Aerografia czyli Custom Painting
Wyróżniające malowanie, żywe kolory, bądź bardzo ciekawy wzór mogą spowodować, że będziesz zauważony na każdych światłach bądź zlocie
Geneza
Aerograf to miniaturowy pistolet lakierniczy. Jego początki sięgają XIX wieku. Znalazł on zastosowanie w wielu dziedzinach, m. in.: w retuszu fotografii oraz w reklamie. Otworzył także zupełnie nową drogę dla artystów malarzy, bowiem dzięki niemu powstała dziedzina nazywana dzisiaj „lakiernictwem artystycznym", znana za granicą jako „custom painting".
Aerografia w Polsce
W Polsce sztuka aerografu zagościła około 10 lat temu. Wcześniej, podobnie jak i o sztuce tatuażu, słyszeliśmy o niej najczęściej w telewizji, bądź czytaliśmy w gazetach. Dziś jest to dość powszechnie znana, zwłaszcza wśród motocyklistów, metoda na wyróżnienie swojej maszyny w tłumie. Wyróżniające malowanie, żywe kolory, bądź bardzo ciekawy wzór mogą spowodować, że będziesz zauważony na każdych światłach bądź zlocie. Aerograf jest zdecydowanie ofertą dla ludzi, którym nie odpowiada zwykły jednolity kolor, którzy chcieliby nadać niepowtarzalny charakter swojej maszynie.
Od kuchni
Jak powstają prace? Na uczeniu się tej sztuki można spędzić lata. Ilość technik jest nieograniczona i zależy tylko od wyobraźni wykonawcy. Najbardziej jednak znaną wśród malarzy pracujących w tym zawodzie wiele lat jest malowanie z tzw. „wolnej ręki". Wspomagają się oni również innymi technikami, takimi jak: maskowanie, szablony bądź wszelkiego typu „template'y" do ogni. Wszystkie dzieła mają zawsze swój początek w głowie wykonawcy, a potem po omówieniu z klientem następnym etapem jest projekt. Zależnie od autora, do wyboru jest tradycyjny szkicownik bądź programy graficzne łączone zazwyczaj z tabletem. Dalsze prace polegają na przygotowaniach lakierniczych i tu, wybierając studio, powinniśmy zwrócić uwagę na zaplecze techniczne danego miejsca. Jak sama nazwa wskazuje, lakiernictwo artystyczne wymaga również wiedzy lakierniczej, bo nawet najlepiej namalowany wzór nie będzie trwały położony na nieodpowiednim podłożu, bądź zabezpieczony w nieodpowiedni sposób lakierem bezbarwnym. Ten ostatni ma często bardzo duże znaczenie dla efektu finalnego pracy. Gdy motocykl jest już przygotowany, zazwyczaj zaczyna się bardzo długa przygoda, która wymaga ogromnej cierpliwości, precyzji oraz perfekcjonizmu. A wszystko ma jeden cel, nadać maszynie jedyny niepowtarzalny charakter.
Dla każdego coś ładnego
Jaki wzór wybrać? Otóż tak naprawdę nie musimy przychodzić do studia z gotowym wzorem, podobnie jak w sztuce tatuażu, wzór powinien odzwierciedlać gusta klienta. Projekt często powstaje po rozmowie z właścicielem motocykla/samochodu. Tu dość dużą rolę odgrywa sam wykonawca, który może mieć na poczekaniu gotowe pomysły/projekty. Wcześniej możemy też zapoznać się z innymi dziełami tak, aby mieć ogólny pogląd o trendach i możliwościach sztuki aerografu, możliwe że przez przypadek projekt powstanie w naszej głowie.
Czy maluje się tylko „choppery"? Tak naprawdę do każdego motocykla można dopasować ciekawy wzór. Jednak na pewno wśród motocykli sportowych zawsze będą panować inne trendy, niż w przypadku krążowników.
Czym się kierować?
Jak wybrać studio? Zależnie od naszych upodobań przejrzyjmy galerię autorów. Zobaczmy czy poziom ich prac jest adekwatny do naszych wymagań, oraz czy styl ich malowania da efekt, jaki chcielibyśmy uzyskać na swojej maszynie. Najlepiej wybrać jedną z firm działających więcej, niż kilka miesięcy, ponieważ bardzo często lata spędzone w tym zawodzie przekładają się na rozwój i doświadczenie w pracy z aerografem. Nie jest to jednak regułą. Malując auto (całe) zwróćmy uwagę na to, gdzie będzie finalnie lakierowane, o ile lakierowanie motocykla jest możliwe w warunkach nie wymagających specjalnego przystosowania, to profesjonalne malowanie całego auta lakierem bezbarwnym bez kabiny lakierniczej jest prawie niemożliwe.
Koszta
Wysyłając zapytanie do osób oferujących malowanie nie sugerujmy się ceną, a ofertą jaką nam przedstawią. Te rzeczy nie należą do tanich. Często po cenie można z góry poznać jakość finalną wykonanej usługi. Niestety branże tą zawsze będą niszczyć amatorzy, którzy przyciągają niską ceną. Jedno jest pewne. Praca wykonana na odpowiednich materiałach, przez kogoś o bogatym doświadczeniu w aerografie będzie kosztowała kilka razy więcej, niż tradycyjne lakierowanie motocykla.
Komentarze 6
Pokaż wszystkie komentarzeOdnosnie amatorów którzy niszcza branze.Przeciez kazdy sie uczy i od czegos musi zaczac nikt nie rodzi sie mistrzem.Osobiscie najpierw ''niszczyłem'' swoje rzeczy laptop ,osłona silnika,gitara, ...
Odpowiedzczy jednyne wzory to trupie czachy ;p
OdpowiedzMike Lavalle, gość z USA (trochę daleko od nas:) specjalista w malowaniu aut, szczególnie płomieni, jedna z jego cech jest także zmiana koncepcji w najmniej oczekiwanym momencie ...
OdpowiedzJest coś w tym ... oczywiście pozytywnego :)
Odpowiedzczy ktoś wie co to za kawałek leci w drukim filmie? (Tym z czachą)
Odpowiedzgroove armada - purple haze
Odpowiedzjakiś kawałek zespołu White Stripes
OdpowiedzWszystko bardzo fajnie tylko na motorze mozesz szybciutko zrobic glebe i cala robota idzie na marne :(
Odpowiedzwisz możesz jeździć komarkiem ale jak masz droszy spżęt to hcesz żeby wyglondał a nie tak jak komarek na pedałe wieśnieaku
Odpowiedzniedouczony kretyn..a cbr to ty chyba masz,ale na fotkach..hehe
Odpowiedzja osobiście nie przewróciłem się od ok 300u tys. km ;-) a całe życie jeżdżę sportami ;-) pozdrawiam Arek
OdpowiedzE tam, to co to za jazda :)
Odpowiedz