tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Yamaha R125 - R-szósteczka
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
Advertisement
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Yamaha R125 - R-szósteczka

Autor: £ukasz „Boczo" Tomanek 2009.02.27, 14:28 44 Drukuj

Opis R125 od strony wizualnej można by zawrzeć w jednym zdaniu: "Zero pytań". Podobieństwa do ultra wyścigowej R6 są bardziej zauważalne od noża we własnej nodze.

Firma, która nie bierze pod uwagę każdej grupy wiekowej i społecznej w swoich poczynaniach, jest uważana za nieracjonalną. Analogiczna sytuacja dotyczy koncernów motocyklowych. Sprawa jest prosta. Trzeba dogodzić wszystkim, niezależnie od wieku, doświadczenia czy upodobań. Bardzo ważnym elementem rynku są młodzi zapaleńcy motocykli, którzy chcą godziwie rozpocząć praktykowanie swojego ulubionego hobby. Producenci doskonale o tym wiedzą i decydują się na tworzenie coraz to większej liczby nowych modeli motocykli przeznaczonych dla nowicjuszy.

Advertisement
NAS Analytics TAG

U Yamahy ta kwestia nie była jednak taka oczywista, jak mogłoby się wydawać. Owszem, z bardziej znanych modeli można wymienić TZR czy YBR, ale klientela chciała czegoś więcej. Chciała motocykla, który będzie można prowadzić mając jeszcze ograniczone uprawnienia, ale który będzie wyglądał jak rasowy przecinak. Najlepiej jak R6. Tak więc stało się. W głowach projektantów narodziła się Yamaha R125. Wynik kotłowaniny w ich umysłach jest bardzo pozytywny. Czy Aprilia RS125 i Honda CBR125 mogą czuć się bezpiecznie?

Mamo, zobacz! Krzysiek kupił sobie R6!

Opis R125 od strony wizualnej można by zawrzeć w jednym zdaniu: "Zero pytań". Podobieństwa do ultra wyścigowej R6 są bardziej zauważalne od noża we własnej nodze. Kierowcy Cebeerek, czy Gixxów po ujrzeniu jej w lusterku zaczną się nerwowo spinać i kurczowo chwytać za prawą rączkę kierownicy. O ile w przypadku CBR125 od razu wiadomo, że to mocno wychudzony motocykl, to tutaj niezwykle łatwo o pomyłkę. Przyznam się, że na wystawie motocykli w Warszawie z zaciekawieniem oglądałem nową Yamahę R6, ale dopiero po przeczytaniu tabliczki informacyjnej zorientowałem się, że to, na co właśnie patrzę ma pojemność soczku Tymbark.

R-szóstka jest znana motocyklistom z dość radykalnego podejścia do pozycji kierowcy. Jest ona bowiem bezlitosna dla kręgosłupa, nadgarstków i tyłka. Młodsza siostrzyczka nie przynosi zmian w tej materii. Bardzo dobrze, bo motocyklowi debiutanci nie szukają wygody, tylko jak największego podobieństwa do większych sprzętów. Sportowość tego motocykla najbardziej można zauważyć patrząc z boku. Ostre jak brzytwa linie, nisko położone rączki kierownicy i jeszcze niżej położony przód. Całości dopełniają agresywne przednie światła, tłumik poprowadzony dołem oraz przepiękne koła. Szkoda, że R125 nie przejęła po R6 przodu wyglądającego jak paszcza predatora, aczkolwiek naprawdę nie ma co narzekać, jeżeli chodzi o wygląd.

Silnik

Jednostka napędowa Yamahy R125 jest zaskakująco dobra. Trudno się dziwić. Przy konstruowaniu tego motocykla brali udział ludzie odpowiedzialni za R1 i R6. To pierwszy 4 zaworowy, jednocylindrowy, chłodzony cieczą silnik, który opuścił fabrykę Yamahy. Zapewnia nieoczekiwanie szeroki zakres użytecznych obrotów, jak również płynny sposób oddawania mocy. Zwolennicy żywiołowych dwusuwów pewnie pomarudzą, że np. Cagiva Mito lepiej reaguje na gaz, lepiej przyspiesza itd. W rzeczywistości różnice w osiągach są niewielkie, a Yamaha może godnie stawić czoła rywalom.

Dalsze pozytywy obejmują szybkość, z jaką mały silniczek wspina się na obroty, aż do 9000 obr/min. Warto dodać, że Yamaha jest w stanie spalić 2,5 litra na setkę, a robiąc to, uraczy kierowcę znacznie lepszym dźwiękiem, niż konkurencyjne dwusuwy. Silnik, który jest pewnego rodzaju novum, ma wszelkie predyspozycje, aby spowodować popłoch wśród konkurentów.

Wzorowe właściwości jezdne

Podobnie jak R1 i R6, najmłodsze dziecko z rodziny sportowych Yamah posiada ramę typu Deltabox, dzięki której uzyskano dobry kompromis pomiędzy sztywnością, a elastycznością. Czyżby Honda CBR 125, która w kwestii poręczności zachwyca pod każdym względem, musiała ustąpić miejsca na podium? Co ciekawe, szkielet R125 gabarytowo praktycznie nie odbiega od większych sprzętów tego koncernu.

Zawieszenie dobrze współgra z ideą poręczności, tak ważną w motocyklach tej klasy. Przedni zawias obejmuje widelec o szerokości goleni 33 mm. Z tyłu o absorbowanie nierówności dba centralny amortyzator monocross przytwierdzony do aluminiowego wahacza. Skoro już jesteśmy przy tylnej sekcji motocykla, R125 wyposażono w oponę w rozmiarze 130mm. W porównaniu z „rowerowym" obuwiem cebeerki to dobry wynik, aczkolwiek Włochy mają jeszcze szersze opony.

