tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Terenowy Buell ju¿ od sezonu 2006!
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Terenowy Buell ju¿ od sezonu 2006!

Autor: Lovtza 2005.09.29, 15:55 1 Drukuj

Buell to marka jednoznacznie kojarząca się fanom motocykli z nietuzinkowymi jednośladami o sportowym zacięciu. Znane już wszystkim streetfightery oparte na silnikach H-D ugruntowały pozycję tego producenta na rynkach całego świata.

Niezależnie jednak od wyjątkowości samych motocykli, w dzisiejszych realiach należy zabiegać o klienta na wiele sposobów. Jednym z tych sposobów jest rozszerzenie i zróżnicowanie oferty, tak aby trafić do jak najszerszego kręgu potencjalnych odbiorców. Z tego właśnie powodu w tym roku w ofercie Buella pojawił się typowo miejski Buell CityX XB9SX , a w roku 2006 czeka nas premiera modelu XB12X Ulysses.

NAS Analytics TAG

Specjaliści od marketingu w firmie Buell już dawno dostrzegli szybko rozwijający się rynek zwany za oceanem Adventure Touring. Mowa tutaj o turystycznych wyprawach w lekki teren, gdzie nie potrzeba motocykla stricte terenowego, ale wygodnego pojazdu sprawnie dającego sobie radę na gruntowych drogach.

Czynnikiem wpływającym na rozwój tego typu konstrukcji jest też zmiana w strukturze wiekowej samych motocyklistów w Stanach i zachodniej Europie. Średnia wieku ludzi zasiadających za sterami motocykli systematycznie rośnie. Tym samym spada liczba chętnych do szlifowania kolanami po winkach, a rośnie liczba zainteresowanych spokojnym, aczkolwiek aktywnym wypoczynkiem za miastem.

Jaki koń jest...

No właśnie, podobnie jest z Buellem. Tego motocykla nie da pomylić się z żadnym innym jednośladem. Stylizacja pojazdu, choć oczywiście zmieniona została z myślą o nowych zastosowaniach motocykla, nie odbiega od standardów znanych do tej pory z innych modeli Buella. Patrząc na Ulyssesa można pokusić się po porównanie go do BMW R1200GS. Wynika to przede wszystkim z podobnego na pierwszy rzut oka wyglądu zewnętrznego (zwłaszcza jeśli chodzi o przód motocykla), a po drugie z jego modułowej budowy. Analogicznie jak w przypadku BMW, amerykański producent wykorzystuje ten sam zespół napędowy i podobne podwozia przy tworzeniu motocykli o biegunowo różnych zastosowaniach. Na ile jest to skuteczna metoda można przekonać się choćby na przykładzie wspomnianego BMW, które ciągle rozszerza ofertę i stale zwiększa sprzedaż. Czyżby Buell chciał pójść podobną drogą?

Niezależnie od wszelkich dywagacji nowa terenowa Buła wyposażona jest w silnik sprawdzony w XB12R i XB12S. Analogicznie sytuacja przedstawia się z ramą i wieloma podzespołami nowego motocykla. Wszystko oczywiście zostało dostosowane do tego, aby motocykl sprawnie radził sobie w terenie, ale ciągle przy zachowaniu ducha konstrukcji Buella.

Do czego to się nadaje?

Takie pytanie przychodzi na myśl jako pierwsze po zapoznaniu się z nową konstrukcją. Jak wyliczyli amerykańscy spece typowy hard-enduro w stylu serii EXC KTMa znajdzie zastosowanie jedynie wśród wąskiego grona 3-4% motocyklistów zjeżdżających z asfaltu. W 90% sytuacji na drodze równie dobrze poradzi sobie natomiast motocykl typu Buell Ulysess oferujący komfort o którym nie może być mowy w przypadku wspomnianego radykalnego enduro. Jest to o tyle istotne, że motocykle typu XB12X, R1200GS czy Triumph Tiger pozwalają jednocześnie na szybkie i komfortowe podróżowanie po drogach asfaltowych co zdecydowanie zwiększa uniwersalność motocykla.

Mamy tutaj zatem do czynienia z motocyklem szosowym przystosowanym do jazdy w terenie, a nie typowym sprzętem do okiełznywania bezdroży. Podkreśleniem tego jest choćby typowo szosowy rozmiar obręczy kół oraz ich budowa (alufelgi zamiast kół szprychowych). Rozbudowany system bagażników, możliwość mocowania kufrów oraz spora troska z jaką producent podszedł do warunków podróżowania pasażera to typowe ukierunkowanie na dalekie turystyczne wojaże.

