Strefa Czystego Transportu w Warszawie pod ostrza³em Rzecznika Prawa Obywatelskich. Chodzi o "brak równego traktowania obywateli"
SCT w Polsce rosną jak grzyby po deszczu, a strefa w Warszawie jest oczywiście największa i najbardziej zielona, ale teraz pojawiają się kłopoty. Rzecznik Praw Obywatelskich ma wątpliwości.
Przypomnijmy najpierw, że w połowie listopad ubiegłego roku dowiedzieliśmy się, że pierwotny obszar został powiększony prawie dwukrotnie. Stołeczny magistrat tłumaczył wówczas, że chcieli tego… sami mieszkańcy. Strefa czystego transportu w Warszawie to docelowo Śródmieście, Żoliborz, Praga Północ, niemal cała Ochota - bez CH Reduta, ul. Mszczonowska i Dworzec Zachodni. Ograniczenia dotyczą także Pragi Południe - poza Olszynką Grochowską, niemal całego Mokotowa - bez Sadyby, Stegny, Augustówki i fragmentu Służewca. Czystym powietrzem mają oddychać również mieszkańcy Woli - do al. Prymasa Tysiąclecia.
Ale teraz RPO twierdzi, że istniejące w uchwale Rady m. st. Warszawy z 7 grudnia 2023 r. rozróżnienie na pojazdy z silnikami benzynowymi i diesla może być niekonstytucyjne. Chodzi o to, że pojazdy z silnikami wysokoprężnymi muszą być o wiele nowsze i spełniać wyższe normy, a to przecież jaskrawy przykład nierównego traktowania obywateli przez prawo. O jakie przepisy chodzi?
Otóż od stycznia 2024 granicy strefy nie mogą przekroczyć diesle starsze niż 13 lat, a w przypadku pojazdów z silnikiem benzynowym, wyłączone zostały samochody z datą produkcji powyżej 22 lat. Mieszkańcy powyższych stref mają cztery lata zwolnienia z zasad przewidzianych dla pozostałych obywateli i w tym czasie będą musieli zmienić stare auta na nowsze, co oznacza pojazd wyprodukowany nie dawniej niż w 2015 roku (diesel) oraz 2006 roku (benzyna).
Oczywiście władze miasta nie interesuje, skąd mieszkańcy mają wziąć pieniądze na zakup nowszych pojazdów. Pozostali warszawiacy z adresami zamieszkania poza SCT, nie dostaną czasu na dostosowanie się do zmian. Szczegółowe wymogi prezentujemy poniżej, natomiast warto jeszcze dodać, że PRO zastanawia się także, czy tymczasowe zezwolenia na wyjazd do SCT mogą być wydawane mieszkańcom stolicy na podstawie tego, gdzie rozliczają podatki.
Nad pytaniami RPO muszą teraz pochylić się specjaliści z Biura Zarządzania Ruchem Drogowym Urzędu m. st. Warszawy.
Wymogi będą w dalszych latach zaostrzane. Cały plan zmian prezentujemy poniżej:
Od 1 lipca 2024:
• Pojazd z silnikiem benzynowym (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę Euro 2 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 1997 (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia - 27 lat);
• Pojazd z silnikiem Diesla będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 4 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2006 (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia - 18 lat).
Od 2026:
• Pojazd z silnikiem benzynowym (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę Euro 3 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2001 (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia - 25 lat);
• Pojazd z silnikiem Diesla będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 5 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2010 (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia - 16 lat).
Od 2028:
• Pojazd z silnikiem benzynowym (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę Euro 4 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2006 (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia - 22 lat);
• Pojazd z silnikiem Diesla będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 6 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2015 (maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia - 13 lat).
Od 2030:
• Pojazd z silnikiem benzynowym (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę Euro 5 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2010 (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia - 20 lat);
• Pojazd z silnikiem Diesla będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 6dT lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2019 (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia - 11 lat).
Od 2032:
• Pojazd z silnikiem benzynowym (LPG) będzie musiał spełniać normę Euro 6 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2015 (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia - 17 lat);
• Pojazd z silnikiem Diesla będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 6d lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2021 (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia - 11 lat).
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze