tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Totalnie odjechane wyścigi AMA Superbike NAS Analytics TAG
2019 11 01 SportUP MS SE Tauron Arena billboard
NAS Analytics TAG

Totalnie odjechane wyścigi AMA Superbike

Autor: Łukasz "Boczo" Tomanek 2015.01.21, 11:50 2 Drukuj

Nie ma innego sposobu, aby to określić. Oldschoolowe wyścigi są po prostu wspaniałe. Lata 70-te i 80-te to czas, w którym ani jeden facet przy zdrowych zmysłach nie odważyłby się założyć spodni typu rurki. Wtedy chłopcy mieli inne zabawki. Najczęściej miały pojemność 1000cc, a ich prowadzenie przy wyższych prędkościach przywodziło na myśl siłowanie się z niedźwiedziem polarnym. Wtedy motocykle były mordercze, a faceci byli facetami. Piękne czasy. Zarezerwujcie sobie następne 20 minut, aby obejrzeć ten materiał dokumentalny. Nie jest to jednak typowy materiał, w którym ktoś przynudza o budowie silnika. To materiał w którym roi się od szalonych onboardów wprost z motocykli zawodowych wymiataczy AMA. Dla nas, motocyklowych zapaleńców nazwiska takie jak Lawson, Aldana czy Spencer są tym, czym nazwiska Clooney, Jackman i Pitt dla kobiet po trzydziestce. Zanim wciśniecie Play, zaleca się, aby suwak głośności ustawić na max.

NAS Analytics TAG

Hardkorowe superbike'i z tamtego okresu brzmiały po prostu wrednie. Film nagrano podczas wyścigu na torze Laguna Seca w 1979 roku. Polecamy szczególną uwagę poświęcić Cooley'owi, który demonstruje różnice między drogowym motocykle, a jego wyścigowym odpowiednikiem. Czy możecie choć zacząć sobie wyobrażać, jakim doświadczeniem musiała być jazda Suzuki GS1000 na slickach z prędkością ponad 270 km/h? Przypominamy, że mamy lata 70-te, opony są w stadium zaawansowania dalekim od tego, które mamy dziś, a motocykle są wyposażone w fabryczne zawieszenia (konwencjonalne teleskopowe widelce) w niewielkim stopniu zmodyfikowane na potrzeby wyścigów. Trudno sobie wyobrazić, że motocykl, który dziś widzielibyśmy w niedzielne popołudnie z dżentelmenem w brązowych  spodniach, w mocno zaawansowanym wieku, nie przekraczając 60 km/h, kiedyś był wykorzystywany na absolutne 100% swoich możliwości. Esencję "wyluzowanego" charakteru tamtej epoki ujął Dave Aldana:

"Mój największy moment w karierze? Jeśli o mnie chodzi, to jeszcze się nie wydarzył. Chciałbym wygrać tegoroczne mistrzostwa, a potem dopiero będę się miał czym chwalić. Teraz jedynym na co czekam jest wygrywanie".

W okolicach 14 minuty filmu zwróćcie uwagę na onboard i komentarz. W Internecie pojawiły się wątpliwości, czy faktycznie jest to komentarz kierowcy na żywo. Ale naszym zdaniem rozwiewa je zdanie trudno utrzymać się za liderem mając kamerę przyczepioną na baku. Nie mogę przyjąć odpowiedniej pozycji. Co za szalone czasy. A przecież to nawet jeszcze nie okres klasy GP500. Finezja z jaką zawodnicy radzą sobie z ciężkimi, opornymi motocyklami, wprowadzają je w zakręt i wychodzą z nich na gumie jest po prostu fascynująca.

Na koniec jeszcze jeden cytat, absolutna wisienka na torcie:

Muszę uważać, żeby nie przegrzać silnika. Naprawdę trudno być konkurencyjnym w tych warunkach. Postaram się jednak zrobić coś specjalnego. Zobaczcie, robię dla Was wheelie.

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 2
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Nasi fani komentowali

Polecamy

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    na górę