Jeżeli chodzi o hamulce, Yamaha nieco odstaje od Europejskiej konkurencji. Cagiva Mito i Aprilia RS125 mają i więcej tłoczków i większą średnicę przednich tarcz hamulcowych. Na szczęście, skuteczność hebli w R125 stoi na zupełnie przyzwoitym poziomie. Przyczepić się można jedynie do dozowalności tylnego hamulca, w którym dopiero solidne wdepnięcie pedału przynosi oczekiwane rezultaty.

Drużyna A1

Młody motocyklista, który pragnie dosiąść wymarzonej, sportowej maszyny, ma przed sobą nie lada wyzwanie. Musi on bowiem wybrać z dość szerokiego wachlarza dostępnych na rynku „szklaneczek". Europejczycy przysporzą Yamasze najwięcej problemów. Aprilia RS 125 i Cagiva Mito 125 w wersjach otwartych znacznie prześcigają R125 pod względem osiągów (szkoda, że sporej części młodych motocyklistów zależy na osiągnięciu jak największej liczby na prędkościomierzu, a nie doceniają oni właściwości jezdnych czy ekonomiczności). CBR 125R z kolei jest znacznie słabsza i wygląda jak miss nastolatek cierpiąca na anoreksję, ale wypracowała sobie opinię bajecznie wręcz poręcznej i przyjaznej. Z ciekawostek można wymienić tajwańskiego Kymco 125 Quannon. Wygląda tak samo jak CBR125, jednak znacznie odstaje od całej ferajny pod względem pracy silnika i jakości wykonania. Obóz fanatyków młodocianego ścigania jest podzielony na zwolenników dwu i czterosuwów. Pierwsi cenią sobie agresywniejszą reakcję na gaz, drudzy większą ekonomiczność i dźwięk. Można jednak przypuszczać, że era dwusuwów chyli się ku końcowi i prędzej czy później rynek zdominują czterosuwowe 125-tki. Warto wspomnieć, że Yamaha, podobnie jak Honda, organizuje wyścigi dla młodych amatorów wymiatania na torze.

„125 - the number of the beast"

Prawda jest taka, że świat z utęsknieniem czekał na miniaturową wersję R6, bo do tego, że R125 nią jest, nikt chyba nie będzie miał wątpliwości. Można stwierdzić, że wszystkie nadzieje i oczekiwania zostały spełnione. Do dyspozycji mamy oddane sportowe cudeńko, które naszpikowane jest techniką, świetnie wygląda i tak samo jeździ. Trudno doszukać się w tym motocyklu poważniejszych wad, a lista zalet jest wyjątkowo długa z niskim spalaniem, rewelacyjnym silnikiem i atrakcyjną ceną na czele. Pierwsze testy grupowe pokazują, że Yamaha jest skora do karcenia wszelkiej konkurencji. Czyżby pojawił się nowy król wśród 125-tek?

Filmy:
Yamaha YZF-R125 przejazd
Yamaha YZF-R125 onboard
Yamaha YZF-R125 Wheelie

Dane Techniczne:

Typ silnika: Chłodzony cieczą, 4-suw, 4-zawory, jeden cylinder, SOHC
Pojemność skokowa: 124,66 cm3
Średnica x skok tłoka: 52,0 x 58,6 mm
Stopień sprężania: 11,2 : 1
Moc maksymalna: 11,0 kW (15 KM) @ 9.000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 12,24 Nm (1,25 kg-m) @ 8.000 obr/min
Smarowanie: Mokra miska olejowa
Gaźnik: Wtrysk paliwa
Sprzęgło: Mokre, wielotarczowe
Układ zapłonowy: TCI
Starter: Elektryczny
Układ przeniesienia napędu: Sekwencyjna, 6-biegowa
Przeniesienie napędu: Łańcuch
Pojemność zbiornika paliwa: 13,8 l
Pojemność zbiornika oleju: 1,15 l
Podwozie: Stalowa, Deltabox
Zawieszenie przód: Widelce teleskopowe
Skok zawieszenia przód: 130 mm
Zawieszenie tył: Wahacz (monocross)
Skok zawieszenia tył: 125 mm
Kąt główki ramy 24,2°
Wyprzedzenie koła 86,1 mm
Hamulec przód: Pojedyncza tarcza, Ø 292 mm
Hamulec tył: Pojedyncza tarcza, Ø 230 mm
Opona przód: 100/80-17 M/C
Opona tył: 130/70-17 M/C
Długość (mm): 2015 mm
Szerokość (mm): 660 mm
Wysokość (mm): 970 mm
Wysokość siedzenia (mm): 818 mm
Rozstaw osi (mm): 1355 mm
Min. prześwit (mm): 155 mm
Masa pojazdu w stanie gotowym do jazdy (kg): 138 kg
Advertisement
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjêcia
Yamaha YZF R125
Akcja Yamaha R125 front
Model R125 Yamaha
R125 2009 Yamaha
Yamaha Blue R125 righ corner
Yamaha R125 4
Yamaha R 125
Yamaha R 125 action
2009-YZF-R125-action-track
2009-YZF-R125-action
2009-YZF-R125-action miasto
2009-YZF-R125-action race track
2009-YZF-R125-action tor wyscigowy
2009-YZF-R125 na torze
Yamaha R125 2008
Yamaha R 125 Instruments
Yamaha R125 swiatla
Yamaha R125 kokpit
Komentarze 24
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG
Zobacz równie¿

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górê