Napęd

Widlasta dwójka to znakomite źródło napędu dla motocykla mającego radzić sobie w terenie. Tym bardziej, jeśli silnik nie jest mocno wysilony, tak jak w przypadku Buella.

Mamy tutaj zatem do dyspozycji starego dobrego znajomego V2 o kącie rozwarcia cylindrów 45 stopni. Sam silnik nie jest nową konstrukcją. Dwuzawodowe głowice z systemem rozrządu OHV to szczerze mówiąc zupełny przeżytek. Podobnie jest z powietrzno-olejowym system chłodzenia, który jest na tyle niewydolny, iż musi być wspomagany dodatkowym wentylatorem. Zresztą sama konstrukcja silnika przyczynia się do sporej masy jednostki napędowej, co jest mało pożądane w jakimkolwiek motocyklu, a już szczególnie w terenowym.

Niezależnie od tego stary dobry znajomy z szosowych modeli Buella ma także swe bezdyskusyjne zalety. Duży skok tłoka w stosunku do średnicy cylindra (śr. x skok: 88.9mm X 96.82mm) skutkuje bardzo wysokim momentem obrotowym w niskim i średnim zakresie obrotów, co jest nieocenione w czasie jazdy po bezdrożach. Zasilaniem silnika zajmuje się układ wtryskowy DDR II o średnicy gardzieli aż 49 mm i robi to bardzo oszczędnie. Przy zwiększonym o blisko 2 litry zbiorniku paliwa i małym zużyciu paliwa daje to bardzo duży zasięg motocykla oraz niezłą ekonomikę jego eksploatacji.

Jak najbardziej współczesne są osiągi silnika. Moc 103 KM osiągana jest przy 6800 obr/min, natomiast ogromny moment obrotowy 113,9 Nm generowany jest przy 6000 obr/min. Na uwagę zasługuje fakt, iż silnik dysponuje bardzo dużym momentem już od 2500 obr/min.

Usprawnieniu uległa skrzynia biegów. Wcześniejsze modele Buella zbierały sporo cierpkich komentarzy właśnie za hałaśliwe i nieprecyzyjnie pracujące skrzynie biegów. Ulysess ma być krokiem w dobrym kierunku, choć na razie możemy opierać się jedynie na deklaracjach producenta. Niezależnie od przeprowadzonych zmian w XB12X mamy do czynienia z 5 stopniową skrzynią na którą moment obrotowy przenoszony jest przez wielotarczowe mokre sprzęgło.

Jednym z wyróżników motocykli Buella jest zastosowanie do końcowego przeniesienia napędu zębatych pasów Goodyear Hibrex®. Rozwiązanie takie, choć droższe niż łańcuch napędowy, ma swoje istotne zalety wyjątkowo przydatne w motocyklu off-roadowym. Brak konieczności naciągania oraz smarowania przy jednocześnie bardzo dużej żywotności to podstawowe cechy gumowo-kewlarowego pasa.

Pas napędowy

Pas napędowy Ulyssesa jest tak wytrzymały i żywotny, że producent nie podaje nawet czasów pomiędzy jego wymianami.

Trwałość tego rozwiązania w nowym motocyklu została poprawiona poprzez zastosowanie specjalnych osłon zapobiegających dostawaniu się zanieczyszczeń pomiędzy pas a koła pasowe.

image001

Podwozie

Jednym z wielu wyróżników motocykli marki Buell jest aluminiowa rama stanowiąca jednocześnie zbiornik paliwa. W swym najnowszym wcieleniu ma ona pojemność powiększoną do 16,7 litra, jakkolwiek na pierwszy rzut oka nie różni się ona niczym od tych stosowanych w szosowych krewniakach Ulyssesa.

Nowa rama łączy ze sobą zawieszenia o powiększonym skoku. Przedni odwrócony widelec Showa o średnicy rur nośnych 43 mm jest w pełni regulowany i pozwala w pełni dostosować charakterystykę zawieszenia do warunków drogowych.

Tylny wahacz został wydłużony o 5 cm, co przełożyło się na wydłużenie rozstawu osi całego motocykla do 1381 mm. Jak na motocykl terenowy jest to i tak niewielki rozstaw osi, a jego wydłużenie podyktowane było chęcią poprawy stabilności motocykla w trudnym terenie. Podobnie jak rama motocykla, wahacz ma do spełnienia podwójne zadanie. Jest on bowiem jednocześnie zbiornikiem oleju silnikowego. Przyczynia się to wydatnie zarówno do poprawy chłodzenia oleju, jak również do obniżenia środka ciężkości całego pojazdu.

Układ hamulcowy został przeniesiony do nowego motocykla z jego szosowych krewniaków bez jakichkolwiek zmian. Z przodu mamy pojedynczą ogromną pływającą tarczę o średnicy 375 mm i 6-tłoczkowy zacisk. Skuteczność tego rozwiązania znana jest z wcześniejszych modeli Buella, w tym miejscu odnotujemy zatem jedynie obecność tego układu w Ulyssesie.

Ciekawostka:

Mocowanie tarczy hamulcowej przy szprychach koła podnosi sztywność koła pozwalając na zastosowanie cieńszych szprych przy zachowaniu odpowiedniej sztywności felgi. Zyskiem netto jest mniejsza masa nieresorowana

image002

Czy tarcza hamulcowa pomaga jedynie w hamowaniu??

Z tyłu motocykl wyposażono w pojedynczą tarcze o średnicy 240 mm i jednotłoczkowy pływający zacisk. Podobnie jak hamulce w przednim zawieszeniu, jest to element przeniesiony do Ulyssesa z szosowych modeli.

Swe szosowe konotacje nowa terenówka Buella zdradza także poprzez zastosowanie przez jej konstruktorów aluminiowych kół o typowo szosowych wymiarach. Kute aluminiowe felgi dostarczane przez firmę ZTL mają wymiary 3,5 x 17 cala z przodu i 5,5 x 17 cala z tyłu. Całość obuta jest w uniwersalne opony Dunlop D616F o wymiarach odpowiednio 120/70-R17 i 180/55 R17.

Wyposażenie

Motocykl wyposażony jest we wszelkie gadżety poprawiające jego sprawność przy off-roadowym wykorzystaniu. Konstruktorzy zwrócili uwagę na kwestię ergonomii Ulyssesa i poza wygodną pozycją za starami kierowca dysponuje ochraniaczami dłoni, podwyższoną owiewką oraz szeroką kierownicą. Dla pasażera wygospodarowano sporo przestrzeni oraz pomyślano o solidnych uchwytach dla niego. Dalsze podróże ułatwić ma solidny bagażnik dający możliwość mocowania kufrów. Sam bagażnik dostarczany jest przez renomowaną firmę Hepco&Becker i w przeciwieństwie do produktów konkurencyjnych firm jego stosowanie nie wiąże się z ograniczeniem dopuszczalnej prędkości motocykla.

Nowy pomysł na bagażnik

Bardzo funkcjonalny i zaskakująco prosty bagażnik skłania do zastanowienia czemu nikt do tej pory tego nie wymyślił. Radość z tego patentu ogranicza jedynie maleńka ładowność wynosząca 5 kg.

Rozwiązanie takie może służyć jednocześnie jako oparcie dla pasażera.

image003

Ulysses wyposażony jest w dwa gniazda elektryczne, które wykorzystać można do zasilania np. podgrzewanej odzieży lub dodatkowych odbiorników prądu. Od stycznia 2006 dostępny ma być system GPS firmy Garmin jako wyposażenie opcjonalne.

Ciekawym rozwiązaniem jest tłumik umieszczony w typowy dla Buella sposób – pod silnikiem. Z uwagi na terenowy charakter nowej konstrukcji element ten został wzmocniony i teraz pełnić ma jednocześnie rolę osłony silnika. Według zapewnień producenta nowy układ wydechowy dysponuje wystarczającym zapasem wytrzymałości, aby obciążony motocykl mógł spokojnie zawisnąć na nim w czasie pokonywania przeszkód terenowych.

Pierwsze wrażenia

Opinie jakie udało nam się znaleźć w światowej prasie motocyklowej są jak najbardziej pozytywne. Ulysses chwalony jest za stabilność i sprawność z jaką porusza się po nieutwardzonych nawierzchniach. Zasługuje to tym bardziej na uznanie, iż nie jest to konstrukcja stworzona od podstaw z myślą o wykorzystaniu of-roadowym, ale „jedynie” daleko idąca modyfikacja istniejącego już motocykla.

Jak zwykle w przypadku Buella pochwały zbiera mocny i elastyczny silnik, świetnie pasujący do charakteru motocykla. Zupełną nowością są pochwały jakie zebrały skrzynia biegów oraz niski poziom wibracji.

Do motocykla przekonuje wysoka jakość wykonania oraz nieszablonowość całego pojazdu. Ulysses okazuje się pojazdem wymagającym bardzo mało prac obsługowych oraz w codziennej eksploatacji bardzo ekonomicznym. Pomimo wtryskowego zasilania i zachowania tradycyjnego chłodzenia powietrzem motocykl zadowala się zużyciem paliwa na poziomie 5-6 l / 100km.

Prognozy na Polskę.

Wraz z rosnącym zainteresowaniem motocyklami w naszym kraju rośnie także zainteresowanie marką Buell. Choć amerykańska firma raczej przeciętnie kojarzy się z maszynami terenowymi, to sam Ulysses wydaje się być bardzo interesującym kąskiem. Połączenie niezmordowanego silnika o świetnej charakterystyce z bardzo dobrymi zawieszeniami to recepta na świetną zabawę wśród bezdroży.

Wielkim sprzymierzeńcem w zdobywaniu polskiego rynku jest obecna koniunktura gospodarcza. Rekordowo tani dolar wydatnie podnosi atrakcyjność wszelkich dóbr importowanych zza wielkiej wody. Z maszynami Buella nie jest inaczej. Przy cenie w Stanach na poziomie 11500 USD za sztukę cena w Polsce ustalona została przez importera na poziomie 51 000 PLN. Mając na uwadze ceny konkurencji taka cena wydaje się ciekawą propozycją. Na ile ciekawą? Osądzą to sami klienci już za kilkanaście tygodni, gdy Ulysses oficjalnie trafi do polskich salonów.

Dane techniczne:

Silnik:

  • Typ: 1203cc chłodzony powietrzem/olejem/wentylatorem, 4-suwowy, V2 45 stopni
  • Pojemność skokowa: 1203cc
  • Moc: 103 KM przy 6800 obr/min
  • Moment obrotowy: 114 Nm przy 6000 obr/min
  • Średnica x skok tłoka:88.9mm X 96.82mm
  • Zasilanie: wtrysk paliwa DDR II, średnica gardzieli 49mm
  • Smarowanie: ciśnieniowe, sucha misa olejowa ze zbiornikiem oleju w wahaczu
  • Alternator: 494 W

Przeniesienie napędu:

  • Skrzynia: 5-biegowa
  • Przeniesienie końcowe: pas napędowy
  • Sprzęgło: wielotarczowe, mokre

Hamulce:

  • Przód: Hamulce firmy ZTL, 6-tłoczkowy zacisk mocowany na stałe, pływająca pojedyncza tarcza o średnicy 375, stalowe przewody hamulcowe
  • Tył: Pojedyncza tarcza 240 mm, jednotłoczkowy pływający zacisk,

Zawieszenie:

  • Przód: Widelec odwrócony S howa, średnica rur nośnych 43 mm, pełna regulacja.
  • Tył: Centralny element resorująco-tłumiącyShowa, pełna regulacja
  • Rama: Aluminiowa, spawana z profili, stanowi jednocześnie zbiornik paliwa
  • Kąt główki ramy: 22 stopnie
  • Wyprzedzenie: 122 mm

Koła i ogumienie:

  • Przód: Wzmacniana 6-szprychowa felga typu XB, ZTL, kute aluminium, wymiar 3.5X17"; Magnesium Tone, Opona Dunlop D616F 120/70R-17
  • Tył: Wzmacniana 6-szprychowa felga typu XB, ZTL, kute aluminium, wymiar 5.5X17"; Magnesium Tone, Opona Dunlop D616F 180/55R-17

Wymiary i masy:

  • Szerokość: 892 mm
  • Wysokość: 1331 mm
  • Rozstaw osi:1381 mm
  • Wysokość siodła: 841 mm
  • Prześwit: 171 mm
  • Sucha masa: 193 kg
  • Zbiornik paliwa 16,7 l

Źródło: materiały prasowe Buell.

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 1
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

NAS Analytics TAG
Tagi

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê