tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Nowa jednostka QJMotor. Trzy cylindry i AMT
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Nowa jednostka QJMotor. Trzy cylindry i AMT

Autor: Andrzej Sitek 2025.03.03, 10:11 Drukuj

Chiński producent QJMotor może wkrótce poszerzyć swoją ofertę silników o nową jednostkę trzycylindrową. 

Opublikowany w lutym bieżącego roku wniosek patentowy wskazuje na rozwój takiego właśnie silnika, który według doniesień ma być wyposażony w zautomatyzowaną skrzynię biegów (AMT). Jako że Benelli jest częścią koncernu Qianjiang Group, istnieje duże prawdopodobieństwo, że nowy silnik znajdzie zastosowanie również w przyszłych modelach tej włoskiej marki.

NAS Analytics TAG

Choć QJMotor oferuje szeroki wybór jednostek napędowych, dotychczas w jej portfolio brakowało silnika trzycylindrowego. Nowa dokumentacja patentowa ujawnia jednak projekt rzędowego, trzycylindrowego silnika chłodzonego cieczą. Ilustracje dołączone do wniosku nie przedstawiają całkowitej konstrukcji, brakuje na nich m.in. głowicy cylindrów i kolektorów wydechowych, ale analiza detali wyraźnie sugeruje obecność trzech cylindrów ustawionych w jednej linii.

Obecnie brakuje szczegółowych informacji na temat parametrów technicznych, takich jak pojemność skokowa, średnica cylindra czy skok tłoka. Szacujemy jednak, że silnik może mieścić się w zakresie od 700 do 900 cm³, a jego maksymalna moc mogłaby osiągnąć około 100 KM (74 kW). Oznaczałoby to, że QJMotor zamierza konkurować w segmencie, w którym dominują już takie marki jak Triumph czy Yamaha. Ponadto inne chińskie firmy, takie jak CFMoto i Zontes, również wprowadziły na rynek silniki trzycylindrowe, a więc w tym segmencie zaczyna robić się naprawdę gorąco.

Najciekawszą innowacją, jaka pojawia się w zgłoszeniu patentowym, wydaje się jednak nie sam silnik, lecz jego zautomatyzowana skrzynia biegów (AMT). Rozwiązanie to działa podobnie do systemu Y-AMT firmy Yamaha, czyli elektromechaniczny układ sterujący odpowiada za zmianę przełożeń, wykorzystując dwa siłowniki do obsługi sprzęgła i wałka zmiany biegów. Takie systemy umożliwiają półautomatyczną zmianę biegów, co może znacząco podnieść komfort jazdy. Yamaha ma już doświadczenie z Y-AMT, na dodatek inne firmy, takie jak KTM i BMW, również rozwijają własne warianty skrzyń automatycznych. Na razie pozostaje jednak pytanie, jak skutecznie sprawdzi się technologia QJMotor w rzeczywistych warunkach drogowych. Na odpowiedź jeszcze poczekamy.

Mimo że firma oficjalnie nie potwierdziła na razie wprowadzenia na rynek modelu z nowym trzycylindrowym silnikiem, wiele wskazuje na to, że jego premiera może nastąpić w niedalekiej przyszłości. Oczywiście chiński rynek motocykli już teraz oferuje trzycylindrowe konstrukcje od takich producentów jak CFMoto czy Zontes, więc nic dziwnego, że QJMotor nie pozostaje w tyle i również zaprezentuje swoje rozwiązanie. Możliwe, że pierwsze motocykle oparte na tej jednostce trafią do sprzedaży już w 2026 roku, chociaż na razie to tylko spekulacja.

Równie interesującą kwestią pozostaje potencjalne wykorzystanie nowego silnika przez markę Benelli. Włoski producent należy do Qianjiang Group od 2005 roku, co sprawia, że istnieje realna możliwość wdrożenia tej technologii w przyszłych modelach Benelli. Marka ma bogate doświadczenie w budowie trzycylindrowych jednostek - w przeszłości produkowała modele takie jak Tornado, TnT i TreK z silnikami o pojemnościach 899 i 1130 cm³, które cieszyły się międzynarodowym zainteresowaniem. Model 899 nadal jest dostępny w Chinach, co pokazuje, że koncepcja trzycylindrowych motocykli nie jest obca Benelli. Na razie nie ma jednak informacji, czy nowy silnik QJMotor będzie bezpośrednio powiązany z wcześniejszymi konstrukcjami Benelli poza liczbą cylindrów.

Rozwój własnego silnika trzycylindrowego oraz zastosowanie automatycznej skrzyni biegów może stanowić dla QJMotor ważny krok. W tej branży nigdy nie można spocząć na laurach. Czy nowa technologia znajdzie swoje miejsce również w motocyklach Benelli? To okaże się w zapewne niedalekiej przyszłości.

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê