie zobaczyć na własne oczy już w ten weekend w podwarszawskich Markach, gdzie na parkingu Centrum Handlowego M1 odbędzie się ostatnia runda Honda Gymkhana w tym roku.

Shiga podczas treningu Standardowa konstrukcja motocykla
Y. Shiga: “Podczas treningu zdarza mi się przewrócić nawet 10 razy w ciągu jednego dnia. Lecz przy takich prędkościach jakie są w Gymkhanie, ciężko o jakąś kontuzję” “Standardowa konstrukcja motocykla jest najbardziej optymalna. Przecież większość zależy i tak od umiejętności kierowcy”
Gymkhana zlozenie pacholek Yoshinobu Shiga wycieta owiewka
miedzy slupkami mistrzowie gymkhany zamian kierunku plac manewrowy
pochylenie motocykla osemka na placu Uslizg kola wejscie w zakret
Honda Gymkhana miedzy pacholkami Honda 600RR gymkhana opona motocyklowa zuzyta
mini kierunkowskaz przerobione siedzenie odma naklejki
Advertisement
NAS Analytics TAG

Komentarze 5
Pokaż wszystkie komentarze
Autor:sz004 10/09/2011 20:04

SZACUN!

Odpowiedz
Autor:ZABEK 09/09/2011 21:09

mały, żółty ale WARIAT

Odpowiedz
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG
Zobacz również

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    na górę